A Blue Danube filmfesztivál ezúttal is a közelmúlt legjobb független- és rövidfilmjeit hozza el

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 19.

Mikrofilm

Cannes-ban, Berlinben és az Európai Filmdíjon versengő alkotások mellett idén külön kategóriában érkeznek a Duna-menti régióban élő női rendezők filmjei.

Szeptember 20. és 30. között ismét bőven akad majd néznivaló a moziban: immár hatodik alkalommal jön a Blue Danube Nemzetközi Filmfesztivál, a világ független alkotásainak és rövidfilmjeinek legjavával.

Mindig örömhír, ha rövidfilmeket nézhetünk a moziban, a seregszemle pedig idén különösen erős válogatással készül. A Cannes-ban is versengő rövidfilmek közé tartozik a kanadai Same Old, ami egy New York-i futár különösen pocsék estéjét mutatja be; a Wild Summon című brit animáció, amely egy vadlazac életciklusát követi végig emberi formában; vagy épp a francia La Perra – ebben az animációban egy madárlány repül ki a fészkéből, hogy felfedezze saját szexualitását.

A Berlini Filfesztiválon mutatták be az ukrán It’s a Date-et, amely egy Kijevben megrendezett, nyaktörő sebességű autóverseny formájában mutatja be azt a permanens vészhelyzeti érzést, amelyben az ukránok az orosz megszállás miatt immár több mint egy éve kénytelenek élni.

Az egyik legjelentősebb animációs seregszemle, az Annecy programjában szerepelt a magyar Fox Tossing, amely a rókafogás kegyetlenségét állítja szembe egy előkelő barokk kastélyban zajló kertiparti idilljével; valamint a portugál Garrano, amely egy teherhordó ló és egy fiatal fiú furcsa találkozását meséli el.

Az Európai Filmdíjról az osztrák Hardly Working és a görög AirHostess-737 érkezik: előbbi azokról a karakterekről (ún. NPC-kről, vagyis a videójátékokban nem játszható karakterekről) szól, akiknek sziszifuszi munkájára szinte soha nem vetül reflektorfény; utóbbi pedig egy repülőjáratot és annak különleges utasait mutatja be.

Idén új kategóriával is bővül a seregszemle: ez a „Duna Sellő”, melyben a Duna-menti régióban élő női alkotók nevezhettek. A vetítések és az azt követő beszélgetések során kiderül, hogy mennyire hasonlóan, illetve különbözően gondolkodnak a térség rövidfilmesei, illetve, hogy más-e női szemmel, szívvel filmeket alkotni.

A fesztiválra 80 országból közel 1000 filmet neveztek – közülük került ki az az 54 film, amely a versenyprogram 6 szekciójában lesz majd nézhető; külön öröm, hogy 8 magyar alkotás is bekerült a válogatásba. A díjazottakról nemzetközi zsűri dönt, melynek tagjai Noemie Nakai japán-francia színésznő és filmrendezőnő, Camila Kater brazil animációs filmrendezőnő, Richard Tuohy ausztrál filmrendező és fesztiválszervező és Gelencsér Gábor, az ELTE habilitált egyetemi docense, Balázs Béla-díjas filmesztéta. Emellett idén is lesz egyetemi zsűri, melyet filmes szakokra járó hallgatók alkotnak.

A teljes versenyprogramot levetítik Budapesten és Bécsben is, emellett ismét lesznek szakmai vitafórumok is rövidfilmes rendezők, producerek, fesztiválszervezők és állami döntéshozók részvételével, ráadásul új helyszínnel is bővült a seregszemle: Esztergomban kísérleti filmeket, Pozsony-Dévényben a Duna Sellő kategória több filmjét láthatják majd az érdeklődők.

A vetítések helyszínei Budapesten a Cirko Mozi, Esztergomban a Kaleidoszkóp Ház, Bécsben az Amerlinghaus, Pozsonyban pedig a Pivnica Klubova scéna pre Devin. További információk és a részletes program itt olvashatóak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.