A filmvilág kedvenc cowboya kikelt A kutya karmai közt ellen

Mikrofilm

Sam Elliottnak nem tetszett, hogy az új-zélandi rendezőnő egy meleg vadnyugati hőst álmodott a vászonra.

Sam Elliott megjelenése és filmszerepei alapján pont olyan figurának tűnik, mint azok a régivágású cowboyok, akik a westernekben a végsőkig küzdenek a modernizáció ellen a régi értékek védelmében. Legújabb interjúja alapja csak megerősíti ezt a képet: keresetlen szavakkal kelt ki az idei Oscar egyik fő várományosa, A kutya karmai közt ellen.

A színészt legtöbben talán A Nagy Lebowski Idegenjeként ismerik; a többi, ikonikus szerepében hasonló cowboykalapos, bajsza alatt dörmögő figurákat alakít. Hasonló szerepbe bújt a 2018-as Csillag születikben, amiért Oscarra is jelölték; így néz szembe a múltjával a 2017-es The Heroban, míg A farm című szitkomban és a Yellowstone című sikersorozat előzmény-szériájában, az 1883-ban konkrétan cowboyt alakít. Talán ezért érintette olyan érzékenyen Jane Campion rendhagyó westernje, ami a vadnyugat ezeréves szimbólumaival számol le a maga szuggesztív, körmönfont módján.

Eliott Marc Maron WTF című podcastjében kikérte magának, amikor a műsorvezető megkérdezte, tetszett-e neki A kutya karmai közt. „Egy kibaszott teljes oldalas hirdetés volt róla az LA Times-ban, és volt egy kritika – nem is kritika, egy kivágás arról, hogy a film az amerikai mítosz kibelezése. És arra gondoltam: Mi a szar? Mi a szar?” – háborgott a színész, hozzátéve: a filmben a cowboyok végig úgy néztek ki, mint a chippendale táncosok.

„Bőrnadrágban, ing nélkül szaladgáltak. És a teljes kurva film tele volt utalásokkal a homoszexualitásra!”

– emelte ki, mire Maron megjegyezte, hogy épp erről szólt a film – utalva ezzel a Benedict Cumberbatch által megformált figurára, Phil Burbankre, akinek agressziója elnyomott homoszexualitását jelképezi.

Ezt követően Elliott a film rendezőjét, az új-zélandi Jane Campiont kezdte ostorozni: „Mi a fenét tud ez a nő – aki egyébként egy zseniális rendező, akinek szeretem a munkáit, legalábbis az előzőeket –, de mi a fenét tud ez a nő ott, Új-Zélandon az amerikai vadnyugatról? És mi a fasznak forgatja a filmet Új-Zélandon és hívja ezt utána Montanának, majd tesz úgy, mintha valóban az lenne?!” Arról nem esett szó, mit gondol a színész például Sergio Leoneról, vagy a spagettiwesternfilmekről, melyek Olasz-, vagy épp Spanyolországban készültek.

Elliott kirohanásáról megkérdezték A kutya karmai közt főszerepét alakító Benedict Cumberbatchet is, aki furcsa véleménynek bélyegezte. Mint elmondta, filmbeli figurája, Phil Burbank nagyon is valódi dolgokat jelenít meg: hozzá hasonló emberek nemcsak a vadnyugaton léteztek, de napjainkban is. „Ezek az emberek jelenleg is itt vannak közöttünk. Mindegy, hogy az ajtónkban állnak, vagy valahol az út szélén, egy bárban találkozunk velük vagy a sportpályán, ott van az agresszió, harag és frusztráció, és az, hogy képtelenek kontrollálni vagy megismerni azt, kik ők valójában – ez pedig megsértheti az adott embert, és mint tudjuk, megsértheti a körülötte lévőket is” – fogalmazott. Szerinte semmi probléma nincs azzal, ha megvizsgálunk egy ilyen karaktert, hogy megismerjük az érzéseinek és cselekedeteinek gyökereit. „Minél többször nézünk a toxikus maszkulinitás leple alá és próbáljuk felfedezni az okait, annál nagyobb az esély, hogy meg tudunk birkózni vele, mire a gyerekeinkben is felbukkanhatna” – tette hozzá.

„Campion fáradhatatlan és avatott ismerője a férfiaknak (és pózaiknak) is. Különösen annak a mérgező fajtának, amelyik megnyomorítja saját magát és a környezetét is, de a rejtegetett érzékenységűnek, sebzettnek és megalázottnak is, amelyet csak a legintimebb helyzetekben szabad megmutatni. A kutya karmai közt talán a legszélesebb skáláról vonultatja fel Campion komplex férfialakjait és az ő maszkjaikat.” – írtuk a filmről kritikánkban. A kutya karmai köztöt beválogattuk a múlt év legjobb filmjei közé is; ez a lista itt olvasható.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.