A filmvilág kedvenc cowboya kikelt A kutya karmai közt ellen

Mikrofilm

Sam Elliottnak nem tetszett, hogy az új-zélandi rendezőnő egy meleg vadnyugati hőst álmodott a vászonra.

Sam Elliott megjelenése és filmszerepei alapján pont olyan figurának tűnik, mint azok a régivágású cowboyok, akik a westernekben a végsőkig küzdenek a modernizáció ellen a régi értékek védelmében. Legújabb interjúja alapja csak megerősíti ezt a képet: keresetlen szavakkal kelt ki az idei Oscar egyik fő várományosa, A kutya karmai közt ellen.

A színészt legtöbben talán A Nagy Lebowski Idegenjeként ismerik; a többi, ikonikus szerepében hasonló cowboykalapos, bajsza alatt dörmögő figurákat alakít. Hasonló szerepbe bújt a 2018-as Csillag születikben, amiért Oscarra is jelölték; így néz szembe a múltjával a 2017-es The Heroban, míg A farm című szitkomban és a Yellowstone című sikersorozat előzmény-szériájában, az 1883-ban konkrétan cowboyt alakít. Talán ezért érintette olyan érzékenyen Jane Campion rendhagyó westernje, ami a vadnyugat ezeréves szimbólumaival számol le a maga szuggesztív, körmönfont módján.

Eliott Marc Maron WTF című podcastjében kikérte magának, amikor a műsorvezető megkérdezte, tetszett-e neki A kutya karmai közt. „Egy kibaszott teljes oldalas hirdetés volt róla az LA Times-ban, és volt egy kritika – nem is kritika, egy kivágás arról, hogy a film az amerikai mítosz kibelezése. És arra gondoltam: Mi a szar? Mi a szar?” – háborgott a színész, hozzátéve: a filmben a cowboyok végig úgy néztek ki, mint a chippendale táncosok.

„Bőrnadrágban, ing nélkül szaladgáltak. És a teljes kurva film tele volt utalásokkal a homoszexualitásra!”

– emelte ki, mire Maron megjegyezte, hogy épp erről szólt a film – utalva ezzel a Benedict Cumberbatch által megformált figurára, Phil Burbankre, akinek agressziója elnyomott homoszexualitását jelképezi.

Ezt követően Elliott a film rendezőjét, az új-zélandi Jane Campiont kezdte ostorozni: „Mi a fenét tud ez a nő – aki egyébként egy zseniális rendező, akinek szeretem a munkáit, legalábbis az előzőeket –, de mi a fenét tud ez a nő ott, Új-Zélandon az amerikai vadnyugatról? És mi a fasznak forgatja a filmet Új-Zélandon és hívja ezt utána Montanának, majd tesz úgy, mintha valóban az lenne?!” Arról nem esett szó, mit gondol a színész például Sergio Leoneról, vagy a spagettiwesternfilmekről, melyek Olasz-, vagy épp Spanyolországban készültek.

Elliott kirohanásáról megkérdezték A kutya karmai közt főszerepét alakító Benedict Cumberbatchet is, aki furcsa véleménynek bélyegezte. Mint elmondta, filmbeli figurája, Phil Burbank nagyon is valódi dolgokat jelenít meg: hozzá hasonló emberek nemcsak a vadnyugaton léteztek, de napjainkban is. „Ezek az emberek jelenleg is itt vannak közöttünk. Mindegy, hogy az ajtónkban állnak, vagy valahol az út szélén, egy bárban találkozunk velük vagy a sportpályán, ott van az agresszió, harag és frusztráció, és az, hogy képtelenek kontrollálni vagy megismerni azt, kik ők valójában – ez pedig megsértheti az adott embert, és mint tudjuk, megsértheti a körülötte lévőket is” – fogalmazott. Szerinte semmi probléma nincs azzal, ha megvizsgálunk egy ilyen karaktert, hogy megismerjük az érzéseinek és cselekedeteinek gyökereit. „Minél többször nézünk a toxikus maszkulinitás leple alá és próbáljuk felfedezni az okait, annál nagyobb az esély, hogy meg tudunk birkózni vele, mire a gyerekeinkben is felbukkanhatna” – tette hozzá.

„Campion fáradhatatlan és avatott ismerője a férfiaknak (és pózaiknak) is. Különösen annak a mérgező fajtának, amelyik megnyomorítja saját magát és a környezetét is, de a rejtegetett érzékenységűnek, sebzettnek és megalázottnak is, amelyet csak a legintimebb helyzetekben szabad megmutatni. A kutya karmai közt talán a legszélesebb skáláról vonultatja fel Campion komplex férfialakjait és az ő maszkjaikat.” – írtuk a filmről kritikánkban. A kutya karmai köztöt beválogattuk a múlt év legjobb filmjei közé is; ez a lista itt olvasható.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.