Film

A Greyhound csatahajó

  • - kg -
  • 2020. szeptember 20.

Mikrofilm

Egy közepesen vicces mém Tom Hanks túlélős filmjeit vette sorra: Hanks kényszerleszállást hajt végre repülővel (Sully), teherhajót véd meg kalózoktól (Phillips kapitány), reptéren reked (Terminál), lakatlan szigeten reked (Számkivetett), meghibásodott űrhajóban reked (Apollo–13), Meg Ryannel romantikus vígjátékokban reked (pl. A szerelem hálójában). Utóbbit mi tettük hozzá, mindenesetre a mém üzenete: sose utazz ezzel a fickóval! Ezzel azért vitatkoznánk: rázós utakra mindenki csomagoljon Tom Hankset meg váltás fehérneműt! Tom a küzdelmes, de felemelő megérkezés garanciája, így semmi kétség, hogy a második világháborús Greyhound hadihajó kapitányaként sem fogja dolgavégezetlenül elhagyni a fedélzetet, ellenkező esetben az Amerikai Pszichológiai Társaságnak kéne figyelmeztetést kiadnia. Ha Tom Hanks csak egyszer nem érne célba, az komolyan veszélyeztetné az emberiség kedélyállapotát. Nem, erre még nem vagyunk felkészülve, arra viszont igen, hogy két elmormolt ima között a lelkierő, a szakértelem, az emberség és a hit erejével visszaverje a szövetségesek hajóira vadászó náci tengeralattjárókat. Magának írt szerepében Tom Hanks megnyeri a második világháborút: az külön jó, hogy erre csak 90 percre van szüksége, és ebből legalább 80 hadihajó-tengeralattjáró akcióval és Hanks-nézésekkel telik, amelyekkel egy esős vasárnapon is választásokat lehet nyerni bárhol a világon. A legénység soraiból Ste­phen Graham érdemel említést, főleg azért, mert ő mindig említést érdemel. És mert olyan amerikaia­san mondja, hogy „aye, aye, sir!”

Elérhető az Apple TV-n

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.