Tévésorozat

A Mindentudó

Mikrofilm

Az egyre kiterjedtebb megfigyelésen, a privát szféra zsugorodásán azért nem kellene meglepődnünk, mert tulajdonképpen mi magunk járulunk hozzá. Beleegyezésünket adjuk ahhoz, hogy nem demokratikus úton megválasztott szervezetek az adatainkat kezeljék bizonyos szolgáltatásokért cserébe.

Pedro Aguilera sorozata épp ezen szorong. Egy São Paulóra kísértetiesen hasonlító városban minden lakost egy apró méh-drón figyel a nap 24 órájában. Bűnözés gyakorlatilag nem létezik, szól a biztonság kontra szabadság érvelés, amellyel a növekvő állami megfigyelést általában indokolni szokták. Ám a rendszer kudarcot vall, amikor egy fiatal IT-gyakornok, Nina apját meggyilkolják, de a tettről nincs felvétel.

Aguilera bevált összetevőket kever kellemes összeesküvéses krimivé: Orwell túlságosan is jól öregedő 1984-ét, a Black Mirrort, a filmeken, sorozatokon eluralkodó állammal szembeni bizalmatlanságot, és a brazil filmkészítőket élénken foglalkoztató egyenlőtlenséget. A Mindentudó erősen épít a meghökkentő ellentétekre: a nyugtalanító disztópia egy élénk színekkel kódolt és pezsgő ütősökkel kísért világban bontakozik ki, a váratlan erőszakot pedig Nina amélie-s esetlenkedése ellensúlyozza. Sajna a nyomozási szál nem tud elég érdekes maradni, még a nehezítésként bevetett zümmögő kis drónokkal sem. Bőven volna felfedezni való a totális megfigyelésre épülő világban, de Aguilera türelmetlenül száguld a cselekménnyel, hiába, nem elég izgalmas az egyre terebélyesedő összeesküvés. A Mindentudó így csak egy lesz a sok közepes paranoid krimi közül.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.