Tévésorozat

A harmadik nap

Mikrofilm

Osea apró sziget nem messze Essex partjaitól, keskeny földsáv kapcsolja össze a szárazfölddel, mely csak apálykor bukkan elő a víz alól. Az ilyen környezet szinte kameráért kiált – ezt használta ki Felix Barrett és Dennis Kelly.

A harmadik nap különös, olykor dühítően sablonos audiovizuális kísérlet: egy hagyományos minisorozat, két egymástól független félre bontva. Az egyikben egy múltbeli traumától gyötört volt szociális munkás (Jude Law), a másikban egy egyedülálló anya (Naomie Harris) járja saját poklát a szigeten. A két felet pedig egy élőben közvetített, egyetlen folyamatos beállításban felvett, 12 órás filmszörnyeteg választja el, melyben a stáb megszakítás nélkül prezentálja a bizarr osea-i iszonyatot. Az egész vállalkozásban ez az audiovizuális kísérlet a legizgalmasabb, maga a sorozat ugyan lebilincselő, de képtelen szabadulni a jóval feszesebb és a szappanoperai fordulatoknak szilárdan ellenálló Fehér éjszakák hatásától (amely utóbbi pedig A vesszőből font ember adósa). Barrett és Kelly minden energiájukat a miliőfestésre használják: lépten-nyomon nyugtalanító maszkokba, rituálisan felkoncolt állatokba és látomásokba botlunk. Jude Law ugyan kitesz magáért az összezavarodott, dühös Sam szerepében, de ő is nehezen tud kitörni a funkcionális közönséghelyettesítő pozíciójából. A néző érzékeit lebénító, alaposan megtervezett látvány ugyan sokáig eltereli a figyelmet a cselekményben tátongó lyukakról, de a legkiábrándítóbb mégis az, ahogy a készítők feloldják a sorozat sármját adó lebegtetett misztikumot.

 

Elérhető az HBO GO-n

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.