Tévésorozat

A harmadik nap

Mikrofilm

Osea apró sziget nem messze Essex partjaitól, keskeny földsáv kapcsolja össze a szárazfölddel, mely csak apálykor bukkan elő a víz alól. Az ilyen környezet szinte kameráért kiált – ezt használta ki Felix Barrett és Dennis Kelly.

A harmadik nap különös, olykor dühítően sablonos audiovizuális kísérlet: egy hagyományos minisorozat, két egymástól független félre bontva. Az egyikben egy múltbeli traumától gyötört volt szociális munkás (Jude Law), a másikban egy egyedülálló anya (Naomie Harris) járja saját poklát a szigeten. A két felet pedig egy élőben közvetített, egyetlen folyamatos beállításban felvett, 12 órás filmszörnyeteg választja el, melyben a stáb megszakítás nélkül prezentálja a bizarr osea-i iszonyatot. Az egész vállalkozásban ez az audiovizuális kísérlet a legizgalmasabb, maga a sorozat ugyan lebilincselő, de képtelen szabadulni a jóval feszesebb és a szappanoperai fordulatoknak szilárdan ellenálló Fehér éjszakák hatásától (amely utóbbi pedig A vesszőből font ember adósa). Barrett és Kelly minden energiájukat a miliőfestésre használják: lépten-nyomon nyugtalanító maszkokba, rituálisan felkoncolt állatokba és látomásokba botlunk. Jude Law ugyan kitesz magáért az összezavarodott, dühös Sam szerepében, de ő is nehezen tud kitörni a funkcionális közönséghelyettesítő pozíciójából. A néző érzékeit lebénító, alaposan megtervezett látvány ugyan sokáig eltereli a figyelmet a cselekményben tátongó lyukakról, de a legkiábrándítóbb mégis az, ahogy a készítők feloldják a sorozat sármját adó lebegtetett misztikumot.

 

Elérhető az HBO GO-n

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.