Film

Roald Dahl: Boszorkányok

  • - kg -
  • 2020. november 5.

Mikrofilm

Aki volt már egér, tudja, milyen keserves élet ez, egerek és emberek közt alig van párbeszéd, a pokolba vezető út pedig szinte mindig sajtdarabkákkal van kikövezve. Roald Dahl nem csak a nehéz egérsorsok legavatottabb emberi elbeszélője volt, de a legterheltebb múltú egerek krónikása is, azoké, akik földi létüket kisfiúként kezdték, de holmi boszorkányos varázslat folytán a cincogók sorában végezték. Ezzel csak azt akarjuk mondani, hogy az egyszer már filmre vitt Roald Dahl-történetet most még egyszer filmre vitték: az egérsorba süllyesztett kisfiú most fekete, a lakhelye Alabama, a boszorkányfőnök pedig olyan akcentussal beszél, mint a Casablancában a közép-európai menekültek. Nicolas Roeg 30 éves feldolgozásában Anjelica Huston boszorkány­ábrázatáról akkora szőrszálak meredeztek, hogy a mai napig kísértik az azóta felcseperedett generációkat, ehhez képest Anne Hathaway-t csak úgy ímmel-ámmal csúfították el, azt is számítógéppel, valószínűleg a szerződése is tiltotta a szőrszálakat. Kissé tehát el van cukiskodva a dolog, az új verzió varázstalanabb és szőrtelenebb, a mindig megbízható Stanley Tucci is mintha unottan húzogatná vicces szemöldökét hotelmenedzseri munkakörben, de legalább Octavia Spencer olyan nagymama, akiről minden egérré vált kisfiú álmodik. Robert Zemeckis kamerája energikusan izeg-mozog, a laposfilmhívők így nehezebben neszelik meg, hogy itt-ott lapos az új feldolgozás, de ha megállunk a nagy mozgásban, olyat látunk, mint ritkán: ódát a nagymamák nagyságához. Ez sem kevés egy egyre nagymamátlanabb világban.

 

Az InterCom bemutatója

 

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.