Film

Roald Dahl: Boszorkányok

  • - kg -
  • 2020. november 5.

Mikrofilm

Aki volt már egér, tudja, milyen keserves élet ez, egerek és emberek közt alig van párbeszéd, a pokolba vezető út pedig szinte mindig sajtdarabkákkal van kikövezve. Roald Dahl nem csak a nehéz egérsorsok legavatottabb emberi elbeszélője volt, de a legterheltebb múltú egerek krónikása is, azoké, akik földi létüket kisfiúként kezdték, de holmi boszorkányos varázslat folytán a cincogók sorában végezték. Ezzel csak azt akarjuk mondani, hogy az egyszer már filmre vitt Roald Dahl-történetet most még egyszer filmre vitték: az egérsorba süllyesztett kisfiú most fekete, a lakhelye Alabama, a boszorkányfőnök pedig olyan akcentussal beszél, mint a Casablancában a közép-európai menekültek. Nicolas Roeg 30 éves feldolgozásában Anjelica Huston boszorkány­ábrázatáról akkora szőrszálak meredeztek, hogy a mai napig kísértik az azóta felcseperedett generációkat, ehhez képest Anne Hathaway-t csak úgy ímmel-ámmal csúfították el, azt is számítógéppel, valószínűleg a szerződése is tiltotta a szőrszálakat. Kissé tehát el van cukiskodva a dolog, az új verzió varázstalanabb és szőrtelenebb, a mindig megbízható Stanley Tucci is mintha unottan húzogatná vicces szemöldökét hotelmenedzseri munkakörben, de legalább Octavia Spencer olyan nagymama, akiről minden egérré vált kisfiú álmodik. Robert Zemeckis kamerája energikusan izeg-mozog, a laposfilmhívők így nehezebben neszelik meg, hogy itt-ott lapos az új feldolgozás, de ha megállunk a nagy mozgásban, olyat látunk, mint ritkán: ódát a nagymamák nagyságához. Ez sem kevés egy egyre nagymamátlanabb világban.

 

Az InterCom bemutatója

 

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.