A legjobb betétdal Oscarját is eldöntheti Rihanna fellépése a Super Bowlon

Mikrofilm

Az amerikaifoci-döntő félidei műsorában fellépő énekesnőt a Fekete párduc 2. egyik zenéjéért jelölték a díjra.

Magyar idő szerint vasárnap hajnalban véget ért az amerikaifoci-bajnokság (NFL) döntője, a Super Bowl, ami hagyományosan az egész év legnézettebb tévés eseménye a tengerentúlon. (A döntőben a Kansas City Chiefs 38–35-re legyőzte a Philadelphia Eaglest.) Minden idők legnézettebb amerikai televízióműsorainak top 10-es listáján 9 Super Bowl található, és mindössze egy tévésorozat: a MASH 1983-as fináléja. A döntő több mint egy egyszerű sportesemény: valódi népünnepély, amikor kiürülnek az utcák és az egész Egyesült Államok (na meg jó pár millió néző a világ egyéb részein) a tévéképernyők elé ül. A hatalmas nézettség miatt ekkor legdrágább a reklámidő is, az itt bemutatott hirdetések viszont általában a legkreatívabbak és legszórakoztatóbbak közé tartoznak: idén akadt gyorséttermi dolgozónak beálló Ben Affleck és kólát reklámozó Steve Martin is, de a Breaking Bad és a Spinédzserek főszereplői is összeálltak egy kisfilm erejéig.

Hasonlóan nagy felhajtás övezi a félidei show-t is, amiben szerepelni hatalmas presztízst jelent – még ha az elmúlt pár évben akadtak is nagy csalódást keltő produkciók. Idén Rihanna volt a sztárfellépő, aki műsorával jelentette be hogy ismét terhes, a második gyerekét várja A$AP Rocky rapperrel. Az énekes természetesen előadta legnagyobb slágereit, kimaradt viszont a Lift Me Up című száma, amelyet a Tems, Ludwig Göransson, Ryan Coogler trióval együtt jegyez a Fekete párduc 2. soundtrackjén. A zenét a legjobb betétdal kategóriában Oscarra is jelölték, szakértők szerint pedig épp ezért hagyhatta ki a félidei műsorából: március 12-én valószínűleg élőben előadja majd az Oscar-ceremónián.

Annak ellenére, hogy most nem énekelte el a dalt, fellépése mégis közelebb viheti ahhoz, hogy Oscart nyerjen érte. Rihanna a 2016-os Anti óta, vagyis hét éve nem adott ki új albumot, a show-ja miatt viszont most mindenki róla beszél, a figyelem pedig a Fekete párduc 2. Oscar-esélyeinek is jót tesz. Szintén mellette szól, hogy az elmúlt 95 évben 3100 Oscar-szobrot osztottak ki, de mindössze 18 fekete nő részesült az elismerésben. Idén azonban öten is jelölést kaptak, mind a Fekete párduc folytatásáért: Angela Bassettet a női mellékszereplők, Ruth E. Cartert a jelmeztervezők, Camille Friendet a haj és smink kategóriában, míg a Rihanna-Tems-párost a betétdalok között jelölték. Mindannyian esélyesek a díjra, de valószínűleg egyikük sincs annyira előtérben, mint most Rihanna. Ha idén ő nyerne, akkor csatlakozna ahhoz a hét fekete Oscar-díjashoz, aki ebben a kategóriában győzött (közülük is mindössze két Oscar-díjas volt nő: Irene Cara a Flashdance-ért, H.E.R. és Tiara Thomas a Júdás és a Fekete Messiásért nyert).

Rihannának azonban nincs könnyű dolga, a legesélyesebbnek ugyanis nem ő, hanem az RRR című mozi Naatu Naatu című dala számít (Kala Bhairava, M. M. Keeravani, Rahul Sipligunj). Az RRR az elmúlt évek egyik legnagyobb indiai mozisikere – mi is szerettük, be is válogattuk a múlt év legjobb filmjei közé. Sztorija két, szuperképességekkel megáldott harcosról szól, akik a hatalom ellentétes oldalán harcolnak az 1920-as években, ám végül egy oldalra kerülnek. Az RRR a Marvel-filmeket megszégyenítő effektusokkal és akcióorgiával büszkélkedhet, egyik főhőse ráadásul puszta kézzel gyűr le egy tigrist. Mindezt az indiai filmektől megszokott körkörös, epizodikus dramaturgiával, háromórás játékidőben mutatja be, természetesen rengeteg zenei betéttel. India nagy meglepetésre mégsem ezt, hanem a Last Picture Show című filmet jelölte a legjobb nemzetközi film kategóriában, ami végül nem jutott be a top ötbe. Ennek ellenére a forgalmazó intenzív kampányt indított, hogy az RRR saját jogán ott legyen akár a legjobb film és a legjobb rendező kategóriában is, de egyik sem jött össze neki. Egyetlen nominációját itt, a betétdalok között szerezte, de már ezzel is történelmet írt, hiszen korábban egyetlen indiai filmet sem jelöltek még az idegennyelvű kategórián kívül.

Szintén esélyes még a díjra a Top Gun: Maverick betétdala, a Hold My Hand, ami Lady Gagához és Bloodpophoz köthető; a Minden, mindenhol, mindenkor This is a Life című száma (David Byrne, Ryan Lott, Mitski) és a Tell it like a Woman Applause című zenéje Diane Warren előadásában.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.