A legjobb betétdal Oscarját is eldöntheti Rihanna fellépése a Super Bowlon

Mikrofilm

Az amerikaifoci-döntő félidei műsorában fellépő énekesnőt a Fekete párduc 2. egyik zenéjéért jelölték a díjra.

Magyar idő szerint vasárnap hajnalban véget ért az amerikaifoci-bajnokság (NFL) döntője, a Super Bowl, ami hagyományosan az egész év legnézettebb tévés eseménye a tengerentúlon. (A döntőben a Kansas City Chiefs 38–35-re legyőzte a Philadelphia Eaglest.) Minden idők legnézettebb amerikai televízióműsorainak top 10-es listáján 9 Super Bowl található, és mindössze egy tévésorozat: a MASH 1983-as fináléja. A döntő több mint egy egyszerű sportesemény: valódi népünnepély, amikor kiürülnek az utcák és az egész Egyesült Államok (na meg jó pár millió néző a világ egyéb részein) a tévéképernyők elé ül. A hatalmas nézettség miatt ekkor legdrágább a reklámidő is, az itt bemutatott hirdetések viszont általában a legkreatívabbak és legszórakoztatóbbak közé tartoznak: idén akadt gyorséttermi dolgozónak beálló Ben Affleck és kólát reklámozó Steve Martin is, de a Breaking Bad és a Spinédzserek főszereplői is összeálltak egy kisfilm erejéig.

Hasonlóan nagy felhajtás övezi a félidei show-t is, amiben szerepelni hatalmas presztízst jelent – még ha az elmúlt pár évben akadtak is nagy csalódást keltő produkciók. Idén Rihanna volt a sztárfellépő, aki műsorával jelentette be hogy ismét terhes, a második gyerekét várja A$AP Rocky rapperrel. Az énekes természetesen előadta legnagyobb slágereit, kimaradt viszont a Lift Me Up című száma, amelyet a Tems, Ludwig Göransson, Ryan Coogler trióval együtt jegyez a Fekete párduc 2. soundtrackjén. A zenét a legjobb betétdal kategóriában Oscarra is jelölték, szakértők szerint pedig épp ezért hagyhatta ki a félidei műsorából: március 12-én valószínűleg élőben előadja majd az Oscar-ceremónián.

Annak ellenére, hogy most nem énekelte el a dalt, fellépése mégis közelebb viheti ahhoz, hogy Oscart nyerjen érte. Rihanna a 2016-os Anti óta, vagyis hét éve nem adott ki új albumot, a show-ja miatt viszont most mindenki róla beszél, a figyelem pedig a Fekete párduc 2. Oscar-esélyeinek is jót tesz. Szintén mellette szól, hogy az elmúlt 95 évben 3100 Oscar-szobrot osztottak ki, de mindössze 18 fekete nő részesült az elismerésben. Idén azonban öten is jelölést kaptak, mind a Fekete párduc folytatásáért: Angela Bassettet a női mellékszereplők, Ruth E. Cartert a jelmeztervezők, Camille Friendet a haj és smink kategóriában, míg a Rihanna-Tems-párost a betétdalok között jelölték. Mindannyian esélyesek a díjra, de valószínűleg egyikük sincs annyira előtérben, mint most Rihanna. Ha idén ő nyerne, akkor csatlakozna ahhoz a hét fekete Oscar-díjashoz, aki ebben a kategóriában győzött (közülük is mindössze két Oscar-díjas volt nő: Irene Cara a Flashdance-ért, H.E.R. és Tiara Thomas a Júdás és a Fekete Messiásért nyert).

Rihannának azonban nincs könnyű dolga, a legesélyesebbnek ugyanis nem ő, hanem az RRR című mozi Naatu Naatu című dala számít (Kala Bhairava, M. M. Keeravani, Rahul Sipligunj). Az RRR az elmúlt évek egyik legnagyobb indiai mozisikere – mi is szerettük, be is válogattuk a múlt év legjobb filmjei közé. Sztorija két, szuperképességekkel megáldott harcosról szól, akik a hatalom ellentétes oldalán harcolnak az 1920-as években, ám végül egy oldalra kerülnek. Az RRR a Marvel-filmeket megszégyenítő effektusokkal és akcióorgiával büszkélkedhet, egyik főhőse ráadásul puszta kézzel gyűr le egy tigrist. Mindezt az indiai filmektől megszokott körkörös, epizodikus dramaturgiával, háromórás játékidőben mutatja be, természetesen rengeteg zenei betéttel. India nagy meglepetésre mégsem ezt, hanem a Last Picture Show című filmet jelölte a legjobb nemzetközi film kategóriában, ami végül nem jutott be a top ötbe. Ennek ellenére a forgalmazó intenzív kampányt indított, hogy az RRR saját jogán ott legyen akár a legjobb film és a legjobb rendező kategóriában is, de egyik sem jött össze neki. Egyetlen nominációját itt, a betétdalok között szerezte, de már ezzel is történelmet írt, hiszen korábban egyetlen indiai filmet sem jelöltek még az idegennyelvű kategórián kívül.

Szintén esélyes még a díjra a Top Gun: Maverick betétdala, a Hold My Hand, ami Lady Gagához és Bloodpophoz köthető; a Minden, mindenhol, mindenkor This is a Life című száma (David Byrne, Ryan Lott, Mitski) és a Tell it like a Woman Applause című zenéje Diane Warren előadásában.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.