A Disney továbbra sem hagyja békében nyugodni a Toy Storyt

  • narancs.hu
  • 2023. február 10.

Mikrofilm

De a Jégvarázsból és a Zootropolisból is érkezik még egy rész.

Mióta nemcsak a mozikat kell ellátnia néznivalóval, de a Disney+ feneketlen streamingfelületét is folyamatosan táplálnia kell, a Disney valósággal ontja magából a folytatásokat, spinoffokat, remake-eket és rebootokat. A maihoz hasonló nehéz, bizonytalan időkben – poszt-COVID, a streaming hanyatlása, gazdasági visszaesés és társai – pedig a stúdiók még kevésbé vannak kísérletező kedvükben, mint egyébként. Ezt bizonyítják a stúdió háza tájáról most kiszivárgott hírek is.

Tavaly novemberben a Disney régi-új főnököt kapott az egykori sikergyáros, a céget 2005-2020 között irányító Bob Iger személyében, aki azonnal hozzá is látott a költségcsökkentéshez és a bevételek növeléséhez: 7000 dolgozó elbocsátását jelen tette be, amivel 5 milliárd dollárt tervez megspórolni. Emellett Avatar-témájú hullámvasutakat és játékokat telepítenek kaliforniai kalandparkjukba, amiben a második rész eszelős sikerét látva nincs is semmi meglepő. A stúdió feléleszti a közelmúltbeli nagy sikereit is, folytatódik a Toy Story, de új epizódot kap a Jégvarázs és a Zootropolis is.

Utóbbi kettő esetében inkább az lett volna furcsa, ha parlagon hagyják az aranytojást tojó tyúkokat: a Jégvarázs első epizódja 2013-ban több mint 1,2 milliárd dolláros bevételt ért el világszerte, újra feltámasztva a Disney-hercegnők kultuszát. A film hamar minden idők legnagyobb bevételű animációs filmjévé vált, a trónról csak a 2019-ben érkező folytatása taszította le, ami 1,4 milliárd dollárt fialt. A Zootropolis – Állati nagy balhé hercegnők és romantika helyett vicces állatokkal operált és a krimivígjátékokat idézte, sikeréhez viszont kétség sem férhetett: világszinten ez is meghaladta az 1 milliárd dolláros bevételt.

A Toy Story esete egy fokkal érdekesebb, hiszen úgy néz ki, a stúdió egyfajta mindig előhúzható aduként tekint rá. Elég azonban a szintén a Disney tulajdonában lévő Star Wars példáját megnéznünk hogy lássuk, a legnagyobb sikerektől is megcsömörlik a közönség, ha gondolkodás nélkül zúdítják a nyakába. Az 1995-ös első rész minden idők egyik legjobb animációs mozija, ráadásul az első, teljes egészében számítógéppel animált, egész estés játékfilm volt. Sikerét az 1999-es második rész meg tudta ismételni, majd 2010-ben érkezett a harmadik epizód, amely meglepetésre még rá is tudott licitálni elődeire: bevételei meghaladták az 1 milliárd dollárt; emellett nemcsak a legjobb animációs film Oscarját nyerte el, de forgatókönyvét is jelölték, és ott volt a legjobb film kategória jelöltjei között is. Pont ilyen érett, összetett és könnyfakasztóan megrázó módon kell búcsúzni a figuráktól – gondolta a közönség és a kritikusok is, ám a Disney nagy meglepetésre újabb folytatást jelentett be. A Toy Story 4-nek ismét csak sikerült rácáfolnia az elvárásokra: ugyan nem ért fel elődjéhez, de szinte hajszál pontosan ugyanannyi pénzt hozott mint a harmadik rész, és természetesen szintén elnyerte az animációs Oscar-díjat. Ez sem volt azonban elég a stúdiónak: folyatás helyett spinoffal álltak elő. Ez volt a tavalyi Lightyear, ami nélkülözött bármiféle kreativitást vagy ötletet, és még a kasszáknál is elhasalt – az csak hab volt a tortán, hogy a közel-keleti cenzúrába is beleütközött. A Lightyear hatalmas buktája után a rajongók reménykedhettek benne, hogy talán végre hagyják békében nyugodni a Toy Stor-t, de Bob Iger most ezt a reményüket is összetörte.

A Disney tavaly 2,4 millió előfizetőt vesztett, főképp a Disney+ Hotstar nevű, indiai streamingplatformjuk táborából. Ennek ellenére a bevételük a legutóbbi negyedévben 8 százalékot emelkedett, elérve a 23,51 milliárd dollárt. A befektetők viszont minden bizonyára többre vágynak, ezért a cég még egy bőrt lehúzni egykori sikergyáros karaktereiről.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.