A Disney továbbra sem hagyja békében nyugodni a Toy Storyt

  • narancs.hu
  • 2023. február 10.

Mikrofilm

De a Jégvarázsból és a Zootropolisból is érkezik még egy rész.

Mióta nemcsak a mozikat kell ellátnia néznivalóval, de a Disney+ feneketlen streamingfelületét is folyamatosan táplálnia kell, a Disney valósággal ontja magából a folytatásokat, spinoffokat, remake-eket és rebootokat. A maihoz hasonló nehéz, bizonytalan időkben – poszt-COVID, a streaming hanyatlása, gazdasági visszaesés és társai – pedig a stúdiók még kevésbé vannak kísérletező kedvükben, mint egyébként. Ezt bizonyítják a stúdió háza tájáról most kiszivárgott hírek is.

Tavaly novemberben a Disney régi-új főnököt kapott az egykori sikergyáros, a céget 2005-2020 között irányító Bob Iger személyében, aki azonnal hozzá is látott a költségcsökkentéshez és a bevételek növeléséhez: 7000 dolgozó elbocsátását jelen tette be, amivel 5 milliárd dollárt tervez megspórolni. Emellett Avatar-témájú hullámvasutakat és játékokat telepítenek kaliforniai kalandparkjukba, amiben a második rész eszelős sikerét látva nincs is semmi meglepő. A stúdió feléleszti a közelmúltbeli nagy sikereit is, folytatódik a Toy Story, de új epizódot kap a Jégvarázs és a Zootropolis is.

Utóbbi kettő esetében inkább az lett volna furcsa, ha parlagon hagyják az aranytojást tojó tyúkokat: a Jégvarázs első epizódja 2013-ban több mint 1,2 milliárd dolláros bevételt ért el világszerte, újra feltámasztva a Disney-hercegnők kultuszát. A film hamar minden idők legnagyobb bevételű animációs filmjévé vált, a trónról csak a 2019-ben érkező folytatása taszította le, ami 1,4 milliárd dollárt fialt. A Zootropolis – Állati nagy balhé hercegnők és romantika helyett vicces állatokkal operált és a krimivígjátékokat idézte, sikeréhez viszont kétség sem férhetett: világszinten ez is meghaladta az 1 milliárd dolláros bevételt.

A Toy Story esete egy fokkal érdekesebb, hiszen úgy néz ki, a stúdió egyfajta mindig előhúzható aduként tekint rá. Elég azonban a szintén a Disney tulajdonában lévő Star Wars példáját megnéznünk hogy lássuk, a legnagyobb sikerektől is megcsömörlik a közönség, ha gondolkodás nélkül zúdítják a nyakába. Az 1995-ös első rész minden idők egyik legjobb animációs mozija, ráadásul az első, teljes egészében számítógéppel animált, egész estés játékfilm volt. Sikerét az 1999-es második rész meg tudta ismételni, majd 2010-ben érkezett a harmadik epizód, amely meglepetésre még rá is tudott licitálni elődeire: bevételei meghaladták az 1 milliárd dollárt; emellett nemcsak a legjobb animációs film Oscarját nyerte el, de forgatókönyvét is jelölték, és ott volt a legjobb film kategória jelöltjei között is. Pont ilyen érett, összetett és könnyfakasztóan megrázó módon kell búcsúzni a figuráktól – gondolta a közönség és a kritikusok is, ám a Disney nagy meglepetésre újabb folytatást jelentett be. A Toy Story 4-nek ismét csak sikerült rácáfolnia az elvárásokra: ugyan nem ért fel elődjéhez, de szinte hajszál pontosan ugyanannyi pénzt hozott mint a harmadik rész, és természetesen szintén elnyerte az animációs Oscar-díjat. Ez sem volt azonban elég a stúdiónak: folyatás helyett spinoffal álltak elő. Ez volt a tavalyi Lightyear, ami nélkülözött bármiféle kreativitást vagy ötletet, és még a kasszáknál is elhasalt – az csak hab volt a tortán, hogy a közel-keleti cenzúrába is beleütközött. A Lightyear hatalmas buktája után a rajongók reménykedhettek benne, hogy talán végre hagyják békében nyugodni a Toy Stor-t, de Bob Iger most ezt a reményüket is összetörte.

A Disney tavaly 2,4 millió előfizetőt vesztett, főképp a Disney+ Hotstar nevű, indiai streamingplatformjuk táborából. Ennek ellenére a bevételük a legutóbbi negyedévben 8 százalékot emelkedett, elérve a 23,51 milliárd dollárt. A befektetők viszont minden bizonyára többre vágynak, ezért a cég még egy bőrt lehúzni egykori sikergyáros karaktereiről.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.