A legújabb internetes őrület: így végződtek volna kedvenc filmjeink, ha 2007-ben jöttek volna ki

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 30.

Mikrofilm

Az "időutazáshoz" elég csak bejátszani a Linkin Park dalát az utolsó jelenet alá.

2007-et írunk, amikor még sehol sincs a Vasember, a mozikat pedig nem árasztották el a Marvel-hősök; az emberek nagy részének fogalma sincs a koronavírusról, a világot pedig inkább emberszabású robotok pusztították a vásznon. Az év egyik legsikeresebb filmje Michael Bay Transformerse, amelyben az ekkor még botrányoktól mentes Shia LeBeouf keveredik bele a Hasbro legismertebb figuráinak harcába. A mozi látványvilágával, humorával és frissességével meggyőzte a nézőket és a kritikusokat sem riasztotta el. Az azóta eltelt 15 évben azonban ez is elromlott: egy spinoff (ŰrDongó) és négy folytatás készült egyre romló minőségben, az ötödik, A fenevadak kora pedig a tervek szerint jövőre érkezik.

Az internetes nosztalgiahullám nemrég ismét vállára vette Michael Bay akcióorgiáját: egy új mémtrend szerint a legkülönbözőbb filmek végefőcímét alakítják át, hogy úgy végződjenek, mint a Transformers. Azaz a kor meghatározó filmjével idézik elő, milyen lenne az adott alkotás, ha 2007-ben készült volna. Íme a Transformers eredeti befejezése a Linkin Park What I’ve Done című számával, Optimus Prime dörgedelmes monológjával:

Benne van minden, amiért az internetes kultúra manapság rajongani szokott: a Transformers és a kultikus Linkin Park előidézte nosztalgia, a felemelő befejezés és a baljós hangulat, ami már-már előrevetíti napjainkat, mikor már a világ és a robotok sem a régiek. És nézzük, hogyan fest mindez a filmtörténelem egyik legjobb filmje, Francis Ford Coppola A keresztapája alatt:

Na és hogyan festene a „minden idők legjobbjai” toplista egy másik szereplője, az Aranypolgár, ha 2007-ben készült volna el? Íme:

Mindez persze nemcsak klasszikusokkal működik. Íme a tavalyi Oscar-kedvenc, a Vezess helyettem, ha 15 évvel ezelőtt jött volna ki:

A formátum meglepő módon tényleg szinte minden filmmel működik, legyen szó a 2001: Űrodüsszeiáról, a Nem vénnek való vidékről vagy A passióról – és akkor még nem beszéltünk a mozgókép egyik első jelentős állomásáról, A vonat érkezéséről:

(Címlapképünkön: jelenet a Transformersből)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.