Shia LaBeouf botrányai a magyar Oscar-várományost is érinthetik

Mikrofilm

Egy balhékkal teli évtized végén remek filmben dolgozta fel traumáit, majd Mundruczó Kornél filmjében is nagyot alakított. Ám most szexuális erőszakkal vádolták meg.

Shia LaBeouf jó pár botrányon túl van már – sőt, egyenesen azt az érzést kelti, mintha az emberkedés és a zavaros művészkedés lenne a valódi munkája, amit csak néha-néha szakít meg filmezéssel. December 11-én megjelent azonban a The New York Timesban egy interjú a színész volt barátnőjével, ami a jelek szerint végleg padlóra küldheti a balhés sztárt – épp akkor, amikor úgy tűnt, végre kitör ebből a skatulyából.

Az FKA Twigsként ismert énekes (valódi neve Tahliah Debrett Barnett) nemcsak vádakkal illette LaBeoufot, de keresetet is benyújtott ellene bántalmazás, szexuális erőszak és abuzív kapcsolat fenntartása miatt. A két sztár 2018-2019 között volt együtt, ez alatt a színész szexuális úton terjedő betegséggel fertőzte meg volt kedvesét; de arra is volt példa a nő szerint, hogy miközben együtt autóztak, a férfi kicsatolta övét és azzal fenyegette őt, hogy összetöri a kocsit, ha nem vall neki szerelmet azonnal. Emellett beszélt még fizikai és verbális erőszakról is.

A Time hosszú és fárasztó cikkben gyűjtötte össze LaBeouf valamennyi kirohanását és hepajkodását. A színész kisebb szerepek után az Even Stevens című, 2000-ben kezdődött családi szitkommal vált ismertté, az igazi hírnevet azonban a 2007-es Transformers és az ugyanekkor bemutatott Disturbia című thriller hozta meg számára.

A hírnévvel a rendőrségi ügyek is elkezdődtek:

épp csak betöltötte a 21-et (az Egyesült Államokban ez a felnőtt kor határa), amikor totál részegen próbált cigarettát venni egy boltban, ám nem szolgálták ki, mivel ittas volt. Megpróbálta többszöri átöltözéssel átverni az alkalmazottakat, akik végül rendőrt hívtak rá.

2013-ra a színész már túl volt az Indiana Jones és a kristálykoponya királyságán, a Transformers második és harmadik epizódján, a Sasszemen és a Tőzsdecápák folytatásán is – karrierje szépen, blockbusterről blockbusterre ívelt, ő azonban nem elégedett meg a sablonos sztár címkéjével, ezért maga is alkotásba fogott. A Howard Cantour című rövidfilmje Cannes-ban mutatkozott be; ez lényegében egy elégedetlen filmkritikus belső monológja, amely azonban, mint később kiderült szinte egy az egyben Daniel Clowes 2007-es képregényének, a Justin M. Damianonak a koppintása az alkotó feltüntetése nélkül. LaBeouf minden platformon letiltotta a művét, majd Tweet-áradatban kért bocsánatot. Itt jön a csattanó: az emelkedett pársorosak szintén másoktól származtak, ám ezt ismét elfelejtette feltüntetni.

A színész tehát úgy kért elnézést a plagizálásért, hogy plagizált.

Egészen érdekes, posztmodern féreglyukba nyerhetünk betekintést, ha végigolvassuk, ki mindenkitől lopott el gondolatokat a sztár: David Mamet író, Tiger Woods golfozó (!), Kanye West – sőt, még egy random, a Yahoo! Answers fórumán posztoló hozzászóló is ott van a meg nem jelölt inspirációk között. Maga LaBeouf egyébként próbálta egyfajta művészi ébredésként aposztrofálni a botrányt, amely során átértelmezte, mit is jelent sztárnak lenni. És ezzel elkezdődött a fájdalmas, sokszor vicces, máskor erőltetett, köldöknézős polgárpukkasztás.

2014-ben Lars von Trier Nimfomániás című filmjének Cannes-i premierjén a férfi főszerepet alakító LaBeouf egy papírzsákkal a fején jelent meg a vörös szőnyegen, melyen a következő felirat állt: „Nem vagyok többé híres”. A szerepet egyébként állítása szerint úgy kapta meg, hogy házipornó-videókat küldött a rendezőnek. (Trier más módon is hatással lehetett rá: annak idején azért tiltották ki a rendezőt Cannes-ból, mert egy interjúban azt nyilatkozta, hogy megérti Hitlert – a Berlini Filmfesztiválon később Trier egy Cannes-i emblémát és a „Persona non grata” feliratot ábrázoló pólóban jelent meg.) Na, de vissza LaBeoufra, aki okozott még meglepetéseket A nimfomániás sajtókörútján. A berlini sajtótájékoztatón például azt mondta: „Amikor a sirályok követik a halászhajókat, az azért van, mert azt hiszik, szardíniát dobnak róluk a tengerbe. Köszönöm szépen” – majd kiviharzott a teremből.

2014 februárjában indította #IAMSORRY vagyis #SAJNÁLOM nevű projektjét, mely során egy ugyanolyan papírzacskót viselt a fején, mint a Cannes-i premierkor, az érdeklődők pedig meglátogathatták őt egy Los Angeles-i művészeti központban és különböző eszközökkel – például egy üveg viszkivel – léphettek vele kapcsolatba. LaBeouf azt nyilatkozta, az 5 napos kísérlet során az egyik látogató megerőszakolta őt – erre beszüntették a projektet, de rendőrségi ügy nem lett belőle.

Ugyanebben az évben a színészt kivezették a Cabaret című Broadway-előadás nézőteréről viselkedése miatt, az estét pedig a börtönben kellett töltenie. Amint kiszabadult, egyből elindult a Haverok fegyverben című film válogatójára. A film főszerepeit végül Jonah Hill és Miles Teller kapták meg, pedig LaBeouf mindent bevetett:

állítólag úgy próbált hatást elérni a válogatón, hogy cipőfűzőjét körbetekerte a fején.

 A színész megkapta viszont az egyik szerepet Sia Elastic Heart című videoklipjében. Később azonban az énekesnő azért magyarázkodhatott, mert a színész és a kiskorú szereplőtársa közötti interakció meglehetősen kérdőjelesnek néz ki a kisfilmben.

A következő hónapokban LaBeouf felállított egy livestreamet, ami a szívverését követte; a Central St. Martins művészhallgatóival rögzített egy rövid, mémmé váló improvizációt, majd adott egy „interjút” a Dazed magazinnak, amely során ő és a riporter is úgy meredtek egymásra egy óráig GoPro-val a fejükön, hogy egyikük sem szólalhatott meg.

2015 novemberében ismét őrizetbe vették egy estére, miután ittasan kóválygott a texasi Austin utcáin. Még ugyanebben a hónapban vetítést szervezett saját filmjeiből, miközben egy kamera az ő arckifejezéseit rögzítette. Az #ALLMYMOVIES azon kísérletei egyike volt, amely, ha okozott is szemöldökráncolást, de viszonylag jól fogadta a szakma és a közönség is. 2016-ban aztán 24 órát töltött egy liftben peformance art címszóval

 

2016 áprilisában egy férfit, aki feltűnően hasonlított rá, pofon vágtak New York utcáin; a színész felhívta az illetőt és elnézést kért tőle – amiért hasonlít rá? Az indítékok nem igazán tiszták, a hírből mindenesetre végre olyan cikkek születtek, amelyek jó fényt vetettek rá. Májusban aztán újabb projektbe fogott: az #TakeMyAnywhere lényege az volt, hogy kitwittelte, éppen merre jár, hogy a rajongók találkozhassanak vele és elvihessék bárhova – vagy épp bármit művelhessenek vele. A beszámolója szerint találkozott érdekes emberekkel, de persze fura dolgok is történtek vele. Év végén alkotótársaival két napot a Sidney-i Operaház előtt töltött egy hasonló projekt keretében, majd 2017 januárjában, felállított egy kamerát egy New York-i múzeumban „Nem fog megosztani minket” felirat alatt – a mondat minden bizonyára Trumpra utalt, bár LaBeoufnél nem lehet biztosra menni. Mindenesetre a színész barátja, Jaden Smith az elnök beiktatásakor 4 órán keresztül mantrázta a sort, magát LeBeoufot pedig állítólag rendőrök vitték el, mikor összebalhézott valakivel, akinek nem tetszett politikai állásfoglalása. A múzeum aztán egy hónappal később leállította a kamerát, mire újra felállították azt Albuquerque-ben, de később ezt is le kellett szedni a folyamatos balhék miatt. Ekkor LaBeouf átvitte az egészet az Egyesült Királyságba, ahol egy zászlót is felállított a „Nem fog megosztani minket” felirattal. Rövid időn belül azonban ezt is el kellett távolítania.

2017 áprilisában újabb kísérletbe fogott: szokásos alkotótársaival, Ronkkoval és Turnerrel egy hónapra elvonultak a világ elől Finnországban egy kabinba – ez volt az #ALONETOGETHER, ami a fentiek után nem vert túl nagy visszhangot. Pár hónappal később LeBeoufot megint lefülelték a hatóságok, miután ittasan próbált cigit lejmolni – ráadásul miután rasszista megjegyzéseket tett a rendőrökre, kénytelen volt a Twitteren bocsánatot kérni. 2018 márciusában az Esquire címlapján szerepelt, a magazinnak adott nagyinterjújában pedig nyíltan mesélt függőségéről, az agresszív apjával való kapcsolatáról és arról, milyen élete volt mellette úgy, hogy közben filmes szerepei miatt gyereksztárrá vált.

A sok zavaros művészeti projekt és magyarázkodás miatt ekkor mintha elindult volna valami.

Élményeiből forgatókönyvet is írt, amiből 2019-ben megszületett a Honey Boy című film. Az önéletrajzi ihletésű drámával maga LaBouf alakítja saját apját – a mozi egyszerre érzékeny portré és hatásos dráma, a színész pedig egyértelműen élete alakítását nyújtotta benne. A hírek szerint miután megjárta a rehabot, rendeződött az élete. Ezzel párhuzamosan pedig szép lassan meg nem értett zseniből egyszerű, stílusos különccé változott volna: GQ az évtized egyik legjobban öltözködő sztárjának nevezte, magatartása pedig egyre kevésbé ingerelte nevetésre az embereket. Színészként is mintha rátalált volna a saját hangjára: kevesebbet játszott, de akkor szinte kivétel nélkül jól választott. Szerepelt az American Honey című független, remek kritikákat kapott felnövés-sztoriban, ő volt McEnroe a Borg/McEnroe-ban és főszerepet játszott a múlt év egyik leginkább szívet melengető indie-jében, a Mogyoróvaj Sólyomban.

A legnagyobb dobása azonban egyértelműen Mundruczó Kornél amerikai bemutatkozása, a Pieces of a Woman volt: ebben ő alakítja a központi pár férfi tagját. Habár a kritikák elsősorban társát, Vanessa Kirbyt dicsérik, a méltatásból LaBeoufnak is kijutott. Azonban ennek, úgy néz ki, a legújabb botránya miatt hamar vége is szakadt. Exbarátnője, FKA Twigs vádjai után a Honey Boy rendezőnője, Alma Har’el az énekesnő oldalára állt, és most úgy néz ki, a Netflix is kihátrált mögüle: a Pieces of a Woman a streamingszolgáltató egyik idei Oscar-várományosának számít, a cég azonban kihúzta LeBeouf nevét a film díj-versenyre készült promóciós anyagaiból. Az Indiewire szerint ettől a film esélyei nem úsztak el, a platform továbbra is nagyszabású kampányt tervez köré, immár elsősorban Kirbyre, Mundruczóra és a forgatókönyvet író Wéber Katára fókuszálva – utóbbit beválasztották a világ 10 legígéretesebb szerzője közé.

A legnagyobb kérdés tehát az, LaBeouf átlépte-e azt a vonalat, ahonnan nincs visszatérés, és Bryan Singerhez és Kevin Spacey-hez hasonlóan végleg margóra kerül – vagy inkább Mel Gibsonra és Robert Downey Jr.-ra hajazva ő karrierje is főnixmadárként támad majd fel? Az idő majd eldönti, mindenesetre tanulságos lehet ebből a szempontból a Variety elemzése Gibson kacskaringós életútjáról – az elemzők szerint a botrányt botrányra halmozó színész-rendezőt azért nem lehet kicsinálni, mert senki nem vár tőle normális viselkedést; zsidózás, hepajkodás, ittas verekedés, mindez belefér a profiljába. Mindezek alapján lehet, hogy LeBeoufnak sem áldozott még le – Johnny Depp esete azonban azt bizonyítja, hogy a szexuális erőszakkal kapcsolatos vádakból kevésbé van visszaút.

Figyelmébe ajánljuk