„200 millió dolláros diákfilm” – így emlékszik vissza Jeff Bridges a Vasemberre

  • narancs.hu
  • 2022. július 25.

Mikrofilm

Az Oscar-díjas színész szerint a 2008-as film a legjobb Marvel-mozi, de a forgatás az őrületbe kergette.

A Marvel-filmek ma egyet jelentenek a sablonokkal, a jól megtervezett univerzumépítéssel, ahol minden film ilyen-olyan módon összekapcsolódik – na meg a töméntelen bevétellel. Nem volt ez mindig így: a sikersorozatot, valamint a Bosszúállókkal befejeződött első fázist a 2008-as Vasember indította el. Persze előtte is voltak már képregényfilmek, elég csak Sam Raimi ugyancsak sikeres Pókember-trilógiájára gondolni, de a Vasember más volt: laza, látványos, szórakoztató, és egyáltalán nem vette komolyan magát. Arra viszont nagyon is sok energiát fordított, hogy lefektesse a későbbi szuperhősmozik alapját. Lassan 15 évvel később pedig a formula még mindig működik.

A színfalak mögött azonban nem volt ilyen rózsás a helyzet, legalábbis ez derült ki Jeff Bridges beszámolójából, aki a 2008-as filmben az Obadiah Stane nevű főellenséget játszotta. „Ez volt a Marvel első kalandja a filmkészítés terén. Szerencsések voltunk, hogy ott volt nekünk Jon (Favreau , a rendező), és Downey (Jr., a főszereplő), mert mindketten kiválóak az improvizációban. Heteket töltöttünk el a forgatókönyvön való munkával és a közös próbával, mert egyszerűen nem tetszett nekünk az eredeti könyv, és azt gondoltuk oké, ezt-azt helyrehozunk benne” – mondta el a Vanity Fairnek adott interjújában.

Bridges szerint aztán a forgatás első napján a Marvel egyszerűen kidobta a forgatókönyvüket, amin annyit dolgoztak. „Össze voltunk zavarodva, mi volt a mi szkriptünkben, mit fogunk mondani. Órákat töltöttünk el a lakókocsinkban, átfutottuk a szövegeket, próbálgattuk, hogyan is csináljuk majd: »Oh, te játszod az én részem, én pedig a tied«” – emlékezett vissza. A helyzetet végül Jon Favreau rendező oldotta meg, aki konzultánsként vette fel a kapcsolatot az eredeti forgatókönyvírókkal, miközben a stáb többi tagja a háttérben, lábaikkal dobolva várta a fejleményeket. Bridgest saját bevallása szerint teljesen megőrjítette ez a helyzet, amíg át nem állította az agyát: „Jeff, nyugi, egy 200 millió dolláros diákfilmet készítesz. Csak nyugi, próbáld jól érezni magad – a trükk pedig működött, együtt dolgozhattam két elképesztő művésszel, jól szórakoztunk, és végül így készítettük el a filmet” – idézte fel. A végeredmény pedig őket igazolta: a Vasember nemcsak hatalmas siker lett, de a színész szerint máig ez a legjobb Marvel-mozi.

Azóta vélhetően a munkamódszer is sokat változott: Kevin Feige, a Marvel stúdió elnöke vasmarokkal tartja kézben a filmuniverzum sorsát, Oscar-díjasokat és tehetséges függetlenfilmeseket bevonva az alkotási folyamatba – a végén azonban mégis csak az történik, amit ő akar. Az eredmények pedig őt igazolják, hiszen a szuperhősmozik sikere töretlen. Az is igaz azonban, hogy az elmúlt 14 évben nem nagyon született jobb, szabadabb és szórakoztatóbb mozi a stúdió berkein belül, mint a Vasember.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?