Dokumentumfilm

A Maria Callas-sztori

  • Kling József
  • 2019. március 21.

Mikrofilm

Aki sírt valaha operán, vigyen magával papír zsebkendőt, lehetőleg négyrétegűt, a hazai mozikban most debütáló Maria Callas dokumentumfilmre. Az alapvetően fotó- és videográfus színházi-filmes szakember, Tom Volf ugyanis mélyebb és megrázóbb portrét rajzol minden idők legnagyobb hatású operaénekeséről, mint eddig bárki.

Pedig korábban is akadtak jelentkezők minden műfajban. Tony Palmer 1988-as Maria Callas, La Divina című Gold Medal (New York Film & TV Festival) díjas dokuja számított kvázi a mércének. Terrence McNally Callas-színdarabja, a Mesterkurzus (1995) olyan népszerű, hogy nálunk is játsszák, momentán a Gyulai Várszínházban. Ez a darab ihlette Franco Zeffirelli Callas forever (2002) című közepesen gyenge játékfilmjét Fanny Ardant-nal a címszerepben.

Nem véletlen, hogy Zeffirelli, aki talán a legtöbbet rendezte Callast, és aki a díva közeli barátjának számított, még említés szintjén sem jelenik meg Volf dokujában. Volf nem mondja fel Callas szakmai életrajzát. Még a magyar nyelvű Wikipédia-szócikkből is alaposabb képet kapunk fogyókúrájáról, hangválságairól, a Callas–Tebaldi dívaharcról, vagy éppen arról, Giuseppe di Stefano tenorkirállyal hogyan próbálták elhappolni egymás elől a közönség tapsát.

Volf ennél lényegesen mélyebbre ás. Műve erejét nem pusztán az adja, hogy kitartó melóval megszerzett, eddig sosem látott filmrészletekkel, családi fotókkal sokkolja a nézőt. Filmje a vágás művészetének (vágó: Janice Jones) egyik legszebb kortárs példája. Hiperérzékeny szem és fül, tévedhetetlen kéz rakja össze a korabeli interjúrészletek és operafelvételek puzzle- darabjaiból a többdimenziós Callas-freskót. A karcos, hol fekete-fehér, hol színes filmkockák 113 perces játék­idejének legalább a 80 százalékát Callas arca tölti ki. A szemünk előtt öregszik meg, miközben szenvedélyes életének leg­intimebb pillanatait osztja meg velünk. Fanny Ardant és Joyce DiDonato hangján megszólaló vallomásos levelei a képekkel és zenékkel összefeszülve játékfilmes élményt nyújtanak.

Kiderül, hogy csodálatos hangi adottsága ellenére nem biztos, hogy az énekesi pályát választotta volna. Fatalista módon a sors kezét látta zsarnoki anyjában, aki démoni figuraként 13 éves kora óta kényszerítette az éneklésre. Bármikor képes lett volna örökre lemondani a karrierről, csak hogy végre megszabaduljon szintén zsarnoki férjétől, Giovanni Battista Meneghinitől, és nyugalmat találjon a hajómágnás, Arisztotelész Onasszisz oldalán. A közönség faragott belőle ikont, amivel ő sosem tudott mit kezdeni. Valójában nem a vetélytársaival harcolt, hanem önmagával. Élete a megvalósult melodráma Maria és Callas között. Erre utal a film eredeti címe, Maria by Callas, amit a jelek szerint sehogy sem sikerült színvonalasan magyarítani, a fantáziátlan A Maria Callas-sztori legalábbis ezt bizonyítja. Magyar részről bizony több törődést érdemelt volna az alkotás, Pöltzmann Bálint idétlen fordítása egyenesen arcpirító. De mindenért kárpótol az operarészletek feljavított hangminősége és a filmből áradó sokkoló felismerés, amit Fodor Géza már akkor megfogalmazott, amikor Tom Volf még meg sem született: Callas „művészetének szellemi tartalma túlmutat az operán, s a női sors, a női létezés egész 20. századi problematikájának, kérdésfelvetéseinek, spontán és ideologikus lázadásainak, megértési kísérleteinek, változatos emancipációs törekvéseinek dimenziójába és kontextusába emelkedett”.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.