Dokumentumfilm

A Maria Callas-sztori

  • Kling József
  • 2019. március 21.

Mikrofilm

Aki sírt valaha operán, vigyen magával papír zsebkendőt, lehetőleg négyrétegűt, a hazai mozikban most debütáló Maria Callas dokumentumfilmre. Az alapvetően fotó- és videográfus színházi-filmes szakember, Tom Volf ugyanis mélyebb és megrázóbb portrét rajzol minden idők legnagyobb hatású operaénekeséről, mint eddig bárki.

Pedig korábban is akadtak jelentkezők minden műfajban. Tony Palmer 1988-as Maria Callas, La Divina című Gold Medal (New York Film & TV Festival) díjas dokuja számított kvázi a mércének. Terrence McNally Callas-színdarabja, a Mesterkurzus (1995) olyan népszerű, hogy nálunk is játsszák, momentán a Gyulai Várszínházban. Ez a darab ihlette Franco Zeffirelli Callas forever (2002) című közepesen gyenge játékfilmjét Fanny Ardant-nal a címszerepben.

Nem véletlen, hogy Zeffirelli, aki talán a legtöbbet rendezte Callast, és aki a díva közeli barátjának számított, még említés szintjén sem jelenik meg Volf dokujában. Volf nem mondja fel Callas szakmai életrajzát. Még a magyar nyelvű Wikipédia-szócikkből is alaposabb képet kapunk fogyókúrájáról, hangválságairól, a Callas–Tebaldi dívaharcról, vagy éppen arról, Giuseppe di Stefano tenorkirállyal hogyan próbálták elhappolni egymás elől a közönség tapsát.

Volf ennél lényegesen mélyebbre ás. Műve erejét nem pusztán az adja, hogy kitartó melóval megszerzett, eddig sosem látott filmrészletekkel, családi fotókkal sokkolja a nézőt. Filmje a vágás művészetének (vágó: Janice Jones) egyik legszebb kortárs példája. Hiperérzékeny szem és fül, tévedhetetlen kéz rakja össze a korabeli interjúrészletek és operafelvételek puzzle- darabjaiból a többdimenziós Callas-freskót. A karcos, hol fekete-fehér, hol színes filmkockák 113 perces játék­idejének legalább a 80 százalékát Callas arca tölti ki. A szemünk előtt öregszik meg, miközben szenvedélyes életének leg­intimebb pillanatait osztja meg velünk. Fanny Ardant és Joyce DiDonato hangján megszólaló vallomásos levelei a képekkel és zenékkel összefeszülve játékfilmes élményt nyújtanak.

Kiderül, hogy csodálatos hangi adottsága ellenére nem biztos, hogy az énekesi pályát választotta volna. Fatalista módon a sors kezét látta zsarnoki anyjában, aki démoni figuraként 13 éves kora óta kényszerítette az éneklésre. Bármikor képes lett volna örökre lemondani a karrierről, csak hogy végre megszabaduljon szintén zsarnoki férjétől, Giovanni Battista Meneghinitől, és nyugalmat találjon a hajómágnás, Arisztotelész Onasszisz oldalán. A közönség faragott belőle ikont, amivel ő sosem tudott mit kezdeni. Valójában nem a vetélytársaival harcolt, hanem önmagával. Élete a megvalósult melodráma Maria és Callas között. Erre utal a film eredeti címe, Maria by Callas, amit a jelek szerint sehogy sem sikerült színvonalasan magyarítani, a fantáziátlan A Maria Callas-sztori legalábbis ezt bizonyítja. Magyar részről bizony több törődést érdemelt volna az alkotás, Pöltzmann Bálint idétlen fordítása egyenesen arcpirító. De mindenért kárpótol az operarészletek feljavított hangminősége és a filmből áradó sokkoló felismerés, amit Fodor Géza már akkor megfogalmazott, amikor Tom Volf még meg sem született: Callas „művészetének szellemi tartalma túlmutat az operán, s a női sors, a női létezés egész 20. századi problematikájának, kérdésfelvetéseinek, spontán és ideologikus lázadásainak, megértési kísérleteinek, változatos emancipációs törekvéseinek dimenziójába és kontextusába emelkedett”.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.