Dokumentumfilm

A Maria Callas-sztori

  • Kling József
  • 2019. március 21.

Mikrofilm

Aki sírt valaha operán, vigyen magával papír zsebkendőt, lehetőleg négyrétegűt, a hazai mozikban most debütáló Maria Callas dokumentumfilmre. Az alapvetően fotó- és videográfus színházi-filmes szakember, Tom Volf ugyanis mélyebb és megrázóbb portrét rajzol minden idők legnagyobb hatású operaénekeséről, mint eddig bárki.

Pedig korábban is akadtak jelentkezők minden műfajban. Tony Palmer 1988-as Maria Callas, La Divina című Gold Medal (New York Film & TV Festival) díjas dokuja számított kvázi a mércének. Terrence McNally Callas-színdarabja, a Mesterkurzus (1995) olyan népszerű, hogy nálunk is játsszák, momentán a Gyulai Várszínházban. Ez a darab ihlette Franco Zeffirelli Callas forever (2002) című közepesen gyenge játékfilmjét Fanny Ardant-nal a címszerepben.

Nem véletlen, hogy Zeffirelli, aki talán a legtöbbet rendezte Callast, és aki a díva közeli barátjának számított, még említés szintjén sem jelenik meg Volf dokujában. Volf nem mondja fel Callas szakmai életrajzát. Még a magyar nyelvű Wikipédia-szócikkből is alaposabb képet kapunk fogyókúrájáról, hangválságairól, a Callas–Tebaldi dívaharcról, vagy éppen arról, Giuseppe di Stefano tenorkirállyal hogyan próbálták elhappolni egymás elől a közönség tapsát.

Volf ennél lényegesen mélyebbre ás. Műve erejét nem pusztán az adja, hogy kitartó melóval megszerzett, eddig sosem látott filmrészletekkel, családi fotókkal sokkolja a nézőt. Filmje a vágás művészetének (vágó: Janice Jones) egyik legszebb kortárs példája. Hiperérzékeny szem és fül, tévedhetetlen kéz rakja össze a korabeli interjúrészletek és operafelvételek puzzle- darabjaiból a többdimenziós Callas-freskót. A karcos, hol fekete-fehér, hol színes filmkockák 113 perces játék­idejének legalább a 80 százalékát Callas arca tölti ki. A szemünk előtt öregszik meg, miközben szenvedélyes életének leg­intimebb pillanatait osztja meg velünk. Fanny Ardant és Joyce DiDonato hangján megszólaló vallomásos levelei a képekkel és zenékkel összefeszülve játékfilmes élményt nyújtanak.

Kiderül, hogy csodálatos hangi adottsága ellenére nem biztos, hogy az énekesi pályát választotta volna. Fatalista módon a sors kezét látta zsarnoki anyjában, aki démoni figuraként 13 éves kora óta kényszerítette az éneklésre. Bármikor képes lett volna örökre lemondani a karrierről, csak hogy végre megszabaduljon szintén zsarnoki férjétől, Giovanni Battista Meneghinitől, és nyugalmat találjon a hajómágnás, Arisztotelész Onasszisz oldalán. A közönség faragott belőle ikont, amivel ő sosem tudott mit kezdeni. Valójában nem a vetélytársaival harcolt, hanem önmagával. Élete a megvalósult melodráma Maria és Callas között. Erre utal a film eredeti címe, Maria by Callas, amit a jelek szerint sehogy sem sikerült színvonalasan magyarítani, a fantáziátlan A Maria Callas-sztori legalábbis ezt bizonyítja. Magyar részről bizony több törődést érdemelt volna az alkotás, Pöltzmann Bálint idétlen fordítása egyenesen arcpirító. De mindenért kárpótol az operarészletek feljavított hangminősége és a filmből áradó sokkoló felismerés, amit Fodor Géza már akkor megfogalmazott, amikor Tom Volf még meg sem született: Callas „művészetének szellemi tartalma túlmutat az operán, s a női sors, a női létezés egész 20. századi problematikájának, kérdésfelvetéseinek, spontán és ideologikus lázadásainak, megértési kísérleteinek, változatos emancipációs törekvéseinek dimenziójába és kontextusába emelkedett”.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.