VERZIÓ

A másik oldal

  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Egy 70 éve bezárt ajtóval indít a film: a kommunisták által betelepített lumpen család testközelből tartja szemmel a megbízhatatlan burzsujokat a két részre osztott polgári lakásban. Az elbirtokolt terekben csak csecsemőként járt kislányból hazáját nemzetközi versenyen képviselő matematikus lesz, a 68-as diáklázadás résztvevője, majd egyetemi tanárként mind a kommunista rendszer, mind a Milošević-rezsim nyílt kritikusa, a diktátort végül megbuktató Otpor! Mozgalom aktivistája. Aztán politikus, majd a szerbiai nácik által a nép ellenségeként számontartott értelmiségi. Srbijanka Turaljić azzal foglalja össze küzdelmes életét a filmet forgató lányának, hogy bár semmi eredménye nem észlelhető az agresszív nacionalizmussal vívott harcának, neki mégsem lehetett más választása, mint kiállni az emberi méltóságért és szabadságért, mert valakinek ki kell állni. Az emberöltők óta zárt (beszögelt, eltorlaszolt) ajtó végül kinyílik – de tulajdonosa már nem érzi magáénak a visszakapott szobákat, belakhatónak a megnyílt tereket.

Sajátos családi mozi Mila Turaljićé. A személyes küzdelmeket bemutató költői portré Jugoszlávia összeomlását, a polgárháborút, a Milošević utáni, olykor köztörvényes és háborús bűnösök által irányított ország jelenének áttekintését is ígéri. Ám ott, ahol a világháborút követő időszak legszörnyűbb népirtása után a bűnökkel való szembenézés katarzisa helyett sokaknak máig a nagyszerb álmok jelentenek vonzerőt, már nem elég a társadalom demokratikus modellek iránti közömbössége miatt érzett sajnálkozás.

Vetítik: november 7., 20.45, Toldi; november 11., 16.15, Művész

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.