VERZIÓ

A másik oldal

  • 2018. november 30.

Mikrofilm

Egy 70 éve bezárt ajtóval indít a film: a kommunisták által betelepített lumpen család testközelből tartja szemmel a megbízhatatlan burzsujokat a két részre osztott polgári lakásban. Az elbirtokolt terekben csak csecsemőként járt kislányból hazáját nemzetközi versenyen képviselő matematikus lesz, a 68-as diáklázadás résztvevője, majd egyetemi tanárként mind a kommunista rendszer, mind a Milošević-rezsim nyílt kritikusa, a diktátort végül megbuktató Otpor! Mozgalom aktivistája. Aztán politikus, majd a szerbiai nácik által a nép ellenségeként számontartott értelmiségi. Srbijanka Turaljić azzal foglalja össze küzdelmes életét a filmet forgató lányának, hogy bár semmi eredménye nem észlelhető az agresszív nacionalizmussal vívott harcának, neki mégsem lehetett más választása, mint kiállni az emberi méltóságért és szabadságért, mert valakinek ki kell állni. Az emberöltők óta zárt (beszögelt, eltorlaszolt) ajtó végül kinyílik – de tulajdonosa már nem érzi magáénak a visszakapott szobákat, belakhatónak a megnyílt tereket.

Sajátos családi mozi Mila Turaljićé. A személyes küzdelmeket bemutató költői portré Jugoszlávia összeomlását, a polgárháborút, a Milošević utáni, olykor köztörvényes és háborús bűnösök által irányított ország jelenének áttekintését is ígéri. Ám ott, ahol a világháborút követő időszak legszörnyűbb népirtása után a bűnökkel való szembenézés katarzisa helyett sokaknak máig a nagyszerb álmok jelentenek vonzerőt, már nem elég a társadalom demokratikus modellek iránti közömbössége miatt érzett sajnálkozás.

Vetítik: november 7., 20.45, Toldi; november 11., 16.15, Művész

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.