A múlt év 100 legnézettebb műsora közé sem fért be az Oscar-gála Amerikában

Mikrofilm

Korábban a top 10-be is gyakran bekerült a legnagyobb presztízsű filmes elismerés díjátadó ceremóniája.

Az Oscar nagyot kockáztatott, de végül ráfázott” – írtuk a tavalyi, 93. Oscar-gáláról. A máig tartó világméretű pandémia közepette a szervezők egy vásári látványosságoktól megfosztott műsort rendeztek: a Dolby Színház helyett Los Angeles legnagyobb vasútállomása, a Union Station volt a helyszín, ahol Steven Soderbergh rendező emberközeli, meghitt hangulatúnak szánt műsort álmodott a képernyőre. A korábbi, maratoni hosszúságú, bejátszásokkal, musicalbetétekkel és viccelődésekkel tűzdelt átadót sokan kárhoztatták – csakúgy, mint magát az Oscart –, most azonban kiderült, hogy ezek nélkül a szórakoztató elemek nélkül nem sokat ér a show.

Mindezzel minden bizonyára a tévénézők is egyetértettek – legalábbis azon kevesek, akik egyáltalán eljutottak odáig, hogy a műsorra kapcsoljanak. A 2020-as, az Élősködők győzelmét hozó ceremónia 23,6 millió nézővel annak idején új negatív rekordot állított fel.

Ezt sikerült alulmúlnia a tavaly áprilisi gálának, ami mindössze 10,4 millió embert érdekelt; ez közel 60 százalékos csökkenést jelent.

Korábban az Oscar gyakran ott volt az év 10 legnézettebb, főműsoridős tévés közvetítése között; a 2020-as a negatív rekord ellenére a szórakoztató kategória második helyét szerezte meg annak idején, közvetlenül a Super Bowl után vetített Álarcos énekes mögött.

A 2021-es show azonban a 10 milliót alig meghaladó nézettségével az év 100 legnézettebb tévéműsora közé sem fért be. A Variety összegzése szerint a sportközvetítések mellett az NCIS, az FBI, a Yellowstone vagy A védelmező című sorozatok epizódjai is verték az Oscart – sőt a 60 Minutes című hírmagazin hét epizódja is jobban teljesített nála. Az utóbbit sugárzó CBS-nek két, különleges kiadású talkshowja is lehagyta a díjátadót: Oprah nagy botrány kiváltó Meghan Markle-Harry herceg-interjúja; valamint Adele One Night Only című különkiadása, amelyet nálunk az RTL Klub sugárzott.

Nemcsak az Oscar, de az összes többi díjátadó is rosszul teljesített tavaly: a Golden Globe nézettsége 62,3 százalékot zuhant, míg a Grammyé 53-at. A nézettség rohamos csökkenése ellen az Oscar már évek óta harcol: folyamatosan bővítik a díjat kiosztó akadémia taglétszámát, hogy minél fiatalabb és diverzebb tagság ítélje oda az elismerést; emellett pedig mindent megtesznek azért, hogy az olyan, szupersikeres filmek is jelöléshez jussanak, mint az Eredet, vagy épp a Fekete párduc. Azt remélik ugyanis, hogy ha olyan moziknak van esélye a díjra, amelyet az emberek valójában láttak és szerettek, nagyobb eséllyel kapcsolnak a show-ra, mintha olyan alacsony nézettségű kritikuskedvencek versenyeznek, mint legutóbb A nomádok földje, vagy előtte az Élősködők. Épp ezért sokan várják, hogy a legutóbbi év legnagyobb durranása, a Pókember: Nincs hazaút is jelölést szerez majd néhány kategóriában.

A teljes lakosság körében az elmúlt év legnézettebb tévéműsora természetesen ismét a Super Bowl volt a tengerentúlon. A top 10-be 8 amerikaifutball-meccsen kívül A védelmező Super Bowl után bemutatott első része, valamint a már emlegetett Oprah-interjú került be. A teljes lista itt böngészhető

(Címlapképünkön: a legjobb női mellékszereplő kategóriában Oscar-díjra jelölt Glenn Close amerikai színésznő a sajtó képviselőinek nyilatkozik a 93. alkalommal megrendezett Oscar-díjátadó gálára érkezve a Los Angeles-i Union Station pályaudvaron 2021. április 25-én. Fotó: MTI/EPA/Pool/Mark Terrill)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.