A budapesti Cseh Centrum tizedik alkalommal rendezi meg a Cseh Filmkarnevált február 23-27. között a Toldi moziban és az online Távmoziban. A cseh film talán legnagyobb alakja, Milos Forman épp idén februárban lenne 90 éves – egy évtizede az ő születésnapja adta az ötletet a filmes seregszemle megrendezésére, így a legendás rendező szelleme idén is átlengi a karnevált. Ismét vetítik a Forman vs. Forman című dokumentumfilmet, valamint egyik korai remekét, a Tűz van babám!-ot. A morális parabolába ágyazott társadalmi szatíra még mindig elképesztően vicces, ugyanakkor semmit nem vesztett mondanivalójából.
A filmkarnevál az elmúlt évek cseh filmtermésének legjavát is elhozza. Ez pedig azt bizonyítja, hogy Forman hatása a mai napig kézzel tapintható. Ott van például a Megszállás című film, mely látszólag csak egy bárban történt éjszakát mutat be, ám a szimbolikus történet az elnyomás elleni harcot és az ország társadalmának második világháború utáni korszakát ábrázolja. 1968 után járunk, a „normalizáció” időszakában. Unalmas előadásuk után egy társulat tagjai gyülekeznek a pult körül. Felbukkan egy diáklány, aki a színház és a hősiesség viszonyáról írna dolgozatot, hamarosan pedig első kézből gyűjthet tapasztalatokat a témából. Egy részeg orosz katonatiszt ugyanis először ivóversenyre hívja ki a főhőst alakító színészt, majd terrorizálni kezdi a jelenlévőket. A szerepek átalakulnak, a színészek elkezdenek szerepüknek megfelelően viselkedni, majd rá kell jönniük, hogy a hősködés ugyanúgy halálra van ítélve, mint a józan egyezkedés. Az este alkoholmámoros őrületté fajul, az apró kocsmában forradalom tör ki, majd emészti fel önmagát. A filmet számtalan kategóriában jelölték Cseh Oroszlánra és a kritikusok díjára, nem is érdemtelenül.
Az Árnyékba borult vidék 2020-ban elnyerte a Cseh Filmkritikusok díjét a legjobb film és legjobb színésznő kategóriában, és 6 Cseh Oroszlán díjat is hazavitt. Bohdan Sláma fekete-fehér drámája a nemzeti hovatartozás kérdését vizsgálja abban az időben és helyzetben, amikor ezen életek múltak. A cselekmény a múlt század 30-as, 40-es és 50-es éveiben játszódik egy apró határmenti faluban, ahova szép lassan utat talál a történelem, és vele együtt az erőszak is: a lakosoknak dönteniük kell, cseheknek, németeknek vagy osztrákoknak vallják magukat. Szövetségek köttetnek, évtizedes baráti-szomszédi viszonyok szakadnak szét, miközben mindenki a saját és családja boldogulásáért küzd, és egyre inkább úgy néz ki, nincs jó választás, valaki mindenképpen sérülni fog.
A Hibák című film Forman Egy szöszi szerelme című filmjét juttatja eszünkbe. Főhősei egyszerű, magányos emberek, akik véletlenül sodródnak egymás mellé. Hiába találják meg azonban együtt a boldogságot, kapcsolatukat a társadalmi elvárások, a körülöttük lévők véleménye hatalmas próba elé állítja. Ema bolti eladó, Tomáš pedig tetőfedő; először maguknak sem akarják bevallani, hogy egyéjszakás kalandjuk többet jelentett nekik, Jan Prušinovský rendező azonban egyszerű, sallagmentes módon mutatja be a szerelmük szövődését. Amikor pedig felszínre kerül Ema múltjának egy sötét titka, hirtelen minden megváltozik.
A Napocskám, Maad című animációs film megkapó módon egyesíti a fenti filmekben már említett témákat, a hovatartozás és a szerelem kérdését. Főhőse, Helena a főiskolán azonnal beleszeret egyik csoporttársába, Nazirba, aki hamar meg is kéri a kezét. A fiú családjához költöznek Afganisztánba, ahol a szerelem, de még a házasság és a női lét is egészen más elbírálás alatt áll. Szerelmük azonban úgy tűnik, a nehézségek ellenére mindenen átsegíti őket, csak épp gyermekük nem születik. Egy nap azonban megjelenik az életükben Maad, az érzékeny, furcsa kisfiú. Az animáció mindenki számára könnyen átérezhető módon, hol elképesztő drámai, hol könnyed és poénos módon mutatja be a közel-keleti hagyományok és az európai szokások viszonyát, miközben betekintést nyerhetünk egy háború tépázta ország mindennapjaiba is.
Azok sem csalódnak, akik "hagyományos" cseh filmvígjátékra vágynak, az Egy modern apa naplója ugyanis pont ilyen. Ebben két, függetlenségüket féltve óvó fiatal sodródik egymás mellé egy éjszakára. Ám a rövidre tervezett románcot kénytelenek meghosszabbítani mikor kiderül, hogy a nő teherbe esett. Natasa gyermekek számára készít játékokat, Dominik pedig írónak készül. Megegyeznek, hogy az első évben a férfi megy gyesre, aki ez idő alatt meg akarja írni első regényét. Persze semmi sem alakul a tervek szerint: a gyerek mellett egyiküknek sem marad energiája másra, a szigorúan gyakorlati megállapodásba pedig beférkőznek az érzelmek is – nemcsak babájukhoz, de egymáshoz is ragaszkodni kezdenek.
Cseh Filmkarnevál 2022 – február 23-27. között a Toldi moziban és online a Toldi TÁVmoziban.
A műsorfüzet elérhető ezen a linken, jegyek itt vásárolhatók.
Kedves Olvasónk!
Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!