Sosem tudjuk meg, milyen lett volna a Ponyvaregény ihlette gengszter-sci-fi

Mikrofilm

Tarantino nélkül folytatódik a Star Trek – visszatérnek viszont a jól ismert színészek és karakterek.

A Paramount stúdió a napokban bejelentette: folytatják a Star Trek filmsorozatot, és nagy erőkkel dolgoznak azon, hogy az első rész minden főszereplője – Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Kirk Urban, John Cho és Simon Pegg – visszatérjen. A rendezői székben a legutóbb a WandaVízió című Marvel-sorozattal virító Matt Shakman ül majd.

A 2009-es, J. J. Abrams rendezte film nagy sikerrel indította újra a Trekker univerzumot. Akkor azért is volt szükség a reset gomb benyomására, mert az eredeti, 1966-ban indult filmsorozat hat, az 1987-ben indult Új nemzedék sorozat pedig további négy filmből áll, és akkor még nem beszéltünk az öt lezárult, a két jelenleg is futó, és egy készülő filmsorozatról, az animációkról és rövidfilmekről. Ebbe a több évtizedes, gazdag világba nehéz szűz szemmel, friss nézőként beszállni, Abrams rebootja pedig örökségfilmként egyszerre szolgálta ki a régi rajongókat és hódított új nézőket a franchise-nak.

A siker hatására 2013-ben elkészült a Sötétségben, majd 2016-ban a Mindenen túl, azóta viszont inkább sorozatfronton történtek fejlemények, a mozifilmeket parkolópályára rakták. Ebben az is közrejátszhatott, hogy a harmadik rész jócskán alulmúlta elődeit a kasszáknál, így a stúdió veszteségesnek könyvelte el.

A Paramount persze nem nyugodott bele a dologba, piackutatásaikkal arra jutottak, hogy a 2009-ben indult filmsorozat még mindig elég vonzónak számít a közönség körében – épp ezért intenzív tárgyalásokba kezdtek, hogy ismét összeszedjék a csapatot.

Nem lesz könnyű dolguk: Chris Pine a Star Trek mellett Wonder Woman oldalán beszált a DC-univerzumba is, Zachary Quinto épp a Broadway-n vitézkedik, Zoe Saldana pedig Gamoraként a Marvelhez csatlakozott. Kirk Urban ugyancsak feltűnt egy szuperhősfilmben, a Thor: Ragnarökben, de ennél sokkal fontosabb feladata kiirtani az igazságosztókat a The Boys című nagysikerű, immár harmadik évadánál járó Amazon-sorozatban. John Cho független filmsikerek (Keresés, Columbus) után a netflixes Cowboy Bebop-sorozatban tűnt fel, Simon Pegg pedig saját vígjátékshow-ja (Truth Seeker) mellett ugyanazt a vicceskedő mellékszerepet hozza a Mission: Impossible franchise-be, mint a Star Trekben. A 2009-es film egyik szereplője biztosan nem tér vissza a folytatásban: a Chekovot alakító Anton Yelchin 2016-ban, hónapokkal a Mindenen túl premierje előtt hunyt el egy balesetben.

2018-ban a Paramountnak volt már egy erőtlen próbálkozása a folytatásra: a Thorként világsztárrá vált Chris Hemsworth alakította volna Chris Pine Kirkjének apját – Hollywood négy leghíresebb Chrise közül tehát kettő is szerepelt volna a moziban, a tervek azonban hamar a földbe álltak. 2019-ben aztán a Fargo és a Légió alkotóját, Noah Hawley-t környékezték meg – ő hajlott is volna a dologra, de teljesen új szereplőgárdával és új színészekkel képzelte el a folytatást. Ennek végül az tett keresztbe, hogy Emma Watts került a stúdió elnöki székébe, aki megálljt parancsolt minden, Star Treket érintő projektre.

Watts viszont tavaly szeptemberben távozott a pozíciójából. Nem tudni, ez is szerepet játszott-e abban, hogy ismét beindultak a fogaskerekek a sorozat körül, de az is rejtély, mi lesz Kalinda Vazquez (Star Trek: Discovery, Fear of the Walking Dead) egykori forgatókönyvének a sorsa, melyet szintén az egykori fejes kaszált el.

A Tarantino-változat

Nem a Chrisek találkozása, Hawley és Vazquez verziója volt azonban az egyetlen terv az univerzum folytatására. 2017-ben röppent fel a hír, hogy Tarantino is előadta saját Star Trek-ötletét, amelyért a stúdió és J. J. Abrams producer is odáig voltak. Gyorsan össze is rántottak egy írószobát, hogy kibontsák a Ponyvaregény rendezőjének gondolatait, és felkérték Mark L. Smith-t, A visszatérő forgatókönyvíróját, hogy írja meg a könyvet, Tarantino ugyanis épp a Volt egyszer egy… Hollywood munkálataival volt elfoglalva.

A projektről aztán sokáig semmit nem lehetett hallani – a Volt egyszer… bemutatójakor azonban a rendező megerősítette korábbi ígéretét, miszerint elkészíti még a tizedik filmjét, majd visszavonul. A lehetséges utolsó produkciójaként két tervet is megemlített: a Kill Bill harmadik felvonását, vagy egy 18-as karikás Star Trek-filmet.

Mark L. Smith forgatókönyvíró tavaly augusztusban egy podcastben mesélt a projektről: Abrams cége, a Bad Robot hívta fel őt Tarantino nevében azzal, elvállalná-e az új Star Trek megírását.

„Akkor találkoztam először Quentinnel egy szobában. Felolvasott egy jelenetet, amit ő maga írt – egy menő gengszterjelenet volt, ő pedig teljes beleéléssel adta elő. Mondtam is neki, hogy mérges vagyok, amiért nem vettem fel telefonnal, ma nagyon értékes felvétel lenne. Elképesztő volt” – emlékezett vissza.

Tarantino ugyanis a csillogó-villogó sci-fi milliő után lerántotta volna a földre a Star Treket: filmje egyszerre idézte volna meg a Ponyvaregény hangulatát és a 30-as évek gengszterfilmjeit.

Mindez nem is lett volna annyira elrugaszkodott ötlet: az eredeti filmsorozat második évadának 17. részében az Enterprise legénysége egy Föld-szerű bolygóra látogatott el, ami a 20-as évek maffia-világára hasonlított.

Smith hamar megtalálta a közös hangot Tarantinóval: nemcsak ötleteltek, de régi gengszterfilmeket néztek, vagy épp hosszú órákig beszélgettek. Star Trek-változatuk rendhagyó és vad volt, egy olyan film, ami a saját lábán is megállt volna. A cselekmény tartalmazott időutazást és egy rakás szokatlan szituációba helyezte a Chris Pine alakította Kirk kapitányt – a rendező ugyanis régóta nagy rajongója a színésznek.

Tarantinót főleg véres akciójeleneteiről és cirádás káromkodásokkal teli monológjairól ismerjük, nem csoda tehát, hogy mindenki egyből egy 18-as karikás Star Treket várt tőle – hivatalosan azonban soha nem erősítette meg, hogy ilyet készítene. 2019 decemberében már úgy fogalmazott, egyre távolodik a Trek-filmtől – pár hónappal később pedig jött a mindent eldöntő bejelentése. „Talán nélkülem is elkészítik a filmet, de nem hiszem, hogy én rendezem majd. Az ötlet remek, mindenképpen meg kellene csinálniuk, én pedig örömmel besegítek és adok pár tanácsot az első vágattal kapcsolatban” – fogalmazott.

Egy ember biztosan örömmel lélegzett fel, hogy Tarantino kiszállt a projektből: ő Rod Roddenberry, az eredeti Star Trek alkotójának, Gene Roddenberrynek a fia (aki a sorozatot Amerika kedvenc tévés házaspárjának vállalatánál készítette el és vitte világsikerre). 2021-ben a Forbes-nek adott interjújában beszélt arról, milyen ellentmondásos érzései vannak Tarantino ötletével kapcsolatban: „Úgy nőttem fel, hogy a rajongók azzal jöttel oda hozzám, mennyit jelentett nekik a Star Trek, milyen reményt adott számukra a jövővel kapcsolatban. Ez az üzenete és optimizmusa teszi azzá a Star Treket, ami. Őszintén hiszek ebben. Ha egy olyan Star Treket készítenek, ami csak akció, az a véleményem szerint nem lesz igazi. Ebben különbözik a Star Warstól – amit szintén szeretek, de ezért tudnak egymás mellett létezni. De szeretem Tarantino munkáját is, amilyen filmeket készít” – mondta el, hozzátéve: szeretné elolvasni a rendező forgatókönyvét, de egy Kutyaszorítóban-jellegű Star Trek-filmet nem támogatna. Úgy tűnik, most már soha nem tudjuk meg, valóban ilyesmit képzelt-e el Tarantino.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?