Sosem tudjuk meg, milyen lett volna a Ponyvaregény ihlette gengszter-sci-fi

Mikrofilm

Tarantino nélkül folytatódik a Star Trek – visszatérnek viszont a jól ismert színészek és karakterek.

A Paramount stúdió a napokban bejelentette: folytatják a Star Trek filmsorozatot, és nagy erőkkel dolgoznak azon, hogy az első rész minden főszereplője – Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Kirk Urban, John Cho és Simon Pegg – visszatérjen. A rendezői székben a legutóbb a WandaVízió című Marvel-sorozattal virító Matt Shakman ül majd.

A 2009-es, J. J. Abrams rendezte film nagy sikerrel indította újra a Trekker univerzumot. Akkor azért is volt szükség a reset gomb benyomására, mert az eredeti, 1966-ban indult filmsorozat hat, az 1987-ben indult Új nemzedék sorozat pedig további négy filmből áll, és akkor még nem beszéltünk az öt lezárult, a két jelenleg is futó, és egy készülő filmsorozatról, az animációkról és rövidfilmekről. Ebbe a több évtizedes, gazdag világba nehéz szűz szemmel, friss nézőként beszállni, Abrams rebootja pedig örökségfilmként egyszerre szolgálta ki a régi rajongókat és hódított új nézőket a franchise-nak.

A siker hatására 2013-ben elkészült a Sötétségben, majd 2016-ban a Mindenen túl, azóta viszont inkább sorozatfronton történtek fejlemények, a mozifilmeket parkolópályára rakták. Ebben az is közrejátszhatott, hogy a harmadik rész jócskán alulmúlta elődeit a kasszáknál, így a stúdió veszteségesnek könyvelte el.

A Paramount persze nem nyugodott bele a dologba, piackutatásaikkal arra jutottak, hogy a 2009-ben indult filmsorozat még mindig elég vonzónak számít a közönség körében – épp ezért intenzív tárgyalásokba kezdtek, hogy ismét összeszedjék a csapatot.

Nem lesz könnyű dolguk: Chris Pine a Star Trek mellett Wonder Woman oldalán beszált a DC-univerzumba is, Zachary Quinto épp a Broadway-n vitézkedik, Zoe Saldana pedig Gamoraként a Marvelhez csatlakozott. Kirk Urban ugyancsak feltűnt egy szuperhősfilmben, a Thor: Ragnarökben, de ennél sokkal fontosabb feladata kiirtani az igazságosztókat a The Boys című nagysikerű, immár harmadik évadánál járó Amazon-sorozatban. John Cho független filmsikerek (Keresés, Columbus) után a netflixes Cowboy Bebop-sorozatban tűnt fel, Simon Pegg pedig saját vígjátékshow-ja (Truth Seeker) mellett ugyanazt a vicceskedő mellékszerepet hozza a Mission: Impossible franchise-be, mint a Star Trekben. A 2009-es film egyik szereplője biztosan nem tér vissza a folytatásban: a Chekovot alakító Anton Yelchin 2016-ban, hónapokkal a Mindenen túl premierje előtt hunyt el egy balesetben.

2018-ban a Paramountnak volt már egy erőtlen próbálkozása a folytatásra: a Thorként világsztárrá vált Chris Hemsworth alakította volna Chris Pine Kirkjének apját – Hollywood négy leghíresebb Chrise közül tehát kettő is szerepelt volna a moziban, a tervek azonban hamar a földbe álltak. 2019-ben aztán a Fargo és a Légió alkotóját, Noah Hawley-t környékezték meg – ő hajlott is volna a dologra, de teljesen új szereplőgárdával és új színészekkel képzelte el a folytatást. Ennek végül az tett keresztbe, hogy Emma Watts került a stúdió elnöki székébe, aki megálljt parancsolt minden, Star Treket érintő projektre.

Watts viszont tavaly szeptemberben távozott a pozíciójából. Nem tudni, ez is szerepet játszott-e abban, hogy ismét beindultak a fogaskerekek a sorozat körül, de az is rejtély, mi lesz Kalinda Vazquez (Star Trek: Discovery, Fear of the Walking Dead) egykori forgatókönyvének a sorsa, melyet szintén az egykori fejes kaszált el.

A Tarantino-változat

Nem a Chrisek találkozása, Hawley és Vazquez verziója volt azonban az egyetlen terv az univerzum folytatására. 2017-ben röppent fel a hír, hogy Tarantino is előadta saját Star Trek-ötletét, amelyért a stúdió és J. J. Abrams producer is odáig voltak. Gyorsan össze is rántottak egy írószobát, hogy kibontsák a Ponyvaregény rendezőjének gondolatait, és felkérték Mark L. Smith-t, A visszatérő forgatókönyvíróját, hogy írja meg a könyvet, Tarantino ugyanis épp a Volt egyszer egy… Hollywood munkálataival volt elfoglalva.

A projektről aztán sokáig semmit nem lehetett hallani – a Volt egyszer… bemutatójakor azonban a rendező megerősítette korábbi ígéretét, miszerint elkészíti még a tizedik filmjét, majd visszavonul. A lehetséges utolsó produkciójaként két tervet is megemlített: a Kill Bill harmadik felvonását, vagy egy 18-as karikás Star Trek-filmet.

Mark L. Smith forgatókönyvíró tavaly augusztusban egy podcastben mesélt a projektről: Abrams cége, a Bad Robot hívta fel őt Tarantino nevében azzal, elvállalná-e az új Star Trek megírását.

„Akkor találkoztam először Quentinnel egy szobában. Felolvasott egy jelenetet, amit ő maga írt – egy menő gengszterjelenet volt, ő pedig teljes beleéléssel adta elő. Mondtam is neki, hogy mérges vagyok, amiért nem vettem fel telefonnal, ma nagyon értékes felvétel lenne. Elképesztő volt” – emlékezett vissza.

Tarantino ugyanis a csillogó-villogó sci-fi milliő után lerántotta volna a földre a Star Treket: filmje egyszerre idézte volna meg a Ponyvaregény hangulatát és a 30-as évek gengszterfilmjeit.

Mindez nem is lett volna annyira elrugaszkodott ötlet: az eredeti filmsorozat második évadának 17. részében az Enterprise legénysége egy Föld-szerű bolygóra látogatott el, ami a 20-as évek maffia-világára hasonlított.

Smith hamar megtalálta a közös hangot Tarantinóval: nemcsak ötleteltek, de régi gengszterfilmeket néztek, vagy épp hosszú órákig beszélgettek. Star Trek-változatuk rendhagyó és vad volt, egy olyan film, ami a saját lábán is megállt volna. A cselekmény tartalmazott időutazást és egy rakás szokatlan szituációba helyezte a Chris Pine alakította Kirk kapitányt – a rendező ugyanis régóta nagy rajongója a színésznek.

Tarantinót főleg véres akciójeleneteiről és cirádás káromkodásokkal teli monológjairól ismerjük, nem csoda tehát, hogy mindenki egyből egy 18-as karikás Star Treket várt tőle – hivatalosan azonban soha nem erősítette meg, hogy ilyet készítene. 2019 decemberében már úgy fogalmazott, egyre távolodik a Trek-filmtől – pár hónappal később pedig jött a mindent eldöntő bejelentése. „Talán nélkülem is elkészítik a filmet, de nem hiszem, hogy én rendezem majd. Az ötlet remek, mindenképpen meg kellene csinálniuk, én pedig örömmel besegítek és adok pár tanácsot az első vágattal kapcsolatban” – fogalmazott.

Egy ember biztosan örömmel lélegzett fel, hogy Tarantino kiszállt a projektből: ő Rod Roddenberry, az eredeti Star Trek alkotójának, Gene Roddenberrynek a fia (aki a sorozatot Amerika kedvenc tévés házaspárjának vállalatánál készítette el és vitte világsikerre). 2021-ben a Forbes-nek adott interjújában beszélt arról, milyen ellentmondásos érzései vannak Tarantino ötletével kapcsolatban: „Úgy nőttem fel, hogy a rajongók azzal jöttel oda hozzám, mennyit jelentett nekik a Star Trek, milyen reményt adott számukra a jövővel kapcsolatban. Ez az üzenete és optimizmusa teszi azzá a Star Treket, ami. Őszintén hiszek ebben. Ha egy olyan Star Treket készítenek, ami csak akció, az a véleményem szerint nem lesz igazi. Ebben különbözik a Star Warstól – amit szintén szeretek, de ezért tudnak egymás mellett létezni. De szeretem Tarantino munkáját is, amilyen filmeket készít” – mondta el, hozzátéve: szeretné elolvasni a rendező forgatókönyvét, de egy Kutyaszorítóban-jellegű Star Trek-filmet nem támogatna. Úgy tűnik, most már soha nem tudjuk meg, valóban ilyesmit képzelt-e el Tarantino.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”