Átadták a Verzió Filmfesztivál díjait

  • narancs.hu
  • 2022. november 13.

Mikrofilm

A fesztivál filmjeit holnaptól online is lehet meg lehet nézni.

Tegnap este átadták a 19. Verzió Filmfesztivál díjait. A három zsűri három fődíjat és két különdíjat adott át, köztük a legjobb emberi jogi dokumentumfilm a Kis Palesztina - napló egy ostrom alatt álló városról lett, míg a magyar verseny díját A döntés kapta. A diák- és elsőfilmes versenyben A forradalom felfalja gyermekeit! díjazták, míg az Egy újságíró meggyilkolása rendezője pedig a közönségdíjat vihette haza.

 

Díjazottak:

Legjobb emberi jogi film: Kis Palesztina - napló egy ostrom alatt álló városból (Libanon, Franciaország, Katar, 2021, r. Abdallah Al-Khatib)

Legjobb diákfilm: A forradalom felfalja gyermekeit! (Burkina Faso, Ausztria, 2020, r. Jan- Christoph Gockel)

Legjobb magyar film: A döntés (Magyarország, Németország, 2022, r. Vízkelety Márton Ugrin Julianna)

Közönségdíj: Egy újságíró meggyilkolása (Dánia, Csehország, USA, 2022, r. Matt Sarnecki)

Nemzetközi verseny különdíj: Túl a traumán (Horvátország, 2022, r. Vedrana Pribačić)

Magyar verseny különdíj: A magunk módjára üvölteni (Magyarország, Szlovákia, 2022, r. Dér Asia)

Vízkelety Márton és Ugrin Julianna filmje Murakeresztúr plébánosának, Róbert atyának a döntését mutatja be, melyben a rendezők egy személyes történeten keresztül mutatnak be egy rendszerszintű jelenséget, amely világszerte állít nyomasztó dilemma elé papokat. A zsűri külön díjazta Dér Asia A magunk módjára üvölteni című filmjét, amely Kassák élettörténetének optikáján keresztül követi végig olyan kortárs közép-európai művészek sorsát, akik szintén a helyüket keresik a világban a politikai ideológiákkal szemben.

A közönségdíjas Egy újságíró meggyilkolása című film pedig Ján Kuciak, szlovák újságíró meggyilkolásának körülményeiről szól. A brutális merénylet hírére a kommunizmus bukása óta nem tapasztalt tiltakozások kezdődtek Szlovákiában. A történet váratlan fordulatot vesz, amikor egy informátor a meggyilkolt újságíró munkatársaihoz juttatja el azt a titkosított aktát, amiből kiderül, hogy a gyilkosság feltételezett kitervelője szoros kapcsolatban áll az ország vezető pártjával.

A fesztivál hétfőtől online is folytatódik: a legtöbb film és a kapcsolódó beszélgetések elérhetőek lesznek a Verzió online felületén, köztük a legtöbb nyertes film is. A filmek november 20. éjfélig kölcsönözhetőek.

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.