Film

Az a nap a tengerparton

  • - kg -
  • 2019. március 14.

Mikrofilm

A Julian Barnes elegáns és Booker-díjas kisregényéből (The Sense of an Ending, 163 oldal) készült elegáns angol filmben a szépreményű angol színész, Billy Howle eljátszsza, milyen volt szépreményű angol fiatalembernek lenni a hatvanas években, mely korszak, vigyázat, nagyon más volt, úgy erkölcsei­ben, mint társadalmi megítélésében, hogy az étrendet már ne is említsük, mint a miénk. Hiába az idegnyugtatóan szép környezet, valami olyasmi történik hősünkkel, ami végérvényesen kihat hátralévő életére. Az Ian McEwan elegáns és Booker-díjra jelölt kisregényéből (On Chesil Beach, 166 oldal) készült elegáns angol filmben a szépreményű angol színész, Billy Howle eljátssza, milyen volt szépreményű angol fiatalembernek lenni a hatvanas években, mely korszak… Nos, igen, Billyre rájár a rúd és a hatvanas évek, ezúttal nem egy öngyilkosság árnyékolja be az általa játszott fiatalember hátralévő életét, hanem egy el nem hált nászéjszaka, mert a korszak, ugye, nagyon más volt, mint a miénk. Ezt, úgy látszik, nem lehet elégszer elmesélni, úgy a regény, mint a film nyelvén, és ez a nyelv, mármint a filmé, szinte mindig, ha Billy Howle kötött pulóveres angol fiatalembert játszik, a nagypapa mozija kellemes ódivatúságát és naftalinszagát árasztja, hogy teljes legyen a képzavar. Az On Chesil Beach (magyarul: Az a nap a tengerparton) filmváltozatának nagy előnye, hogy Saoirse Ronan is szerepel benne, ám nagy hátránya, hogy Billy Howle időskori mását is Billy Howle alakítja, míg a The Sense of an Endingben a paróka helyett Jim Broadbentet vetették be.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.