Film

Az a nap a tengerparton

  • - kg -
  • 2019. március 14.

Mikrofilm

A Julian Barnes elegáns és Booker-díjas kisregényéből (The Sense of an Ending, 163 oldal) készült elegáns angol filmben a szépreményű angol színész, Billy Howle eljátszsza, milyen volt szépreményű angol fiatalembernek lenni a hatvanas években, mely korszak, vigyázat, nagyon más volt, úgy erkölcsei­ben, mint társadalmi megítélésében, hogy az étrendet már ne is említsük, mint a miénk. Hiába az idegnyugtatóan szép környezet, valami olyasmi történik hősünkkel, ami végérvényesen kihat hátralévő életére. Az Ian McEwan elegáns és Booker-díjra jelölt kisregényéből (On Chesil Beach, 166 oldal) készült elegáns angol filmben a szépreményű angol színész, Billy Howle eljátssza, milyen volt szépreményű angol fiatalembernek lenni a hatvanas években, mely korszak… Nos, igen, Billyre rájár a rúd és a hatvanas évek, ezúttal nem egy öngyilkosság árnyékolja be az általa játszott fiatalember hátralévő életét, hanem egy el nem hált nászéjszaka, mert a korszak, ugye, nagyon más volt, mint a miénk. Ezt, úgy látszik, nem lehet elégszer elmesélni, úgy a regény, mint a film nyelvén, és ez a nyelv, mármint a filmé, szinte mindig, ha Billy Howle kötött pulóveres angol fiatalembert játszik, a nagypapa mozija kellemes ódivatúságát és naftalinszagát árasztja, hogy teljes legyen a képzavar. Az On Chesil Beach (magyarul: Az a nap a tengerparton) filmváltozatának nagy előnye, hogy Saoirse Ronan is szerepel benne, ám nagy hátránya, hogy Billy Howle időskori mását is Billy Howle alakítja, míg a The Sense of an Endingben a paróka helyett Jim Broadbentet vetették be.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.