Az Amazon antitroll intézkedéssel védi a rekordokat döntő A Gyűrűk Ura-sorozatot

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 7.

Mikrofilm

25 millióan látták A hatalom gyűrűit, de népes a trollhadsereg is, amely igyekszik elrontani a sorozat értékelését.

Az ősszel együtt a gigaköltségvetésű fantasysorozatok időszaka is beköszöntött. Kettőt is bemutattak a világ valaha készült legdrágább sorozatai közül: először a Trónok harca-előzmény, a Sárkányok háza érkezett meg az HBO Maxra augusztus végén, majd A hatalom gyűrűi című A Gyűrűk Ura-sorozat is bemutatkozott az Amazon Prime-on. Egyelőre még túl korai végső győztest hirdetni a gigászok csatájában, de a pszichológiai hadviselés máris megkezdődött.

A streamingplatformok legendásan titkolózók saját nézőszámaikat illetően. Ettől a gyakorlattól pedig jellemzően csak akkor térnek el, ha dicsekedni akarnak. Az Amazon azonban még a Netflixtől is titkolózóbb volt: soha, egyetlen műsorának sem hirdette még ki a pontos számait – most azonban kivételt tett. Bejelentették, hogy 25 millió néző volt kíváncsi A hatalom gyűrűi első két epizódjára.

Most persze mindenkit az érdekel, A Gyűrűk Ura, vagy a Trónok harca nyerte-e a nézettségi versenyt, erre azonban nehéz választ adni. Az Amazon nem közölte például, mi számít náluk nézőnek – ha valaki végigülte az epizódokat, vagy az is elég volt, ha 5 percre belekóstolt a sorozatba, ahogy például a Netflix számol? Mindenesetre az HBO bevallása szerint a Sárkányok háza premierjére 10 millióan voltak kíváncsiak, az azóta eltelt időben pedig a számláló felkúszott 25 millióra. Ha hinni lehet a platformnak, A hatalom gyűrűit csak közvetlenül bemutatása után megnézték ennyien, azóta pedig vélhetően még jó pár millióan csatlakoztak a nézőtáborhoz; azaz egyelőre Tolkien teremtményei állnak nyerésre.

Az Amazon mindent meg is tesz, hogy védje saját hőseit: antitroll intézkedéseket vetettek be, hogy elhárítsák az indokolatlan, gyűlölködő kritikákat. A sorozat hatalmas vihart kavart, amiért például fekete színészek is feltűnnek az elfek és törpök szerepébem. A kritikák szerint a sorozat nem hű Tolkien szellemiségéhez és erőltetetten igyekszik woke lenni. Trollok tömegei rohanták meg A hatalom gyűrűi Amazon-oldalát, hogy rossz értékeléssel ártsanak a sorozat hírének. Válaszul a cég bevezette, hogy a műsorhoz érkező kritikák csak 72 óra után jelennek meg, ezalatt pedig azt is ellenőrzik, a vélemény írója valóban megnézte-e a showt. Beszédes, hogy a sorozat Rottentomatoes oldalán, ahol természetesen nincs ilyen szűrő, a nézők mindössze 39%-ra értékelték A hatalom gyűrűit – míg a kritikusok 84%-ra.

Nem mintha a rossz nézői értékelés bármit is számítana – a cég súlyos dollárszázmilliókért máris több évadon és számos folytatásban gondolkodik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.