Az animációs filmeknél működik a "türelem", máshol mégsem alkalmazzák a stúdiók

Mikrofilm

Ha a stúdiók sikert szimatolnak, igyekeznek annyit kihozni egy filmből, amennyit csak lehet. Számtalan műfaj és franchise fulladt már ki ennek köszönhetően; van azonban egy kivétel, ahol a siker ellenére sem hajszolják ész nélkül a folytatásokat – vagy legalábbis eddig nem tették.

Azt ma már szinte mindenki tudja, hogy a világ legnagyobb bevételű filmje James Cameron Avatarja, melyet a Marvel-hősöket egyesítő Bosszúállók: Végjátéka követ. Ha megnézzük a Boxofficemojo toplistáját, nem sok újdonságot találunk: a bevételi lista tetején szinte kizárólag képregényadaptációk, folytatások, franchise-ok és adaptációk szerepelnek. Igazi érdekességeket csak lejjebb görgetve fedezhetünk fel: tudjuk-e például melyik minden idők legsikeresebb, nem James Cameronhoz köthető, eredeti mozija? A téma a Reddit bevételi eredményekkel foglalkozó topikjában merült fel, a válasz pedig nem más, mint egy 2016-os animáció, a Disney Zootropolis – Állati balhé című filmje.

Eredetinek filmes berkekben azokat a filmeket nevezik, amelyek nem valamilyen előző alkotáson (legyen szó könyvről, képregényről, játékről, újságcikkről vagy akár filmről) alapulnak. Ezek azok a filmek, amelyek manapság (hacsak nem Christopher Nolannek hívják az embert) egyre kevesebb esélyt kapnak, hiszen a stúdiók sokkal szívesebben teszik pénzüket biztosabb befektetésekbe. Ha egy eredeti film mégis sikert ér el, szinte azonnal érkezik a folytatás. A Zootropolis bemutatója óta hét év telt el; hollywoodi számítások szerint ennyi idő alatt akár már a harmadik epizódnál is járhatnánk, mégse ez történt.

Ami pedig még furcsább: nem a Zootropolis az egyetlen nagy sikert arató film, amelynek nem siették el a folytatását. Mintha az animációs filmeknél sokkal nagyobb lenne a "türelmi idő". A saját korában minden idők legjövedelmezőbb animációjának számító Jégvarázs (1,12 milliárd dolláros bevétel, 19. helyezett az említett toplistán) után hat évet kellett várni a folytatásig – a Jégvarázs 2. pedig annak rendje és módja szerint le is taszította a trónról (1,45 milliárd dollár, 13. hely). A Szörny Rt. (579 millió dollár, 186. hely) folytatása ettől is több időbe, tizenkét évbe telt, a Szörny Egyetem pedig szintén felülmúlta elődjét (743 millió dollár, 125. hely). A Hihetetlen család (631 millió dollár, 161. hely) tizennégy évet várt folytatására (1,24 milliárd dollár 21. hely); a Némó nyomában (941 millió dollár, 63. hely) pedig tizenhármat (Szenilla nyomában, 1,02 milliárd dollár, 44. hely). Látható tehát, hogy nagyon is megérte kivárni azt a pár évet, hiszen a második rész mindig felülmúlta az elsőt. Könnyen elképzelhető, hogy épp azért, mert az első résznek volt ideje kifutnia magát, a közönség pedig nem csömörlött meg a rájuk szakadó folytatásoktól.

Gondoljunk csak a Star Wars esetére! Az első trilógia vége (A jedi visszatér, 1983) és a második trilógia kezdete (Baljós árnyak, 1999) között tizenhat év telt el. Az utóbbit lezáró 2005-ös A sithek bosszúja után azonban már csak tíz évet kellett várni a harmadik trilógia nyitányáig (Az ébredő erő, 2015). A következő évben pedig már jött is a Zsivány Egyes, majd rá két évvel a Solo: Egy Star Wars-történet 2018-ban. Egy évtized alatt öt film, azaz kétévente egy új. Nem csoda, hogy a legnagyobb rajongók is besokalltak: a Solo csúfosan megbukott. A stúdió fejese, Bob Iger ezt követően maga is bevallotta: hibát követtek el, hogy ennyi Star Wars-filmet erőltettek a moziba. Ehelyett áttértek a sorozatokra, ahol úgy néz ki, ugyanezt a hibát ismétlik meg: A mandalóri sikere óta futószalagon érkeznek az újabbak.

Hasonló a helyzet a szuperhősfilmekkel: a 2008-as Vasember óta 31 Marvel-film készült, azaz átlagban évi kettő, nem beszélve a sorozatokról, kisfilmekről és különkiadásokról. A legutóbbi felvonás, A Hangya és a Darázs: Kvantumánia esetében már a bevételek is visszaestek, ami jelzi, hogy a nézők egy része kezdi unni a repkedő lényeket – jóllehet a rajongók tábora így is olyan nagy, hogy a Marvel jó pár évig elevickél még a hátukon.

A jelek szerint tehát hamis az a vélekedés, hogy minél hamarabb minél több részt ki kell dobni egy sorozatból, hogy fel lehessen ülni a hype-ra és a nézők se felejtsék el az adott filmet.

Persze van példa, amikor működik (lásd Halálos iramban-franchise), de épp itt lenne az ideje a stúdióknak átgondolniuk ezt a stratégiát. A legnagyobb ellenpéldát a már emlegetett Avatar szolgáltatta: a világ legsikeresebb filmjét gyakorlatilag mindenki elfelejtette, mire megérkezett a folytatás, ami aztán 2,3 milliárd dollárjával jelenleg minden idők harmadik legnagyobb bevételt hozó mozija.

Az Avatarra részben pont azért kellett annyit várnunk, amiért a fentebb citált animációk folytatására is: egyszerűen több időbe kerül elkészíteni őket, mint egy élőszereplős mozit. Ráadásul a legismertebb animátorok a munka befejeztével szinte azonnal újabb projektbe kezdenek, melyek befejezése ugyancsak évekig tart. A Zootropolis két rendezője, Byron Howard és Jared Bush közvetlenül utána vágott bele például az Encantó-ba. Egy másik ok, ami az animációk hosszú várakozási idejét indokolja, az, hogy egyszerűen hosszabb az élettartamuk: kedvenc meséjüket a gyerekek akár heti többször is megnézik, a családi filmek pedig egyébként is alkalmasabbak az újranézésre. Így tehát egy Némó nyomában vagy egy Zootropolis még évekkel a mozipremier után is vígan elél a streamingen, ahol milliónyi nézőt vonzz.

Épp a streamingek tartaloméhsége veszélyezteti azonban az eddig bevett gyakorlatot: ma már szinte minden stúdiónak saját platformja van, melyeket kötelező kiszolgálniuk. A Disney épp nemrég jelentette be, hogy nem hagyja békén a Toy Story-sorozatot – sőt, a Zootropolisból és a Jégvarázsból is érkezik újabb epizód. A stúdió filmlistája pedig elég bő ahhoz, hogy a következő évtizedekben is el legyünk látva folytatásokkal: olyan nagy sikereik árválkodnak második rész nélkül, mint a Wall-E, a L’ecsó vagy az Aranyhaj és a nagy gubanc. Csak rá ne unjunk ezekre is.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.