Ahhoz képest, hogy a világtörténelem egyik legjelentősebb és legismertebb alakja volt, a filmtörténelem nem bővelkedik Napóleon-mozikban. Talán épp azért, mert 90, vagy akár 180 percben is lehetetlen feladatnak tűnik feldolgozni a mindössze 51 évesen meghalt legendás hadvezér alakját.
Olyan próbálkozások persze akadtak, amelyek életének egy-egy részletét dolgozták fel. Az 1954-es Désirée-ben Marlon Brando játszotta az egykori francia császárt, a film pedig főleg a Désirée Clary későbbi svéd és norvég királynéval való kapcsolatára koncentrált. Az 1970-es Waterloo Rod Steigerrel a főszerepben a minden eldöntő csatára fókuszált; és persze ott van Abel Gance ikonikus, öt és fél órás némafilmje 1927-ből Albert Dieudonnéval, ami a mai napig a legteljesebb, vagy legalábbis filmtörténeti szempontból legmaradandóbb feldolgozás. Beszédes azonban, hogy a Collider top 10-es Napóleon-filmlistájának felét olyan parodisztikus ábrázolások teszik ki, mint amit a Bill és Ted zseniális kalandjában, vagy épp Woody Allen Szerelem és haláljában láthattunk.
Mindez hamarosan megváltozhat, ugyanis napjaink legjelentősebb filmrendezői közül ketten is Napóleon-projektbe kezdtek. A Stanley Kubrick eredeti ötletét évtizedek óta babusgató Steven Spielberg az HBO égisze alatt készít sorozatot a hadvezér életéből – erről ebben a cikkünkben számoltunk be. A Ragyogás rendezője eredetileg 40 ezer statisztával, Jack Nicholson, David Hemmings és Audrey Hepburn főszereplésével képzelte el a filmet. Spielberg saját változatáról egyelőre annyit tudni, hogy részt vesz benne A törvény nevében és a Hontalan fenevadak rendezője, Cary Joji Fukunaga, a forgatókönyvön pedig a Proof című dráma Pulitzer-díjas írója, David Auburn is dolgozik.
A másik nagyágyú, aki nekifut Napóleonnak, nem más mint Ridley Scott. A rendezőt illetően manapság főleg a Gladiátor készülő folytatásával kapcsolatban jelennek meg hírek: például hogy a főszerepet a friss Oscar-jelölt Paul Mescal és a veterán Denzel Washington alakíthatják. Scott a 2000-es Gladiátorral 5 Oscart, közte a legjobb film díját nyerte el – meglepetésre azonban a legjobb rendező nem ő, hanem Steven Soderbergh (Traffic) lett. (Scottnak azóta sincs Oscar-díja, pedig a Gladiátoron kívül jelöték a Thelma & Louise-ért, A sólyom végveszélybenért és úgy is, mint a Mentőexpedíció producere.)
A rég várt elismerést azonban könnyen lehet, hogy nem egyik legnagyobb sikerének második része, hanem Napóleon-filmje hozhatja el számára.
A projekt korábban Kitbag címen futott, ma már azonban Napóleonként emlegetik. Ebben a Gladiátor után ismét együtt dolgozik majd Joaquin Phoenixszel, aki magát a hadvezért alakítja majd, míg feleségét, Josephine-t az a Vanessa Kirby játssza, akit Mundruczó Kornél Pieces of a Woman című filmjéért jelöltek Oscarra két éve. Scott mozija Napóleon felemelkedésére koncentrál majd a feleségéhez fűződő ellentmondásos kapcsolatán keresztül. A történet egyszerre mutatja majd be legemlékezetesebb csatáit, végtelen ambícióját, stratégiai és hadvezéri képességeit és azt is, miért számított páratlan vezetőnek.
A forgatókönyvet az a David Scarpa jegyzi, akivel Scott A világ összes pénzében már együtt dolgozott. A Napóleon mögött a 20th Centuryval együttműködve az Apple áll. A forgatás 2022 februárja és májusa között zajlott, a premiert pedig idén novemberre tűzték ki; a tervek szerint mozis bemutató után érkezne a film az AppleTV+-ra. A pletykák szerint a 150 perces történelmi dráma R-besorolást kapott, ami a második legszigorúbbnak számít a tengerentúlon, és 17 éven aluliaknak csak szülő vagy nagykorú felügyelete mellett teszi lehetővé a mozizást. A premier az idei Cannes-i Filmfesztiválon lehet, ahol Martin Scorsese legújabb alkotását is bemutatják majd.
Az Indiewire beszámolója szerint a rendező Joaquin Phoenixnek köszönhetően menet közben írta át a forgatókönyvet. „Joaquin olyan messze áll a hagyományostól, amennyire csak lehetséges. Nem szándékosan, inkább megérzésből. Egyszerűen ilyen. Ha valami zavarja, azt a tudomásodra hozza. Azzal tette különlegessé Napóleont, hogy folyamatosan megkérdőjelezte. Ő valószínűleg a legkülönösebb, legfigyelmesebb színész, akivel valaha dolgoztam” – magyarázta Scott, aki ezeknek a tapasztalatoknak köszönhetően folyamatosan változtatott a szkripten, hogy az még inkább Napóleon valódi személyiségére koncentráljon.