Az anti-sportfilm, amiért Brad Pittnek már 9 éve kijárt volna az Oscar

Az anti-sportfilm, amiért Brad Pittnek már 9 éve kijárt volna az Oscar

Mikrofilm

A Pénzcsinálóban nem villant hasfalat és nincs is látványos átváltozás - de karrierje legemberibb arcát mutatja.

Azzal, hogy az idei díjkiosztón Brad Pittnek ítélték oda a Legjobb férfi mellékszereplő Oscarját a Volt egyszer egy... Hollywood-ért, az Akadémia régi adósságát törlesztette. A világ talán legismertebb és egyik utolsó nagybetűs filmsztárja 2014-ben producerként már hazavihetett egy díjat a 12 év rabszolgaságért, színészi kategóriákban pedig azt megelőzően háromszor is jelölték (és akkor még nem szóltunk azokról az alakításairól, amelyért még csak jelölést sem kapott). Először 1996-ban a 12 majom mellékszerepéért, majd 2009-ben a Benjamin Button különös élete főszerepéért –

egyikért sem érdemelte volna meg annyira a díjat, mint Bennett Miller 2011-es Pénzcsinálójáért.

Ebben Pitt nem beszél különleges akcentussal; hibátlan hasfalán nem csillan meg a pincében himbálózó villanyégő; de még csak nem is számít különcnek vagy extravagánsnak – nincsenek meg tehát azok a külsőségek, amelyek miatt igazán emlékezetessé válhatna az alakítás. Márpedig az Akadémia ezeket szereti díjazni, és mi is hajlamosak vagyunk azoknak tartogatni a "zseniális" címkét, akik a szerep kedvéért kórosan meghíztak-lefogytak; akik extravagáns figurákat hoznak; vagy egyszerűen intenzitásukban szinte leugranak a vászonra. Billy Beane, a Pénzcsináló főszereplője nem ilyen – legfőbb ismertetőjegye kimerül annyiban, hogy muszáj mindig ropogtatnia valamit, és egy percre sem képes megállni; ha épp nem a szája jár, akkor biztos hogy fut vagy erősít, esetleg a kezével dobol.

A film Michael Lewis 2003-as, azonos című nonfiction könyvén alapul, mely az Oakland Athletics amerikai baseballcsapat 2002-es szezonját, és a Billy Beane nevével fémjelzett taktikájukat mutatja be. Az úgynevezett moneyball-módszer lényege, hogy a csapat csak és kizárólag a statisztikára alapozva szervezi meg játékát:

nem számítanak a nagy nevek, csak és kizárólag a mögöttük álló számok.

Ahelyett, hogy a legjobb ütésátlaggal rendelkező játékosokat igyekezett volna beszerezni (ez a mérőszám akkoriban a legelterjedtebb mutató volt), inkább azokra koncentrált, akik sétával a lehető legtöbb pontot szerzik (séta, vagyis walk akkor jár, ha a dobó négyszer is rosszul dobott). Kicsit leegyszerűsítve: a látványos sztárok helyett a hasznos, de szürke játékosokra. Az Athleticsnek ugyanis a liga egyik legszegényebb csapataként esélye sem volt a Red Soxszal vagy a Yankeeszel szembeszállva nagy neveket szerződtetni.

Hogy nem ismerik a baseballszabályokat? A Pénzcsináló azért remek, mert ahhoz, hogy megértsük, nem kell érteni a legamerikabb sporthoz.

Mint a legkiválóbb sportfilmek, úgy ez a mozi sem a sportról szól – sőt! A film valójában inkább egy anti-sportfilm.

Mert miről is szólnak a műfaj legemlékezetesebb vagy legkiválóbb filmjei a Rockytól kezdve a Csoda a jégen című alkotáson át az Eddie, a sasig? Az esélyek legyőzéséről: hogyan küzdi fel magát egy esélytelen kis senki (vagy épp egy csapatnyi belőlük) a csúcsra, és jut el a döntőig/nyeri meg azt, dacolva az elvárásokkal. A Pénzcsináló első látásra mintha pont ilyen dramaturgiát futna be: a lesajnált kiscsapat – más eszköze nem lévén – a számok terén kezd fegyverkezésbe; a rendhagyó módszer először csapaton belül is mindenki szemét szúrja, majd lassan érkeznek a sikerek, és mindenki elhallgat; az Athletics pedig a csúcsra fut.

Csakhogy az Oakland menetelésének semmiféle szentimentális gyönyöre nem volt; ez nem A legjobb dobás, ahol egy indianai kiscsapat az oddsok ellenére a csúcsra jut; és nem is a Leicester City bajnoki győzelme, amikor egy esélytelen klub ifjú tehetségekkel és levitézlett játékosokkal a keretében fittyet hány a fogadóirodákra. A Billy Brand (Jonah Hill) statisztikussal felvértezett Billy Beane nem sokat adott a játékosokra; sőt, magára a játékra sem.

Mint elmondta: őt egyedül a győzelem érdekli; mégpedig a végső győzelem – ha nincs meg ugyanis a bajnoki cím, mit sem érnek az előtte elért diadalok.

Épp ezért még a meccseket sem nézte végig – kocogás vagy gyúrás közben bele-belehallgatott a rádión, de ennyi; nincs látványos örömködés vagy drámai szomorkodás az összecsapások végén. Hasonló a helyzet a játékosokkal: legyen szó filmről, vagy sportról, nézőként azt szeretjük, ha valami a statisztikák ellen szól; ezért komázzuk a nagy visszatéréseket, ezért drukkolunk a kicsiknek, és ezért szeretjük, ha egy szedett-vedett csapat ér fel a csúcsra. Az Athleticsnél azonban inkább ennek ellentétére volt példa: ha valakinek a számai esni kezdtek, vagy épp lehetőség volt egy jobb játékost olcsóbban megszerezni, zokszó nélkül bárkit elküldtek. Jellemző a filmre ennek a módszernek a bemutatása is: ahogy a meccsekből is csak apró részleteket látunk, úgy a játékosok közül is csak néhánynak villantja fel az arcát a mozi. Mindegyikük közepes baseballos, akiket pont azért tudnak leszerződtetni, mert senkinek sem kellenek: az egyik például azért, mert egy sérülés miatt egyszerűen furán dob. Az egész megfelel a hollywoodi dramaturgiának: kapnak egy utolsó esélyt egy csapatnál, ahol nem számít, ha más vagy, mint a többiek. Aztán ezek a játékosok is menthetetlenül számokká és Excel-táblázatokká változnak, majd nem egyet közülük úgy cserélnek vagy küldenek el, hogy Pittnek és társának egy arcizma sem rándul. Őket ugyanis kizárólag az eredmény érdekli – a győzelem számít, nem a részvétel.

Jellemző a hasonszőrű mozikra, hogy a főszereplőt valamilyen baljós múlttal vagy családi drámával támogatva próbálják 3D-sre hajtogatni. A Pénzcsináló itt is hasonló elven működik: olyan mintha, ámde mégsem. Pitt karakterét a munkáján kívül szinte kizárólag csak akkor láthatjuk, amikor kislányával van: tipikus, elvált szülőkre jellemző apa-lánya kapcsolat szoros időbeosztással, apróbb csipkelődésekkel és rengeteg szeretettel. A kislánynak azonban nagyon is fontos dramaturgiai szerep jut – de még véletlenül sem az, hogy extra dimenziót adjon Beane-hez. A film egyik legjobb jelenetében, magában a befejezésben viszont kiemelt a jelentősége. Az úttörő módszer ellenére az Atheticsnek nem jön össze a bajnoki cím, Beane-nek azonban így is sikerült bizonyítania: a liga egyik leggazdagabb csapata, a Red Sox kéri fel őt menedzsernek. Billy a döntésén gondolkodva betesz egy CD-t a kocsiban, amelyen a lánya énekel neki: Lenka The Show című limonádéját, melynek szövege tökéletesen összefoglalja Billy egész karakterét.

A lánya hangjára elérzékenyedő Pitt karrierje egyik legemberibb pillanatát hozza

– a jelenet első látásra egy szimpla epizód, amiben semmi nem történik, valójában azonban ebben a pár másodpercben történik minden, amiről az azelőtti több mint két óra szólt. A kamera elsötétedik, a feliratok pedig tudatják velünk: Beane elutasította a Red Sox ajánlatát, amivel minden idők legjobban fizetett csapatfőnöke válhatott volna belőle; a bostoni csapat azonban nélküle is adaptálta az Athletics taktikáját, amivel két évvel később, 1918 óta először sikerült megnyerniük a bajnokságot (így törték meg Babe Ruth, vagyis a Bambino átkát, amely önmagában is megérdemelne egy filmet). "Billy azóta is az éved utolsó meccsét próbálja megnyerni" – szól a felirat, a kislány pedig tovább énekel alatta: "A játék folytatódik, apa, akkora vesztes vagy, apa, akkora vesztes vagy".

A Pénzcsináló nem egy szokásos, felemelő sportfilm – ugyanis épp arról szól, amiről a végén dalolnak: hogy főszereplője, Billy Beane egy vesztes; mégpedig saját mércéje szerint. "Ha nem nyered meg az évad utolsó meccsét, mindenki magasról szarik rád" – mondja Beane, és eszerint is éli az életét: nem érdekli a játék, kizárólag a győzelem. Mikor szerződteti statisztikusát a csapathoz, szintén ez lebeg a szemük előtt: "Nem játékosokat veszünk, hanem győzelmeket". Mindez sokáig úgy tűnik, működik is: az Athletics 20, egymást követő meccset megnyerve rekordot állított fel, ám mindez mit sem számít Billy szerint, hiszen a végén nem ők győztek. Taktikájával megreformálta a baseball világát, ám bajnok ennek ellenére sem tudott lenni. A film mindezt képes egy egyszerű, daloló jelenettel bemutatni, ami ha akarjuk, nem több egy apjával csipkelődő kislány éneklésénél; ha viszont odafigyelünk rá, nemcsak a főszereplő karakterét magyarázza meg, de az egész sportvilág mozgatórugóját is. A mozi ugyanis az Oakland történetén keresztül az egész szórakoztatóbizniszről mesél; legyen szó sportról, zenéről, vagy akár filmről, a minta ugyanaz: valaki valami egyedit vagy forradalmit használva feltűnik, ám ha túl sikeres lesz, biztos hogy lecsap rá a mainstream és menthetetlenül magába olvasztja.

Azóta persze számtalan cikk született már arról, miben tér el a Pénzcsináló a valóságtól; 20 év elteltével Beane karrierjére is másképp tekintünk már; ahogy a moneyball módszerére is. Bennett Miller filmjén azonban nem fogott az idő: Steven Zaillian és Aaron Sorking forgatókönyvpápák szkriptje metszően intelligens és pörgős; a vágás és az operatőri munka pedig kiválóan reflektál az eredményorientált sport hideg és adrenalintól duzzadó világára. A mozi csúcsa azonban továbbra is Brad Pitt, aki látványos külsőségek nélkül is annyi élettel tölti meg Beane figuráját, hogy két óráig mind elhisszük, hogy valójában egy hőst látunk.

A Pénzcsináló elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.