Az Aranyhaj a következő animáció, amit játékfilmként forgatnak újra

  • narancs.hu
  • 2024. december 13.

Mikrofilm

A Disney-nek nagyon bejöttek az élőszereplős remake-ek.

A 2010-es Aranyhaj és a nagy gubanc volt a Disney stúdió 50. animációs játékfilmje, egyben a „megújulásnak” vagy „második reneszánsznak” nevezett éra kezdete is. A 2000-es években ugyanis (ezt, az Aladdint, Az oroszlánkirályt, a Herkulest vagy a Tarzant követő érát posztreneszánsz korszaknak szokás nevezni) a stúdió mintha sehogy sem találta volna magát: a mozikban olyan, mára klasszikusnak számító filmsorozatok dübörögtek, mint a Harry Potter vagy A Gyűrűk Ura, a Disney pedig megpróbálkozott klasszikus beszélő állatos mesével (A legelő hősei), az ekkoriban divatossá váló CGI-technikával (Csodacsibe), és azzal is, hogy visszatérnek klasszikusaikhoz (Fantázia 2000). A Lilo és Stich kivételével azonban egyik mozi sem hozta a várt eredményt – igaz, mára ekkori animációik értékelése is átalakult, az Eszeveszett birodalmat afféle korát megelőző kultikus filmként, az Atlantisz: az elveszett birodalmat pedig igazi klasszikusként szokás emlegetni.

2009-ben aztán érkezett A hercegnő és a béka, amit A legelő hősei buktája után úgy lengettek be, mint az utolsó klasszikus rajzolt animációjuk – ezzel együtt szolid sikert ért el. Majd 2010-ben az Aranyhaj, amelynél már azt a látványos 3D-animációt használták, amely ma is dívik. Ennek megfelelően a Rapunzel-parafrázis rettenetesen sokba, 260 millió dollárba került, amiért még ma is egy Marvel-filmet adnak. Ezzel az Aranyhaj még mindig őrzi címét, mint minden idők legdrágább animációja. A költségek megugrását több dolog okozta: a forgatókönyvet rengetegszer kellett újraírni, ekkor érkezett a stúdióhoz az a John Lasseter, akinek a neve elsősorban fémjelzi a fentebb már emlegetett második reneszánszot, és az sem elhanyagolható, hogy a film központi elemének számító hajkoronát borzasztóan nehéz volt ilyen részletesen és látványosan animálni. A végén azonban a Disney próbálkozását siker koronázta: világszinten közel 600 milliót hozott az alkotás, és a mai napig az elmúlt évtizedek egyik legkedveltebb Disney-animációjának számít. Ennek is köszönhető, hogy a hírek szerint hamarosan érkezik az élőszereplős remake is belőle.

A rendező az a Michael Gracey lehet, aki videoklipek után A legnagyobb showmannel debütált játékfilmes rendezőként. De hozzá köthető Robbie Williams doku-életrajzi-fantasy-musical hibridje, a Better Man. Habár hivatalos szereposztásról még nem érkezett hír, az internet máris tele van a rajongók vágyálmaival: az egyik szerint Rapunzelt Jessica Rothe-nek (Boldog halálnapot!), míg szerelmét Donald Glovernek (Atlanta) kellene alakítania. Nagyot megy az az elképzelés is, hogy a manapság divatos, elvárásoknak szembemenő castinghoz híven még jobb lenne a főszerepre az indiai gyökerekkel bíró, fekete hajzuhatagjáról ismert Avantika Vandanapu (őt a Bajos csajok idei remake-jében láthattuk legutóbb). Az eredeti animációban a főszereplő hangját Mandy Moore kölcsönözte. A forgatókönyvön az a Jennifer Kaytin Robinson dolgozik, aki legutóbb a Bosszúra készen című sötét Netflixes fekete komédiát és a Thor: Szerelem és mennydörgést írta.

Szemmel látható, hogy az elmúlt évek nehézségei (koronavírus, lezárások, írók és színészek sztrájkja) után a legnagyobb stúdiók igyekeznek minél kevesebb kockázatot vállalni. Nem a Warner Bros. Discovery kétes megítélésű főnöke, David Zaslav tehát az egyetlen, aki a franchise-ok, remake-ek és bejáratott sorozatok mellett tette le a garast. A Disney is hasonlóan gondolkodik: még e hónapban érkezik a mozikba a Mufasa: Az oroszlánkirály, melyet a Holdfény Oscar-díjas rendezője, Barry Jenkins dirigált. Jövő évben jön a Rachel Zegler és Gal Gadot nevével fémjelzett Hófehérke-remake, májusban a Lilo és Stich élőszereplős változata. Dwayne Johnson pedig nemrég fejezte be a forgatást annak a Vaianának a játékfilmes változatán, melynek animációs folytatása november végén érkezett a mozikba.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.