Az Emilia Pérez című zenés film, a magyar építész története és Demi Moore az idei Golden Globe legnagyobb nyertesei

Mikrofilm

De akadt meglepetés is: egy litván animáció és egy brazil színésznő is díjjal távozhatott.

A 82. Golden Globe házigazdája Nikki Glaser komikus volt, aki maga is a jelöltek között szerepelt a legjobb standup-előadások között Someday You’ll Die című műsorával. A hagyományos kezdőszámnak számító monológjában felhívta a figyelmet, hogy ugyan legtöbben a Roast (Égessük le) című standupokból ismerik, de most nem azért van itt, hogy bárkit is leégessen – aztán persze mégis ezt tette. „Hogyan is szólnék be nektek? Mind annyira híresek, tehetségesek, befolyásosak vagytok, tényleg bármire képesek. Kivéve arra, hogy megmondjátok az embereknek, kire szavazzanak” – mondta utalva arra, hogy a hollywoodi elit szinte egy emberként állt be Kamala Harris mögé, a szavazók mégis Donald Trumpot választották elnöknek.

Glaser szemmel láthatóan lubickolt a szerepben. Nem minden viccét vették jól, többek között Harrison Ford és Selena Gomez is szemmel láthatóan kínosan feszengett, amikor terítékre kerültek, de aztán szép lassan megnyerte magának a közönséget: megfricskázta a Golden Globe-ot, amiért inkább a sztárokra koncentrál, mint a teljesítményre, és amiért alig törődnek a tévés díjazottakkal. Beszélt arról is, hogy azok a gazemberek, akikről kiderül valami ocsmányság, valamiért az esetek szinte 100 százalékában férfiak – csakúgy, mint a legjobb rendező kategória jelöltjei. Azt azonban a komikus előre kijelentette, hogy nem hajlandó egy másik ügyről, az It Ends With Us – Velünk ér véget című romantikus film körüli felhajtásról beszélni. Ennek lényege, hogy már a film bemutatójakor érezhető volt a feszültség a főszereplő Blakey Lively és a rendező-főszereplő Justin Baldoni között; ám Lively nemrég feljelentést tett Baldoni ellen, mire a rendező 250 millió dollárra perelte az ügyről beszámoló The New York Timest. „Ha valaki veszít ma este, emlékezzen arra, hogy a művészet lényege nem az, hogy nyerjünk érte egy díjat. A művészet lényege, hogy alapíthassunk egy tequilamárkát, ami olyan népszerű lesz, hogy ne kelljen tovább művészettel foglalkozzunk” – zárta monológját Glaser, utalva azokra a sztárokra, akik belevágtak az alkoholbizniszbe.

Ami a díjazottakat illeti:

a gála egyértelmű nyertese az Emilia Pérez volt: Jacques Audiard komédiája a maffiafőnökről, aki nővé válva szeretne visszavonulni négy díjat is elnyert.

Ez lett a legjobb film a musical/vígjáték kategóriában, valamint a külföldi filmek között is. Zoe Saldana győzött a női mellékszereplők között, és hazavitt egy díjat betétdaláért is. Főleg előbbi győzelme érhet sokat, hiszen olyan favoritokat utasított ezzel maga mögé, mint a legnagyobb esélyesnek tartott Anora, a bombasikernek számító Wicked, vagy a kritikusok ez évi nagy kedvence, A szer. Az Emilia Perez Cannes-ban elnyerte a zsűri nagydíját, és egy ideig úgy tűnt, az Oscarért is eséllyel száll majd harcba – ám a díjszezon alatt látszódott, talán túl megosztó és furcsa ahhoz, hogy végig tudjon menetelni. Golden Globe-győzelme azt bizonyítja, mégsem ért még véget a verseny számára.

 
A legjobb női mellékszereplő díjában részesült Zoe Saldana amerikai színésznő (j2) Adriana Paz mexikói (b), Selena Gomez amerikai (b2) és Karla Sofía Gascón spanyol színésznővel az Emilia Pérez című zenés vígjáték alkotóinak fotózásán aGolden Globe-díjak 82. átadási ünnepségén
Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello
 

Ahogy az várható volt, a drámák között A brutalista győzedelmeskedett, ami összesen három díjjal zárt, hiszen

a rendezője, Brady Corbet is egy aranyszobrocskával távozhatott, és győzött Adrien Brody is a férfi főszereplők között.

 
Adrien Brody amerikai színész (j5) A brutalista (The brutalist) című filmdráma alkotóival, miután a produkció elnyerte a legjobb filmdrámáért járó elismerést
Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello
 

Előbbi többek között a Nemzeti Filmintézetnek is köszönetet mondott, hiszen a fiktív magyar építészről szóló, három és fél órás alkotás részben nálunk készült. A Tóth László nevű főszereplőt játszó, magyar származású Brody beszédében szintén megemlékezett nagyszüleiről és azokról, akik a háború elől menekülni kényszerültek.

Brady Corbet már eddig is az Oscar egyik fő esélyese volt, Brodynak azonban nehezebb a dolga: a verseny hihetetlenül kiélezett, és bár ezúttal lenyomta Ralph Fiennest (Konklávé), Timothée Chalamet-t (Sehol se otthon), vagy épp Daniel Craiget (Queer), még semmi sem dőlt el. A musical/vígjáték kategóriában a legjobb férfi főszereplő az a Sebastian Stan lett az A Different manért, akit a dráma kategóriában is jelöltek a The Apprentice – A Trump-sztoriért.

Nagy meglepetést hozott a dráma kategória legjobb női főszereplő elismerése: olyan nagyágyúk, mint Angelina Jolie (Maria), Nicole Kidman (Jókislány) vagy Kate Winslet (Lee) helyett a brazil Fernanda Torres győzött az I’m Still Here-rel. Ráadásul 26 évvel azután nyert, hogy édesanyja, Fernanda Montenegro 1999-ben ugyanebben a kategóriában győzött a Központi pályaudvar című filmmel. Őt annak idején Oscarra is jelölték, mostani győzelme után pedig Torres-nek is megvan minden esélye ugyanerre. Szintén ebben a kategóriában versenyzett az idei díjszezon egyik nagy meglepetése, Pamela Anderson, akit a The Last Showgirl című drámáért jelöltek.

Ugyancsak elsőbálozónak számít a komolyabb díjak tekintetében Demi Moore, aki A szer című horrorban brillírozott és a musical/vígjáték kategória legjobb női főszereplője lett.

Ráadásul épp az Oscarért folyó harc legnagyobb riválisait nyomta le: Mikey Madisont (Anora) és Cynthia Erivót (Wicked). A férfi legjobb mellékszereplő kategória tűnik talán a legegyértelműbbnek: Kieran Culkin (Rokonszenvedés) gyakorlatilag végig tarolt a díjszezonban és most is győzött. Nemcsak azt a Jeremy Strongot előzte meg, akivel évekig együtt játszott az Utódlás című sorozatban, de fő kihívóját, Guy Pearce-et (A brutalista) is.

 
Demi Moore amerikai színésznő a vígjáték/musical kategóriában a legjobb női főszereplőnek odaítélt elismerésével, amelyet A szer (The Substance) című mozifilmben nyújtott alakításáért vett át 
Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello
 

Szintén meglepetést tartogatott a legjobb animációs film kategóriája: a litván Áradás című film nyert, amely összehasonlíthatatlanul kisebb összegből készült, mint a többi jelölt; olyannyira kevés pénzből kellett gazdálkodnia Gints Zilbalodis rendezőnek, hogy még azt sem engedhette meg magának, hogy jeleneteket vágjon ki belőle. Nemcsak minden idők legtöbb pénzt hozó animációját, az Agymanók 2-t nyomta le az apokaliptikus világban bolyongó macska története, de az eddig fő esélyesként emlegetett A vad robotot és a legújabb Wallace és Gromit című gyurmafilmet is. Új kategóriaként érkezett a legjobb mozifilmes és kasszasiker-teljesítmény, amelyet a Wicked vitt el a már emlegetett Agymanók 2 és a Deadpool & Rozsomák elől.

A Golden Globe egyik furcsasága, hogy míg filmes kategóriákból akad dráma és musical/vígjáték felosztás, a forgatókönyveknél az eredetiek és az adaptáltak között nem tesznek különbséget. Az egyetlen forgatókönyves díjat tehát a Konklávé nyerte, amely az Oscaron az adaptáltak között versenyez és elég jó oddsokkal is indul (az eredetieknél az Anora és A brutalista a fő esélyesek).

A gála legeslegnagyobb meglepetése, hogy a Golden Globe egyetlen díjat sem adott az Anorának – annak a filmnek, amely cannes-i fődíja után gyakorlatilag mindenhol toronymagas esélyesnek számít, és az Oscarnak is így vág majd neki. Szintén többet vártak a Wickedtől, mely csak a kasszasiker kategóriában tudott győzni. Ami a tévés elismeréseket illeti, a legnagyobb nyertes A sógun lett, amely az Emmy után itt is dominált: négy díjat nyert, köztük a legjobb drámasorozatét is.

A legjobb minisorozatnak a Szarvasbébit választották, míg a komédiák között a Hacks – A pénz beszél győzedelmeskedett. Díjjal távozott Jodie Foster (A törvény nevében), Colin Farrell (Pingvin), és Jeremy Allen White (A mackó) is. A standuposok között a házigazda Nikki Glasert, Adam Sandlert vagy a betegségéből viccet csináló Jamie Foxxot lenyomva végül Ali Wong nyert.

Az igazi kérdés azonban az, hogyan befolyásolják az Oscar-esélyeket a mostani elismerések.

Az Akadémia tagjai január 8-án kezdik meg a szavazást, 12-én pedig már zárják is az urnákat – azaz az Emilia Perez épp jókor kapott egy nagy megerősítést, de örülhet A brutalista is, illetve az a Sebastian Stan, akinek nagyon kell kaparnia, hogy beférjen a legjobb ötbe a férfi főszereplők között.

A díjazottak teljes névsora ide kattintva böngészhető.

(Címlapképünkön: Selena Gomez amerikai színésznő és Jacques Audiard francia forgatókönyvíró, rendező a legjobb vígjáték/musical kategória díjával, amelyet az Emilia Pérez című zenés filmért vehettek át. Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.