A 82. Golden Globe házigazdája Nikki Glaser komikus volt, aki maga is a jelöltek között szerepelt a legjobb standup-előadások között Someday You’ll Die című műsorával. A hagyományos kezdőszámnak számító monológjában felhívta a figyelmet, hogy ugyan legtöbben a Roast (Égessük le) című standupokból ismerik, de most nem azért van itt, hogy bárkit is leégessen – aztán persze mégis ezt tette. „Hogyan is szólnék be nektek? Mind annyira híresek, tehetségesek, befolyásosak vagytok, tényleg bármire képesek. Kivéve arra, hogy megmondjátok az embereknek, kire szavazzanak” – mondta utalva arra, hogy a hollywoodi elit szinte egy emberként állt be Kamala Harris mögé, a szavazók mégis Donald Trumpot választották elnöknek.
Glaser szemmel láthatóan lubickolt a szerepben. Nem minden viccét vették jól, többek között Harrison Ford és Selena Gomez is szemmel láthatóan kínosan feszengett, amikor terítékre kerültek, de aztán szép lassan megnyerte magának a közönséget: megfricskázta a Golden Globe-ot, amiért inkább a sztárokra koncentrál, mint a teljesítményre, és amiért alig törődnek a tévés díjazottakkal. Beszélt arról is, hogy azok a gazemberek, akikről kiderül valami ocsmányság, valamiért az esetek szinte 100 százalékában férfiak – csakúgy, mint a legjobb rendező kategória jelöltjei. Azt azonban a komikus előre kijelentette, hogy nem hajlandó egy másik ügyről, az It Ends With Us – Velünk ér véget című romantikus film körüli felhajtásról beszélni. Ennek lényege, hogy már a film bemutatójakor érezhető volt a feszültség a főszereplő Blakey Lively és a rendező-főszereplő Justin Baldoni között; ám Lively nemrég feljelentést tett Baldoni ellen, mire a rendező 250 millió dollárra perelte az ügyről beszámoló The New York Timest. „Ha valaki veszít ma este, emlékezzen arra, hogy a művészet lényege nem az, hogy nyerjünk érte egy díjat. A művészet lényege, hogy alapíthassunk egy tequilamárkát, ami olyan népszerű lesz, hogy ne kelljen tovább művészettel foglalkozzunk” – zárta monológját Glaser, utalva azokra a sztárokra, akik belevágtak az alkoholbizniszbe.
Ami a díjazottakat illeti:
a gála egyértelmű nyertese az Emilia Pérez volt: Jacques Audiard komédiája a maffiafőnökről, aki nővé válva szeretne visszavonulni négy díjat is elnyert.
Ez lett a legjobb film a musical/vígjáték kategóriában, valamint a külföldi filmek között is. Zoe Saldana győzött a női mellékszereplők között, és hazavitt egy díjat betétdaláért is. Főleg előbbi győzelme érhet sokat, hiszen olyan favoritokat utasított ezzel maga mögé, mint a legnagyobb esélyesnek tartott Anora, a bombasikernek számító Wicked, vagy a kritikusok ez évi nagy kedvence, A szer. Az Emilia Perez Cannes-ban elnyerte a zsűri nagydíját, és egy ideig úgy tűnt, az Oscarért is eséllyel száll majd harcba – ám a díjszezon alatt látszódott, talán túl megosztó és furcsa ahhoz, hogy végig tudjon menetelni. Golden Globe-győzelme azt bizonyítja, mégsem ért még véget a verseny számára.
Ahogy az várható volt, a drámák között A brutalista győzedelmeskedett, ami összesen három díjjal zárt, hiszen
a rendezője, Brady Corbet is egy aranyszobrocskával távozhatott, és győzött Adrien Brody is a férfi főszereplők között.
Előbbi többek között a Nemzeti Filmintézetnek is köszönetet mondott, hiszen a fiktív magyar építészről szóló, három és fél órás alkotás részben nálunk készült. A Tóth László nevű főszereplőt játszó, magyar származású Brody beszédében szintén megemlékezett nagyszüleiről és azokról, akik a háború elől menekülni kényszerültek.
Brady Corbet már eddig is az Oscar egyik fő esélyese volt, Brodynak azonban nehezebb a dolga: a verseny hihetetlenül kiélezett, és bár ezúttal lenyomta Ralph Fiennest (Konklávé), Timothée Chalamet-t (Sehol se otthon), vagy épp Daniel Craiget (Queer), még semmi sem dőlt el. A musical/vígjáték kategóriában a legjobb férfi főszereplő az a Sebastian Stan lett az A Different manért, akit a dráma kategóriában is jelöltek a The Apprentice – A Trump-sztoriért.
Nagy meglepetést hozott a dráma kategória legjobb női főszereplő elismerése: olyan nagyágyúk, mint Angelina Jolie (Maria), Nicole Kidman (Jókislány) vagy Kate Winslet (Lee) helyett a brazil Fernanda Torres győzött az I’m Still Here-rel. Ráadásul 26 évvel azután nyert, hogy édesanyja, Fernanda Montenegro 1999-ben ugyanebben a kategóriában győzött a Központi pályaudvar című filmmel. Őt annak idején Oscarra is jelölték, mostani győzelme után pedig Torres-nek is megvan minden esélye ugyanerre. Szintén ebben a kategóriában versenyzett az idei díjszezon egyik nagy meglepetése, Pamela Anderson, akit a The Last Showgirl című drámáért jelöltek.
Ugyancsak elsőbálozónak számít a komolyabb díjak tekintetében Demi Moore, aki A szer című horrorban brillírozott és a musical/vígjáték kategória legjobb női főszereplője lett.
Ráadásul épp az Oscarért folyó harc legnagyobb riválisait nyomta le: Mikey Madisont (Anora) és Cynthia Erivót (Wicked). A férfi legjobb mellékszereplő kategória tűnik talán a legegyértelműbbnek: Kieran Culkin (Rokonszenvedés) gyakorlatilag végig tarolt a díjszezonban és most is győzött. Nemcsak azt a Jeremy Strongot előzte meg, akivel évekig együtt játszott az Utódlás című sorozatban, de fő kihívóját, Guy Pearce-et (A brutalista) is.
Szintén meglepetést tartogatott a legjobb animációs film kategóriája: a litván Áradás című film nyert, amely összehasonlíthatatlanul kisebb összegből készült, mint a többi jelölt; olyannyira kevés pénzből kellett gazdálkodnia Gints Zilbalodis rendezőnek, hogy még azt sem engedhette meg magának, hogy jeleneteket vágjon ki belőle. Nemcsak minden idők legtöbb pénzt hozó animációját, az Agymanók 2-t nyomta le az apokaliptikus világban bolyongó macska története, de az eddig fő esélyesként emlegetett A vad robotot és a legújabb Wallace és Gromit című gyurmafilmet is. Új kategóriaként érkezett a legjobb mozifilmes és kasszasiker-teljesítmény, amelyet a Wicked vitt el a már emlegetett Agymanók 2 és a Deadpool & Rozsomák elől.
A Golden Globe egyik furcsasága, hogy míg filmes kategóriákból akad dráma és musical/vígjáték felosztás, a forgatókönyveknél az eredetiek és az adaptáltak között nem tesznek különbséget. Az egyetlen forgatókönyves díjat tehát a Konklávé nyerte, amely az Oscaron az adaptáltak között versenyez és elég jó oddsokkal is indul (az eredetieknél az Anora és A brutalista a fő esélyesek).
A gála legeslegnagyobb meglepetése, hogy a Golden Globe egyetlen díjat sem adott az Anorának – annak a filmnek, amely cannes-i fődíja után gyakorlatilag mindenhol toronymagas esélyesnek számít, és az Oscarnak is így vág majd neki. Szintén többet vártak a Wickedtől, mely csak a kasszasiker kategóriában tudott győzni. Ami a tévés elismeréseket illeti, a legnagyobb nyertes A sógun lett, amely az Emmy után itt is dominált: négy díjat nyert, köztük a legjobb drámasorozatét is.
A legjobb minisorozatnak a Szarvasbébit választották, míg a komédiák között a Hacks – A pénz beszél győzedelmeskedett. Díjjal távozott Jodie Foster (A törvény nevében), Colin Farrell (Pingvin), és Jeremy Allen White (A mackó) is. A standuposok között a házigazda Nikki Glasert, Adam Sandlert vagy a betegségéből viccet csináló Jamie Foxxot lenyomva végül Ali Wong nyert.
Az igazi kérdés azonban az, hogyan befolyásolják az Oscar-esélyeket a mostani elismerések.
Az Akadémia tagjai január 8-án kezdik meg a szavazást, 12-én pedig már zárják is az urnákat – azaz az Emilia Perez épp jókor kapott egy nagy megerősítést, de örülhet A brutalista is, illetve az a Sebastian Stan, akinek nagyon kell kaparnia, hogy beférjen a legjobb ötbe a férfi főszereplők között.
A díjazottak teljes névsora ide kattintva böngészhető.
(Címlapképünkön: Selena Gomez amerikai színésznő és Jacques Audiard francia forgatókönyvíró, rendező a legjobb vígjáték/musical kategória díjával, amelyet az Emilia Pérez című zenés filmért vehettek át. Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello)