Az ukránok azt kérik az Akadémiától, ne támogassák a Top Gunt az Oscaron

  • narancs.hu
  • 2023. március 8.

Mikrofilm

Orosz oligarcha pénze állhat a Paramount mozijai mögött.

A Top Gun második részének váratlan és minden elsöprő sikeréről mi is többször megemlékeztünk: Cannes-ban a versenyfilmeket elhomályosító ováció, na meg egy meglepetés – Aranypálma – fogadta Tom Cruise-t; a diadalmenet pedig a mozikban folytatódott, ahol tavaly alig akadt nagyobbat szóló mozi a Mavericknél. Az i-re a pontot az idei Oscar-jelölések tették fel: a filmet hat Oscarra, köztük a legjobb film díjára is jelölték.

Nem mindenki lelkesedik azonban ennyire a filmért. Az Ukranian World Congress nevű, az ország kormányától független nonprofit szervezet, mely a világ különböző pontjain élő ukrán közösségeket fogja össze, arra kérte az Oscart kiosztó Akadémia tagjait, hogy ne támogassák Tom Cruise fémjelezte filmet, azaz ne szavazzanak rá. Nem a háborút dicsőítő hangnemmel vagy az izgalmas légi párbajokkal van bajuk, hanem inkább a mögötte álló pénzek forrásával.

A New Republic Pictures nevű produkciós cég ugyanis állítólag Dmitrij Jevgenyevics Ribolovljev orosz oligarchához köthető. Ribolovljev Wikipedia-oldala szerint az Uralkali nevű műtrágyagyártó vállalattal gazdagodott meg; vagyona több mint 6 milliárd dollárral tehető, amivel 391. volt a Forbes leggazdagabb-listáján. 2011-ben ő vált a francia AS Monaco futballcsapat elnökévé és többségi tulajdonosává. A New Republic Pictures még a pandémia alatt kötött 10 mozira szóló megállapodást a Paramounttal, melynek értelmében olyan blockbusterek finanszírozásáva szálltak be, mint a Maverick, vagy épp az új Mission: Impossible-filmek.

A hír, hogy Ribolovljevnek köze lehet a produkciós céghez, akkor derült ki, amikor Bradley Fischert, a New Republic akkori vezetőjét hirtelen kirúgták. Miután ugyanis Oroszország megtámadta Ukrajnát, Ribolovljev kivonta vagyonát a cégből, vélhetően azért, hogy így menekítse pénzét a szankciók elől. Fischer válaszul beperelte az orosz oligarchát, aki állítólag afféle csendestárs volt a cégben – azaz a dicső amerikai pilótákról szóló hőskölteményt részben egy orosz milliárdos finanszírozta.

Erre igyekszik most felhívnia figyelmet az Ukranian World Congress is. A szervezet szerint komoly aggodalomra ad okot, hogy az orosz befolyás a hollywoodi filmiparban is megjelent. A szervezet szerint mivel a legtöbben nem tudták, hogy Ribolovljev áll a Top Gun mögött, elképzelhető, hogy a háttérben a Kreml cenzúrázta a mozit. „Az eredeti filmmel ellentétben a Top Gun: Maverickben nincs direkt vagy indirekt utalás Oroszországra. Mindez aligha véletlen” – fogalmaztak. Mindezek ellenére kétséges, hogy az ukránok tiltakozása bármiben is befolyásolná az Oscar sorsát. Ribolovljev egyébként nem szerepel az amerikaiak szankciós listáján, Volodimir Zelenszkij ukrán elnök hasonló felsorolásában azonban igen.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.