„Béla azt mondta, hogy Irimiással véget ért nála az én színészi pályafutásom” – Víg Mihály a Sátántangóról

Mikrofilm

25 éves a Sátántangó, e heti lapszámunkban interjút olvashatnak a Tarr Bélával, illetve egy hosszabb tanulmányt a filmről Bacsadi Zsófia tollából. A film zeneszerzőjét és főszereplőjét, Víg Mihályt is megkerestük.

Magyar Narancs: Hogyan esett rád a választás?

Víg Mihály: Fogalmam sincs, miért én jutottam Béla eszébe, de miután egyszer azzal keresett meg, hogy tanuljak meg egy harminckét oldalas szöveget, és ha azt el tudom mondani, akkor én leszek Irimiás, nem ellenkeztem, megtanultam. Noha nagyon nagy megtiszteltetésnek vettem a felkérést, nem nagyon értettem. Olvastam a könyvet, és annak alapján mindenkit el tudtam volna képzelni erre a szerepre, csak magamat nem. A figurában volt egy amolyan ál-Krisztus dolog, hogy legyen olyan Nyecsájev-szerű, legyen hihető, ha szépeket mond.

MN: Nem féltél a kudarctól?

VM: Ez így nem merült fel. Nagyjából tisztában voltam azzal, hogy mi a színészet, voltam amatőr színész. Tudom, hogy ez nem sokat jelent, de azért számított valamennyit. Érdekelt a színház. Az pedig különösen megnyugtató volt, hogy a többi szereplővel eleve jóban voltam, sőt a többségük hozzám hasonló amatőr volt. Amit utólag sajnálok, az az, hogy nem adtam át magamat annyira, mint amennyire kellett volna. Valójában itt jelentkezett leginkább a főiskolai kiképzettség hiánya; sokkal jobban alá kellett volna magam vetnem a szerepnek, nem kellett volna például azon gondolkodnom, hogy Irimiás miért lett spicli. Ráadásul akkor, az 1990-es évek elején még nem is sejtettük, hogy ez mennyire komoly dolog, hogy pont azokról derül ki, hogy téglák voltak, akikről senki nem gondolta.

false

 

Fotó: Legát Tibor

MN: A kezdetektől fogva érezted, hogy grandiózus filmet forgattok?

VM: A film hossza soha nem került szóba, és sokaknak csak a forgatás közepe felé kezdett derengeni, hogy ez egy hosszú film lesz, persze akkor sem az, hogy ilyen hosszú. Nem volt forgatókönyv, Béla az eredeti regényt használta: kinyitotta a könyvet a vonatkozó oldalon és akkor azt filmesítettük meg. Ez főleg az öreg filmgyári rókáknak nem tetszett, sustorogtak, hogy miért csak ősszel meg tavasszal lehet forgatni, miért kell a világ végére lemenni egy kocsmabelsőért, amikor azt a fóti stúdióban is fel lehet építeni. De mielőtt elkezdődött volna a forgatás, Tarr felkutatta az összes lehetséges helyszínt, nem volt semmi improvizáció. Nem véletlenül mondta Medvigy Gábor, a film operatőre, hogy még soha nem dolgozott ennyire előkészített filmen.

MN: Ugyanez a zenére is állt?

VM: Igen. Béla tudta, hogy melyik részekhez kellenek zenék, például az álomhoz, vagy a kocsmába, hogy kell gyorsabb, lassabb… Volt egy lista. Felvettünk mindent a forgatás előtt, és a zenék végül oda is kerültek, ahová terveztük.

MN: Emlékszel a magyar premierre?

VM: Arra emlékszem, hogy nagyon sokan meg akarták nézni a Filmszemlén, nem fértek be, ezért majdnem párhuzamosan az Ugocsa moziban is levetítették; úgyhogy amikor vége volt egy felvonásnak, akkor a tekercset kocsival átvitték, és ott kezdték vetíteni. (A Sátántangó különdíjat kapott az 1994-es Filmszemlén, a fődíjasok Szász János Woyczek és Tóth Tamás Vasisten gyermekei című filmjei lettek – L.T.) Persze azt nem tudhattam, hogy a Sátántangó valaha világsiker lesz, de abban biztos voltam az elejétől fogva, hogy nagyon jó film.

Sátántangó - Irimiás és Petrina a százados úrnál

null

MN: Nem merült fel, hogy más Tarr-filmekben is szerepelj?

VM: Nem. Béla azt mondta, hogy Irimiással véget ért nála az én színészi pályafutásom.

MN: Hogyan változtatta meg az életedet a Sátántangó?

VM: Viccesen azt szoktam mondani, hogy fogalmam sincs, hogy mennyire híres vagyok. Mindig meglep, ha külföldön járok, mennyire komolyan vesznek, elájulnak attól, hogy „személyesen a Víg Mihály” – ez a Tarr-filmeknek köszönhető. De már csak azért is meglep mindez, mert itt, Magyarországon ebből az égvilágon semmit nem érzek.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.