„Béla azt mondta, hogy Irimiással véget ért nála az én színészi pályafutásom” – Víg Mihály a Sátántangóról

Mikrofilm

25 éves a Sátántangó, e heti lapszámunkban interjút olvashatnak a Tarr Bélával, illetve egy hosszabb tanulmányt a filmről Bacsadi Zsófia tollából. A film zeneszerzőjét és főszereplőjét, Víg Mihályt is megkerestük.

Magyar Narancs: Hogyan esett rád a választás?

Víg Mihály: Fogalmam sincs, miért én jutottam Béla eszébe, de miután egyszer azzal keresett meg, hogy tanuljak meg egy harminckét oldalas szöveget, és ha azt el tudom mondani, akkor én leszek Irimiás, nem ellenkeztem, megtanultam. Noha nagyon nagy megtiszteltetésnek vettem a felkérést, nem nagyon értettem. Olvastam a könyvet, és annak alapján mindenkit el tudtam volna képzelni erre a szerepre, csak magamat nem. A figurában volt egy amolyan ál-Krisztus dolog, hogy legyen olyan Nyecsájev-szerű, legyen hihető, ha szépeket mond.

MN: Nem féltél a kudarctól?

VM: Ez így nem merült fel. Nagyjából tisztában voltam azzal, hogy mi a színészet, voltam amatőr színész. Tudom, hogy ez nem sokat jelent, de azért számított valamennyit. Érdekelt a színház. Az pedig különösen megnyugtató volt, hogy a többi szereplővel eleve jóban voltam, sőt a többségük hozzám hasonló amatőr volt. Amit utólag sajnálok, az az, hogy nem adtam át magamat annyira, mint amennyire kellett volna. Valójában itt jelentkezett leginkább a főiskolai kiképzettség hiánya; sokkal jobban alá kellett volna magam vetnem a szerepnek, nem kellett volna például azon gondolkodnom, hogy Irimiás miért lett spicli. Ráadásul akkor, az 1990-es évek elején még nem is sejtettük, hogy ez mennyire komoly dolog, hogy pont azokról derül ki, hogy téglák voltak, akikről senki nem gondolta.

false

 

Fotó: Legát Tibor

MN: A kezdetektől fogva érezted, hogy grandiózus filmet forgattok?

VM: A film hossza soha nem került szóba, és sokaknak csak a forgatás közepe felé kezdett derengeni, hogy ez egy hosszú film lesz, persze akkor sem az, hogy ilyen hosszú. Nem volt forgatókönyv, Béla az eredeti regényt használta: kinyitotta a könyvet a vonatkozó oldalon és akkor azt filmesítettük meg. Ez főleg az öreg filmgyári rókáknak nem tetszett, sustorogtak, hogy miért csak ősszel meg tavasszal lehet forgatni, miért kell a világ végére lemenni egy kocsmabelsőért, amikor azt a fóti stúdióban is fel lehet építeni. De mielőtt elkezdődött volna a forgatás, Tarr felkutatta az összes lehetséges helyszínt, nem volt semmi improvizáció. Nem véletlenül mondta Medvigy Gábor, a film operatőre, hogy még soha nem dolgozott ennyire előkészített filmen.

MN: Ugyanez a zenére is állt?

VM: Igen. Béla tudta, hogy melyik részekhez kellenek zenék, például az álomhoz, vagy a kocsmába, hogy kell gyorsabb, lassabb… Volt egy lista. Felvettünk mindent a forgatás előtt, és a zenék végül oda is kerültek, ahová terveztük.

MN: Emlékszel a magyar premierre?

VM: Arra emlékszem, hogy nagyon sokan meg akarták nézni a Filmszemlén, nem fértek be, ezért majdnem párhuzamosan az Ugocsa moziban is levetítették; úgyhogy amikor vége volt egy felvonásnak, akkor a tekercset kocsival átvitték, és ott kezdték vetíteni. (A Sátántangó különdíjat kapott az 1994-es Filmszemlén, a fődíjasok Szász János Woyczek és Tóth Tamás Vasisten gyermekei című filmjei lettek – L.T.) Persze azt nem tudhattam, hogy a Sátántangó valaha világsiker lesz, de abban biztos voltam az elejétől fogva, hogy nagyon jó film.

Sátántangó - Irimiás és Petrina a százados úrnál

null

MN: Nem merült fel, hogy más Tarr-filmekben is szerepelj?

VM: Nem. Béla azt mondta, hogy Irimiással véget ért nála az én színészi pályafutásom.

MN: Hogyan változtatta meg az életedet a Sátántangó?

VM: Viccesen azt szoktam mondani, hogy fogalmam sincs, hogy mennyire híres vagyok. Mindig meglep, ha külföldön járok, mennyire komolyan vesznek, elájulnak attól, hogy „személyesen a Víg Mihály” – ez a Tarr-filmeknek köszönhető. De már csak azért is meglep mindez, mert itt, Magyarországon ebből az égvilágon semmit nem érzek.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.