Film

Csillag születik

  • - kg -
  • 2018. november 11.

Mikrofilm

Felvételi feladat a középfokú cinikusképzőben: ha 1937-ben Janet Gaynor és Fredric March, ’54-ben Judy Garland és James Mason, ’76-ban Barbra Strei­sand és Kris Kristofferson, idén pedig Lady Gaga és Bradley Cooper adta elő az alkesz férfisztár és az ölelő karjaiban világsztárrá cseperedő őstehetség kettősét, akkor a mű 100. születésnapján, 2037-ben mozikba kerülő verzióban ki játssza majd a szőrös mellkasú önpusztító influencert és szerelmét, az út porából kiragyogó vadvirágot? Addig is néhány szó Bradley Cooper első rendezéséről. Érezhető, hogy a színészt nem csak az vonzotta az ősi, már a barlangrajzokból is kiolvasható melodrámában, hogy megvillogtassa énekhangját és még ennél is jelentősebb arcszőrzetét; nem, ő valami mást is mutatni akart. De vajon mi lehet ez a más, ez az emberi-szakmai többlet a lehető leg­előnyösebben fényképezett arcok, a rájuk kiülő mély emberi örömök és bánatok e nagy versenyében? Megvan! A könnyek és az amerikai reggeli! Aki csak a sztárok magamutogató, hiúsági projektjét látja, az elvéti a lényeget, az igazi drámát, a titánok harcát, melyben csak egy győztes lehet: vajon a tanult színész vagy a tanult popsztár orcáin írnak le szabályosabb íveket a könnycseppek? Valakinek egyszer ezt a meccset is le kellett játszania, de Cooper ennél is továbbmegy Amerika kulturális mélyrétegeiben: megmutatja, hogyan fest valójában az amerikai reggeli, melyben a bacon és a juharszirup közeli jó pajtásai egymásnak. Cooper filmje maga a sziruppal leöntött szalonna, melyben a szirup áll nyerésre.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.