Film

Csillag születik

  • - kg -
  • 2018. november 11.

Mikrofilm

Felvételi feladat a középfokú cinikusképzőben: ha 1937-ben Janet Gaynor és Fredric March, ’54-ben Judy Garland és James Mason, ’76-ban Barbra Strei­sand és Kris Kristofferson, idén pedig Lady Gaga és Bradley Cooper adta elő az alkesz férfisztár és az ölelő karjaiban világsztárrá cseperedő őstehetség kettősét, akkor a mű 100. születésnapján, 2037-ben mozikba kerülő verzióban ki játssza majd a szőrös mellkasú önpusztító influencert és szerelmét, az út porából kiragyogó vadvirágot? Addig is néhány szó Bradley Cooper első rendezéséről. Érezhető, hogy a színészt nem csak az vonzotta az ősi, már a barlangrajzokból is kiolvasható melodrámában, hogy megvillogtassa énekhangját és még ennél is jelentősebb arcszőrzetét; nem, ő valami mást is mutatni akart. De vajon mi lehet ez a más, ez az emberi-szakmai többlet a lehető leg­előnyösebben fényképezett arcok, a rájuk kiülő mély emberi örömök és bánatok e nagy versenyében? Megvan! A könnyek és az amerikai reggeli! Aki csak a sztárok magamutogató, hiúsági projektjét látja, az elvéti a lényeget, az igazi drámát, a titánok harcát, melyben csak egy győztes lehet: vajon a tanult színész vagy a tanult popsztár orcáin írnak le szabályosabb íveket a könnycseppek? Valakinek egyszer ezt a meccset is le kellett játszania, de Cooper ennél is továbbmegy Amerika kulturális mélyrétegeiben: megmutatja, hogyan fest valójában az amerikai reggeli, melyben a bacon és a juharszirup közeli jó pajtásai egymásnak. Cooper filmje maga a sziruppal leöntött szalonna, melyben a szirup áll nyerésre.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.