Film

Csillag születik

  • - kg -
  • 2018. november 11.

Mikrofilm

Felvételi feladat a középfokú cinikusképzőben: ha 1937-ben Janet Gaynor és Fredric March, ’54-ben Judy Garland és James Mason, ’76-ban Barbra Strei­sand és Kris Kristofferson, idén pedig Lady Gaga és Bradley Cooper adta elő az alkesz férfisztár és az ölelő karjaiban világsztárrá cseperedő őstehetség kettősét, akkor a mű 100. születésnapján, 2037-ben mozikba kerülő verzióban ki játssza majd a szőrös mellkasú önpusztító influencert és szerelmét, az út porából kiragyogó vadvirágot? Addig is néhány szó Bradley Cooper első rendezéséről. Érezhető, hogy a színészt nem csak az vonzotta az ősi, már a barlangrajzokból is kiolvasható melodrámában, hogy megvillogtassa énekhangját és még ennél is jelentősebb arcszőrzetét; nem, ő valami mást is mutatni akart. De vajon mi lehet ez a más, ez az emberi-szakmai többlet a lehető leg­előnyösebben fényképezett arcok, a rájuk kiülő mély emberi örömök és bánatok e nagy versenyében? Megvan! A könnyek és az amerikai reggeli! Aki csak a sztárok magamutogató, hiúsági projektjét látja, az elvéti a lényeget, az igazi drámát, a titánok harcát, melyben csak egy győztes lehet: vajon a tanult színész vagy a tanult popsztár orcáin írnak le szabályosabb íveket a könnycseppek? Valakinek egyszer ezt a meccset is le kellett játszania, de Cooper ennél is továbbmegy Amerika kulturális mélyrétegeiben: megmutatja, hogyan fest valójában az amerikai reggeli, melyben a bacon és a juharszirup közeli jó pajtásai egymásnak. Cooper filmje maga a sziruppal leöntött szalonna, melyben a szirup áll nyerésre.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.