Film

Csillagok határán

  • 2019. július 13.

Mikrofilm

Megyen az űrhajó a Naprendszerből kifele. Fedélzetén halálos vagy életfogytig tartó ítéletüket halálos vagy életfogytig tartó űrutazásra váltó bűnözőkkel, akik egy relatíve közeli fekete lyuk felé tartanak, hogy abból valami végtelenül tudományos módon energiát szivornyázzanak az emberiségnek, másfelől gyerekcsinálással kísérleteznek, szigorúan inszeminatív alapon, mellőzve minden férfi-nő kontaktust, onanizálásra, tégelyekre és fecskendőkre alapozva a homo sapiens fennmaradását.

Megyen az egykor sokra hivatottnak gondolt Claire Denis a komolyan vehető filmrendezők köréből kifele. Széteső, fellengzős, kínosan hosszú, falmelléki bölcselkedésekkel terhelt történeteinek ezen újabb darabja egyszerűen érthetetlen. Úgy a primer cselekmény szintjén, mint gondolatilag (tág teret nyitván a belemagyarázásra persze). Ami mégis érthető, az vagy ordas közhely, vagy nevetséges marhaság, mint a nyitójelenetben az űrhajót kívülről szerelő főhős kezéből leeső csavarhúzó. A látványnál nagyobb baj a kényszerből lett asztronauták közti emberi viszonyok illogikus volta, az interakciók életidegensége és a hozzájuk mellékelt, részben áltudományos, részben laposan pszichologizáló kommentár. De legnagyobb baj a teljes aránytévesztés. Annak a jelenetnek megfejtését pedig nem kritikus, inkább pszichológus tudná szolgáltatni, amelyben az űrhajót uraló doktornő egy fémcsővel létesít orgazmikus kapcsolatot a nőgyógyászati vizsgálószékben, teljes 3 percen át részletezve a csúcsra jutás pornófilmesen túljátszott fázisait. Juliette Binoche pályafutásának mélypontja ez.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.