Film

Csodálatos fiú

  • 2019. február 28.

Mikrofilm

Amikor egy mégoly szörnyű eseményt elbeszélnek, történetté fogalmaznak, vagy­is átadására kísérletet tesznek, akkor az elbeszélés mikéntje, a fogalmazás intenzitása fontosabbá válik magánál a személyes tapasztalatnál. Amikor az elbeszélt tényanyag további feldolgozást nyer – mondjuk, film lesz egy regényből, memoárból –, akkor pedig a feldolgozás mikéntje, kvalitásai vagy hibái kezdenek el dominálni mind a valóságos tényanyag, mind a megéltek átadásának terápiás értékű, mélyen személyes gesztusa felett.

Egy apa, David Sheff és egy fiú, Nic Sheff egyaránt megírta, hogyan vált drogfüggővé a kamasz, hogyan esett vissza újra és újra a különféle rehabilitációs kísérletek után, közben hogyan tette tönkre családja, mindenekelőtt a saját tehetetlenségét elviselni nem tudó apa életét, hogyan vált testi-lelki roncs, leépült tudatú zombi az egykor kivételes képességű fiatalemberből. S bár minden tisztelet megilleti az áldozatvállalásra kész apát (elismert újságíró amúgy) s a felelősségvállalásig végül eljutó s mára sikeres íróként, producerként tevékenykedő fiút, a visszaemlékezései­ket egybegyúró „drogfilm” – hiába az igyekvő Steve Carell és a divatos Timothée Chalamet játéka – művészi értelemben üres marad; tele a drogfogyasztás aktusát s euforikus hatását felelőtlenül aprólékosan bemutató jelenetekkel, de szót sem vesztegetve az egyedül fontos kérdésre: hogyan sikerült legyőzni a függőséget? Persze az ilyesmit nehéz megragadni. Fecskendőket filmezni ezredszer, az sokkal hatásosabb.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."