Film

Csodálatos fiú

  • 2019. február 28.

Mikrofilm

Amikor egy mégoly szörnyű eseményt elbeszélnek, történetté fogalmaznak, vagy­is átadására kísérletet tesznek, akkor az elbeszélés mikéntje, a fogalmazás intenzitása fontosabbá válik magánál a személyes tapasztalatnál. Amikor az elbeszélt tényanyag további feldolgozást nyer – mondjuk, film lesz egy regényből, memoárból –, akkor pedig a feldolgozás mikéntje, kvalitásai vagy hibái kezdenek el dominálni mind a valóságos tényanyag, mind a megéltek átadásának terápiás értékű, mélyen személyes gesztusa felett.

Egy apa, David Sheff és egy fiú, Nic Sheff egyaránt megírta, hogyan vált drogfüggővé a kamasz, hogyan esett vissza újra és újra a különféle rehabilitációs kísérletek után, közben hogyan tette tönkre családja, mindenekelőtt a saját tehetetlenségét elviselni nem tudó apa életét, hogyan vált testi-lelki roncs, leépült tudatú zombi az egykor kivételes képességű fiatalemberből. S bár minden tisztelet megilleti az áldozatvállalásra kész apát (elismert újságíró amúgy) s a felelősségvállalásig végül eljutó s mára sikeres íróként, producerként tevékenykedő fiút, a visszaemlékezései­ket egybegyúró „drogfilm” – hiába az igyekvő Steve Carell és a divatos Timothée Chalamet játéka – művészi értelemben üres marad; tele a drogfogyasztás aktusát s euforikus hatását felelőtlenül aprólékosan bemutató jelenetekkel, de szót sem vesztegetve az egyedül fontos kérdésre: hogyan sikerült legyőzni a függőséget? Persze az ilyesmit nehéz megragadni. Fecskendőket filmezni ezredszer, az sokkal hatásosabb.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.