Film

Csodálatos fiú

  • 2019. február 28.

Mikrofilm

Amikor egy mégoly szörnyű eseményt elbeszélnek, történetté fogalmaznak, vagy­is átadására kísérletet tesznek, akkor az elbeszélés mikéntje, a fogalmazás intenzitása fontosabbá válik magánál a személyes tapasztalatnál. Amikor az elbeszélt tényanyag további feldolgozást nyer – mondjuk, film lesz egy regényből, memoárból –, akkor pedig a feldolgozás mikéntje, kvalitásai vagy hibái kezdenek el dominálni mind a valóságos tényanyag, mind a megéltek átadásának terápiás értékű, mélyen személyes gesztusa felett.

Egy apa, David Sheff és egy fiú, Nic Sheff egyaránt megírta, hogyan vált drogfüggővé a kamasz, hogyan esett vissza újra és újra a különféle rehabilitációs kísérletek után, közben hogyan tette tönkre családja, mindenekelőtt a saját tehetetlenségét elviselni nem tudó apa életét, hogyan vált testi-lelki roncs, leépült tudatú zombi az egykor kivételes képességű fiatalemberből. S bár minden tisztelet megilleti az áldozatvállalásra kész apát (elismert újságíró amúgy) s a felelősségvállalásig végül eljutó s mára sikeres íróként, producerként tevékenykedő fiút, a visszaemlékezései­ket egybegyúró „drogfilm” – hiába az igyekvő Steve Carell és a divatos Timothée Chalamet játéka – művészi értelemben üres marad; tele a drogfogyasztás aktusát s euforikus hatását felelőtlenül aprólékosan bemutató jelenetekkel, de szót sem vesztegetve az egyedül fontos kérdésre: hogyan sikerült legyőzni a függőséget? Persze az ilyesmit nehéz megragadni. Fecskendőket filmezni ezredszer, az sokkal hatásosabb.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”