Film

Csuklyások – BlacKkKlansman

  • - kg -
  • 2018. november 4.

Mikrofilm

Ha Ron Stallworth sosem kerül kapcsolatba a Ku Klux Klannal, az is kitett volna egy filmet, hiszen Colorado Springsben őelőtte még sosem láttak fekete zsarut, és lehet, hogy nem is akartak volna látni, de nem tartottak közvélemény-kutatást az ügyben: ’74-ben a 21 éves Stallworth munkába állt a helyi rendőrőrsön, és bizonyára sok cifra dolgot látott volna anélkül is, hogy valaha is kapcsolatba kerül a KKK helyi tagszervezetével. De Stallworth fogta magát és az asztalán kicsengő telefonkészüléket, és akkora szégyenfoltot ejtett a keresztégetésre gerjedő, nagy múltú rasszista söpredék modernkori történetén, hogy azt minden jó érzésű, nem-keresztégető embernek öröm látni: a fiatal fekete zsaru beépült a csuklyások közé, és egészen a fővarázslóig, David Duke-ig jutott. Persze csak telefonon, a személyes találkozók alkalmával – érthető okokból – egy fehér kollégája lépett fel a nevében. Ez pedig már akkora sztori, hogy azt Hollywood sem tudta elrontani, de azért megpróbálták egy kicsit: Stallworth kapott egy harcos fekete barátnőt és egy zsidó partnert, mert az úgy még pikánsabb, ha a Klánnal lekezelő zsaru zsidó. Stallworth valódi partnerének kiléte nem ismert, jó okkal nem az, de ha filmbeli mását Grünnek hívnák, az még bátrabb beismerése lenne a vígjátéki szándékoknak. Spike Lee filmje egy véresen komoly kabarétréfa, és e könnyed-komoly hozzáállás meglepően jó hatással van Lee manírjaira és híresen harcos természetére. A rendező mintha saját fontosságát tenné zárójelbe, ám, hogy ez szándékos-e, arra azért nem vennénk mérget.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.