Film

Csuklyások – BlacKkKlansman

  • - kg -
  • 2018. november 4.

Mikrofilm

Ha Ron Stallworth sosem kerül kapcsolatba a Ku Klux Klannal, az is kitett volna egy filmet, hiszen Colorado Springsben őelőtte még sosem láttak fekete zsarut, és lehet, hogy nem is akartak volna látni, de nem tartottak közvélemény-kutatást az ügyben: ’74-ben a 21 éves Stallworth munkába állt a helyi rendőrőrsön, és bizonyára sok cifra dolgot látott volna anélkül is, hogy valaha is kapcsolatba kerül a KKK helyi tagszervezetével. De Stallworth fogta magát és az asztalán kicsengő telefonkészüléket, és akkora szégyenfoltot ejtett a keresztégetésre gerjedő, nagy múltú rasszista söpredék modernkori történetén, hogy azt minden jó érzésű, nem-keresztégető embernek öröm látni: a fiatal fekete zsaru beépült a csuklyások közé, és egészen a fővarázslóig, David Duke-ig jutott. Persze csak telefonon, a személyes találkozók alkalmával – érthető okokból – egy fehér kollégája lépett fel a nevében. Ez pedig már akkora sztori, hogy azt Hollywood sem tudta elrontani, de azért megpróbálták egy kicsit: Stallworth kapott egy harcos fekete barátnőt és egy zsidó partnert, mert az úgy még pikánsabb, ha a Klánnal lekezelő zsaru zsidó. Stallworth valódi partnerének kiléte nem ismert, jó okkal nem az, de ha filmbeli mását Grünnek hívnák, az még bátrabb beismerése lenne a vígjátéki szándékoknak. Spike Lee filmje egy véresen komoly kabarétréfa, és e könnyed-komoly hozzáállás meglepően jó hatással van Lee manírjaira és híresen harcos természetére. A rendező mintha saját fontosságát tenné zárójelbe, ám, hogy ez szándékos-e, arra azért nem vennénk mérget.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."