Film

Csuklyások – BlacKkKlansman

  • - kg -
  • 2018. november 4.

Mikrofilm

Ha Ron Stallworth sosem kerül kapcsolatba a Ku Klux Klannal, az is kitett volna egy filmet, hiszen Colorado Springsben őelőtte még sosem láttak fekete zsarut, és lehet, hogy nem is akartak volna látni, de nem tartottak közvélemény-kutatást az ügyben: ’74-ben a 21 éves Stallworth munkába állt a helyi rendőrőrsön, és bizonyára sok cifra dolgot látott volna anélkül is, hogy valaha is kapcsolatba kerül a KKK helyi tagszervezetével. De Stallworth fogta magát és az asztalán kicsengő telefonkészüléket, és akkora szégyenfoltot ejtett a keresztégetésre gerjedő, nagy múltú rasszista söpredék modernkori történetén, hogy azt minden jó érzésű, nem-keresztégető embernek öröm látni: a fiatal fekete zsaru beépült a csuklyások közé, és egészen a fővarázslóig, David Duke-ig jutott. Persze csak telefonon, a személyes találkozók alkalmával – érthető okokból – egy fehér kollégája lépett fel a nevében. Ez pedig már akkora sztori, hogy azt Hollywood sem tudta elrontani, de azért megpróbálták egy kicsit: Stallworth kapott egy harcos fekete barátnőt és egy zsidó partnert, mert az úgy még pikánsabb, ha a Klánnal lekezelő zsaru zsidó. Stallworth valódi partnerének kiléte nem ismert, jó okkal nem az, de ha filmbeli mását Grünnek hívnák, az még bátrabb beismerése lenne a vígjátéki szándékoknak. Spike Lee filmje egy véresen komoly kabarétréfa, és e könnyed-komoly hozzáállás meglepően jó hatással van Lee manírjaira és híresen harcos természetére. A rendező mintha saját fontosságát tenné zárójelbe, ám, hogy ez szándékos-e, arra azért nem vennénk mérget.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.