Film

Nem vagyok boszorkány!

Mikrofilm

Jobb-e kecskének lenni, mint boszorkánynak? És meddig érnek a szalagjaink, amik a babonáinkhoz, előítéleteinkhez és meggyőződéseinkhez kötnek bennünket? Az első filmes, zambiai születésű, Nagy-Britanniában élő rendező, Rungano Nyoni egy afrikai faluba visz minket, ahol kormányzati megerősítéssel lehet bárkit boszorkánysággal vádolni, megbélyegezni és száműzni a közösségből. Egy kósza pletyka nyomán a kilencéves Shula (Maggie Molubwa) is vád alá kerül: boszorkánnyá nyilvánítják, és helyi szokás szerint egy szalaghoz kötik, hogy ne repülhessen el. Shulának döntenie kell, vagy boszorkány lesz és akként is éli le életét: kikötve, korlátozva, alávetve a saját közösségének, saját babonáiknak, a kormánynak és a bámészkodóknak; vagy elvágja a szalagot, de akkor kecskévé változik. Shula egy olyan zárt közösségbe kerül, ahol a nők élete csak saját szalagjuk hosszáig terjed, és turisztikai látványosságnak vagy földeken dolgozó robotnak használják őket. A legelrettentőbb pedig nemcsak az, hogy egy kislány hogyan lehet képes feldolgozni mindezt, hanem az az eldönthetetlenség, hogy vajon ki az, aki hitből és meggyőződésből, ki az, aki haszonlesésből, ki az, aki szimplán érdeklődő és mentegetőző kívülállásból válik résztvevőjévé ennek a kegyetlen és misztikus eljárásnak, amely mégiscsak életeket és sorsokat vesz el, mindenféle magyarázat és ok nélkül. A történet a mese és valóság, a dokumentarizmus és a játékfilm határán billeg. Nem dönt, nem ajánl fel megoldásokat, csupán felmutat egy igazából nagyon egyszerű helyzetet.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."