Dokumentumfilm

Dick Johnson halálai

  • SzSz
  • 2020. november 12.

Mikrofilm

Valószínűleg sokan elmerengtünk már azon, hogyan fogunk meghalni; persze a legtöbb esetben ez csak a psziché játéka, amit fejünkre hulló hűtőről, lépcsőn legurulásról vagy épp egy rosszul bevett kanyarról hordunk össze. Kirsten Johnson rendező nemhogy egy lépéssel, de egy egész utcával ment tovább ennél: filmet forgatott apja haláláról. Azaz halálairól.

Dick Johnson, ez a kedves, szelíd öregúr nyugdíjas pszichiáter, özvegyen maradt férj, szerető apa és nagyapa – és nagyon is életben van. Persze itt-ott fáj már neki, és ha az unokáival játszadozva fenékre huppan, segítség kell a fölálláshoz, s a fenyegető rém már ott ólálkodik a sarokban: az orvosok kezdődő demenciát állapítottak meg. Felesége ugyanebben szenvedett, ezért már évekkel halála előtt el kellett búcsúznia tőle. Kirsten Johnson, aki dokurendezőként egész életét azzal töltötte, hogy a körülötte lévőket filmezte, szomorúan vallja be, hogy anyjáról egyetlen felvétellel rendelkezik, azt is akkor készítette, amikor már beteg volt. Épp ezért szövetséget köt apjával: nem engedik, hogy vele is ugyanez történjen. A film gyakorlatilag ennek a projektnek hol vicces, hol morbid, hol drámai végeredménye.

A rendező kaszkadőrt vagy épp trükkcsapatot bérel, hogy eljátszassa apja legkülönbözőbb halálait a szívrohamtól a banális balesetig, de elképzelik, hogyan festhet a mennyország egy édesszájú nagypapa számára, s még előre hozott temetést is rendeznek. Persze a halált legyőzni nem tudják, de a film bebizonyítja, hogy megtréfálni azért lehetséges.

 

Elérhető a Netflixen

 

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.