Dokumentumfilm

Dick Johnson halálai

  • SzSz
  • 2020. november 12.

Mikrofilm

Valószínűleg sokan elmerengtünk már azon, hogyan fogunk meghalni; persze a legtöbb esetben ez csak a psziché játéka, amit fejünkre hulló hűtőről, lépcsőn legurulásról vagy épp egy rosszul bevett kanyarról hordunk össze. Kirsten Johnson rendező nemhogy egy lépéssel, de egy egész utcával ment tovább ennél: filmet forgatott apja haláláról. Azaz halálairól.

Dick Johnson, ez a kedves, szelíd öregúr nyugdíjas pszichiáter, özvegyen maradt férj, szerető apa és nagyapa – és nagyon is életben van. Persze itt-ott fáj már neki, és ha az unokáival játszadozva fenékre huppan, segítség kell a fölálláshoz, s a fenyegető rém már ott ólálkodik a sarokban: az orvosok kezdődő demenciát állapítottak meg. Felesége ugyanebben szenvedett, ezért már évekkel halála előtt el kellett búcsúznia tőle. Kirsten Johnson, aki dokurendezőként egész életét azzal töltötte, hogy a körülötte lévőket filmezte, szomorúan vallja be, hogy anyjáról egyetlen felvétellel rendelkezik, azt is akkor készítette, amikor már beteg volt. Épp ezért szövetséget köt apjával: nem engedik, hogy vele is ugyanez történjen. A film gyakorlatilag ennek a projektnek hol vicces, hol morbid, hol drámai végeredménye.

A rendező kaszkadőrt vagy épp trükkcsapatot bérel, hogy eljátszassa apja legkülönbözőbb halálait a szívrohamtól a banális balesetig, de elképzelik, hogyan festhet a mennyország egy édesszájú nagypapa számára, s még előre hozott temetést is rendeznek. Persze a halált legyőzni nem tudják, de a film bebizonyítja, hogy megtréfálni azért lehetséges.

 

Elérhető a Netflixen

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.