Dokumentumfilm

Dick Johnson halálai

  • SzSz
  • 2020. november 12.

Mikrofilm

Valószínűleg sokan elmerengtünk már azon, hogyan fogunk meghalni; persze a legtöbb esetben ez csak a psziché játéka, amit fejünkre hulló hűtőről, lépcsőn legurulásról vagy épp egy rosszul bevett kanyarról hordunk össze. Kirsten Johnson rendező nemhogy egy lépéssel, de egy egész utcával ment tovább ennél: filmet forgatott apja haláláról. Azaz halálairól.

Dick Johnson, ez a kedves, szelíd öregúr nyugdíjas pszichiáter, özvegyen maradt férj, szerető apa és nagyapa – és nagyon is életben van. Persze itt-ott fáj már neki, és ha az unokáival játszadozva fenékre huppan, segítség kell a fölálláshoz, s a fenyegető rém már ott ólálkodik a sarokban: az orvosok kezdődő demenciát állapítottak meg. Felesége ugyanebben szenvedett, ezért már évekkel halála előtt el kellett búcsúznia tőle. Kirsten Johnson, aki dokurendezőként egész életét azzal töltötte, hogy a körülötte lévőket filmezte, szomorúan vallja be, hogy anyjáról egyetlen felvétellel rendelkezik, azt is akkor készítette, amikor már beteg volt. Épp ezért szövetséget köt apjával: nem engedik, hogy vele is ugyanez történjen. A film gyakorlatilag ennek a projektnek hol vicces, hol morbid, hol drámai végeredménye.

A rendező kaszkadőrt vagy épp trükkcsapatot bérel, hogy eljátszassa apja legkülönbözőbb halálait a szívrohamtól a banális balesetig, de elképzelik, hogyan festhet a mennyország egy édesszájú nagypapa számára, s még előre hozott temetést is rendeznek. Persze a halált legyőzni nem tudják, de a film bebizonyítja, hogy megtréfálni azért lehetséges.

 

Elérhető a Netflixen

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.