Film

Lufi

  • 2020. november 12.

Mikrofilm

A juhtenyésztésből szerényen, de a hagyományos életforma és szokásrend lelki biztonságában élő parasztcsaládba érkezne a negyedik gyerek. Az asszony elvetetné, a férfi megtartaná. Ez egy neorealista film szüzséje lehetne. Csakhogy ez egy tibeti film (hivatalosan kínai, a tibeti államiság átmenetileg szünetel), ahol a legnagyobb természetességgel megélt buddhizmus a mindennapok része. Itt törvény írja elő az abortuszt. A pusztai gazdaság ugyan nem tízmilliós nagyváros, amelynek veszélyes túlnépesedését hivatott kezelni a többgyermekeseket súlyosan büntető rendelet, de Tibetben nem is ma kezdték a sunyi genocídiumot a nők kényszersterilizálását napi gyakorlattá tévő megszállók. Innen nézvést más hangsúlyt kap Pema Tseden érzékeny, egyszerre rögrealista és költői, de politikamentes filmjének minden festői beállítása, apró színészi gesztusa és dramaturgiai fordulata. Ráadásul a láma közlése, amely szerint az elhunyt nagyapa a családban kíván újra megtestesülni, spirituális dimenziót is ad a konfliktusnak: a törvényileg megkövetelt küret az ős visszatérésének elutasításaként, s így a hagyomány, az identitás megtagadásaként értelmeződik, még akkor is, ha az asszony ellenállásában némi félénk feminizmus is megjelenik. Nálunk valaha magas fokon gyakorolták azt a fajta sorok közötti, képek mögötti művészi kommunikációt, amellyel a tibeti rendező él. Rafinált kameramozgatás, egyszerűnek tetsző, ám többértelmű párbeszédek, kifinomult szimbólumrendszer gondoskodik róla, hogy halk elégiának tűnjön a vigasztalhatatlan fájdalmú sirató.

 

Forgalmazza a magyarhangya

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.