Film

Egy fiú

  • 2021. április 14.

Mikrofilm

Mit adna oda az ember, hogy megmentse azt, akit a legjobban szeret? Az életét? Az kevés. A hitét, az önbecsülését, azt az ént, akinek magát tartotta? Inkább.

2011-ben járunk. Családjával délre tart egy Franciaországban szocializálódott, Tunéziába csak nem régiben, a jázminos forradalom után visszatelepült családapa, amikor egy országúti lövöldözésben eltévedt golyó súlyosan megsebesíti a kisfiát. Készséggel adná máját a csak szervátültetéssel megmenthető gyermeknek (az anya más vércsoport), csakhogy kiderül: nincs megfelelés, nem ő a biológiai apa. Súlyos döntéseket kell meghozni az immár egymástól elfordult szülőknek: az asszony megalázkodva és megaláztatva kutatja a régi szeretőt, a férfi sutba dobva emberjogi aggályait, májat vásárolna egy szervkereskedőtől, nem akarja tudni, de azért nem tudja nem tudni, honnan. Mert történt, ami történt: az az ő fia. Csakhogy a szomszédos Líbiába is beköszöntött az Arab Tavasz, polgárháborút hozott magával, nincs idő a szokásos „műtétre”, s a határra tengernyi pénzért leszállított, kifogástalan szövetazonosságú máj körül még ott van egy élő gyerek. Mindent fel kell áldozni, de leginkább a hitet az intakt, erkölcsi princípiumokat komolyan figyelembe vevő élet lehetőségében. A megoldásért a magát felvilágosultnak tartó, liberális gondolkodású apa a tunéziai törvények alapját is képező dogmatikus iszlám vallásjoghoz fordul.

Apaként Sami Bouajila összetett, minden aspektust kidolgozó alakítást nyújt egy szintén igen összetett, minden szinten hiteles, egy megrázó családi drámán messze túlmutató filmben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.