Film

Egy fiú

  • 2021. április 14.

Mikrofilm

Mit adna oda az ember, hogy megmentse azt, akit a legjobban szeret? Az életét? Az kevés. A hitét, az önbecsülését, azt az ént, akinek magát tartotta? Inkább.

2011-ben járunk. Családjával délre tart egy Franciaországban szocializálódott, Tunéziába csak nem régiben, a jázminos forradalom után visszatelepült családapa, amikor egy országúti lövöldözésben eltévedt golyó súlyosan megsebesíti a kisfiát. Készséggel adná máját a csak szervátültetéssel megmenthető gyermeknek (az anya más vércsoport), csakhogy kiderül: nincs megfelelés, nem ő a biológiai apa. Súlyos döntéseket kell meghozni az immár egymástól elfordult szülőknek: az asszony megalázkodva és megaláztatva kutatja a régi szeretőt, a férfi sutba dobva emberjogi aggályait, májat vásárolna egy szervkereskedőtől, nem akarja tudni, de azért nem tudja nem tudni, honnan. Mert történt, ami történt: az az ő fia. Csakhogy a szomszédos Líbiába is beköszöntött az Arab Tavasz, polgárháborút hozott magával, nincs idő a szokásos „műtétre”, s a határra tengernyi pénzért leszállított, kifogástalan szövetazonosságú máj körül még ott van egy élő gyerek. Mindent fel kell áldozni, de leginkább a hitet az intakt, erkölcsi princípiumokat komolyan figyelembe vevő élet lehetőségében. A megoldásért a magát felvilágosultnak tartó, liberális gondolkodású apa a tunéziai törvények alapját is képező dogmatikus iszlám vallásjoghoz fordul.

Apaként Sami Bouajila összetett, minden aspektust kidolgozó alakítást nyújt egy szintén igen összetett, minden szinten hiteles, egy megrázó családi drámán messze túlmutató filmben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.