Film

Egy herceg és egy fél

  • 2019. szeptember 29.

Mikrofilm

Attól még nem lesz jó egy vers, hogy valaki esetleg meghalt érte – mondja a film egy fontos pontján az egyik szereplő (az egzotikus Laci, aki vadember és költő, sőt még magyar is). És azon túl, hogy végre valami értékelhető gondolat is elhangzik a filmben, mintegy véletlenül, egyet is érthetünk a megállapítással. Ott van rá példának mindjárt jelen dolgozat, a román poszt-újhullámos Ana Lungu munkája.

A szerelmét fiatalon elvesztő főhősnő gyászmunkája köré épülő, laza szerkezetű darabon – történetnek csak fenntartásokkal lehet nevezni – látható a személyes érintettség. Szereplői saját nevükkel vesznek részt a már a forgatókönyv létrehozásától közös munkában. Ekképp, ha maga az alaphelyzet fikció is, a film nyíltan használja a játszók tudatosan privátra hangolt, élethelyzetükre is reflektáló jelenlétét. A román újhullám másról sem szól, mint hogy mennyire izzó dráma tud kibontakozni hétköznapi történésekből, mennyire katartikus az, amikor már nem észlelhető határ szerep és játékos között. Még közelebbi példa Hajdu Szabolcs Ernelláék Farkaséknál c. munkája. Csak az a banalitásban mutatja meg a mélységet, míg Ana Lungu mélynek próbálja láttatni a banalitást. Párbeszédei annyira sekélyesek, az egyes, a szereplők hátterét, világlátását, sérüléseit, gondolkodásmódját megvilágítani hivatott, olykor redundáns közlések annyira szétcsúsznak, dramaturgiai értelemben annyira elvész a relevanciája voltaképpen mindennek, hogy a hősök életének a fináléban visszazáruló köre semmilyen felismerést nem tartogat.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.