Film

Egy lájkot megér

Hartung Attila: FOMO – Megosztod, és uralkodsz

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 24.

Mikrofilm

Már 10 éve annak, hogy Labancz Lilla pomponjaival és szőke loknijaival végigtrappolt a vásznon, kitörölhetetlen foltot hagyva jó ízlésünkön. Az Álom.net című filmmű minden fronton kudarcot vallott, annyit viszont sikerült elérnie, hogy a „magyar tinifilm” szókapcsolatról máig is a bukta jusson az eszünkbe. A FOMO-ra azonban – mondhatni, szerencsére – sokkal nagyobb hatással volt Schwechtje Mihály tavalyi alkotása, a Remélem legközelebb sikerül meghalnod :).

Ahogy ezekből a címekből is kitűnik, a magyar filmalkotók szerint egy tini elképzelhetetlen internet nélkül – meglehet, nem is tévednek nagyot. A RLSM a bullying témáját dolgozta fel ízlésesen és stílusosan, összetett figurái és látásmódjának érzékenysége révén bőven a kioktató jellegű drámák fölé nőve. A FOMO a Schwechtje taposta úton lépdel, de tovább is merészkedik annál. A téma a manapság egymástól egyre ritkábban elválasztható szexuális és internetes zaklatás, Hartung Attila filmjében viszont nincsenek hősök és antihősök, jól ismert és előre kijelölt érzelmi ösvények. Ez egyrészt örömteli, hiszen azt bizonyítja, hogy a zsáner immár nálunk sem egy helyben toporog, másrészt viszont nemegyszer úgy érezhetjük, hogy saját kérdéseikre sincs egyértelmű válaszuk az alkotóknak – lehet, hogy a kérdések súlyát sem tudják felmérni.

FOMO, azaz Fear of Missing Out, vagyis a félelem, hogy lemaradunk valamiről – e para bűvkörében élik életüket a Falka tagjai. A társaság tagjai mind egy budai elit gimnáziumba járnak, ahova a forgatókönyvírói szeszély szerencsére nem álmodott pomponcsapatot vagy gothokból, geekekből és cicababákból álló menzacsoportosulásokat. Itt minden valóságszagú a fegyelmezni képtelen, rosszul szabott ingben járó töritanártól kezdve a tehetős szülőkig, akikkel – mindenki tudja ezt – nem jó ujjat húzni. A Falka tagjai YouTube-videókkal üldözik a tizenöt perces hírnevet: kihívások, viccesnek szánt baromkodások, polgárpukkasztás és egymás sértegetése a fő profiljuk. A fiúk első ránézésre ugyanolyanok, van ugyan bandavezér, nagy dumás és szájhős is köztük, de mind ugyanarra hajtanak: olcsó hírnévre, bulira és szexre. Egyikük, Gergő azonban a gyáva nyúl játék egy pontján nem bírja elviselni barátai és a közeg nyomását, és túl messzire megy.

A mindezt bemutató első húsz perc bravúros, szinte hibátlan: nem nagyon akad magyar film, mely képileg és nyelvileg is ilyen tökéletesen mutatja be a mai tizenéveseket. A YouTube-videók esztétikája találkozik egy rakás kreatív ötlettel és poénnal, alig győzzük kapkodni a fejünket. Majd következnek a házibuli jelenetei, ahol nemcsak az iram nem hagy alább, de az alkotó megmutatja, hogy nemcsak az megy séróból, hogy mire pörögnek a tinik, de tisztában van azzal is, hogyan éreznek: elkapott pillantások, szégyenlős pohársimítások és egymásba kapaszkodó szemek bizonyítják, milyen könnyű két fiatalnak egymásba habarodni. És milyen könnyű elvetni a sulykot: még pár kávés vodka, füves cigi, huzira sör, és Gergő és Lilla találkozása máris nem arról szól, hogy összejönnek-e, hanem arról, hogy ki csinál nagyobb hülyeséget. Lilla ugyanis a töritanár lánya, aki ezt a kétes bélyeget úgy igyekszik levakarni, hogy minden hülyeségbe belemegy – ő sem akar lemaradni semmiről. Miután öntudatlanra itta magát, a fiúk elkezdik cukkolni Gergőt: használja ki a helyzetet és a magatehetetlen lányt, mindezt pedig vegye is videóra. Gergő, mivel érzékenyebb a többieknél, és ezért a szokásosnál is több szívatást kell elviselnie, belemegy a dologba. A videó kikerül az internetre, az esetnek híre megy, az így kipattanó botrány pedig egyszerre fenyegeti az iskola hírnevét és Gergő továbbtanulását. A legnagyobbat mégis Lilla bukja, akinek az egész élete felborul; mint tudjuk, a részegség a fiúknál dicsőség, a lányoknál pedig stigma.

A FOMO a játékidő nagy részében Gergő sorsát követi, aki először mentegetőzik, majd menekül, mielőtt eljut a Canossáig.

Zaklatások áldozatairól számtalan film készült már, a bűnösökből viszont ritkán lesznek főszereplők – a film ebben is rendhagyónak számít. Sokszor úgy tűnik, nem is tud mit kezdeni a helyzettel: jelenetek sorával igyekszik leválasztani Gergőt a bandáról, bemutatva, hogy az ordító látszatok ellenére mennyire különbözik tőlük. Miközben a fiúk Lillát keresve keresztül-kasul átszelik Budapestet, egy hevenyészett társadalmi tablót is kapunk, amely szerint nemcsak a Falkával van baj, de mindenkivel: az ország rasszistákkal, sovinisztákkal és futóbolondokkal van tele – sajnos ennek ellenkezőjére sincs bizonyítékunk, de minden rosszat a környezetünk számlájára írni semmivel sem érettebb, mint betiltani az internetet, mert azon úgyis csak cicás videók vannak. A film humora e második játékrészben már fogyatkozóban van, a dráma viszont már feltűnően biceg: Yorgos Goletsas mindent megtesz, hogy Gergő ne csak menő gyerekként, de vezeklő bűnösként is hihető és valósághű legyen, de a bűn és bűnhődés egyszerűen nincsenek egyensúlyban egymással.

Ennek ellenére a FOMO-tól nem lehet elvitatni, hogy a megkérdőjelezhető dramaturgia ellenére – vagy talán épp azért – kérdéseket, remélhetőleg társadalmi vitát is generál; egy ilyen filmnek nem is lehet fontosabb célja.

Forgalmazza a Mozinet

 

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.