Tévésorozat

Egyszerűen furcsa

Ramy

  • Szabó Ádám
  • 2020. március 13.

Mikrofilm

„Nagy eséllyel én vagyok a generációm hangja. Vagy legalábbis egy generációnak egy hangja” – fakadt ki a Csajok főhőse a sorozat első részében.

Lena Dunham műsorának átütő sikere nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az elmúlt években a konzervnevetéssel színezett szitkomok helyett már olyan, személyes hangulatú sorozatok uralják a vígjáték műfaját, mint a Master of None vagy épp a Fleabag. Dunhamet néhány évad múlva viszont már azért akarták keresztre feszíteni, mert műsora hiába játszódott New Yorkban, a világon semmi multikulturális nem volt benne: fehér férfiak és nők üldözték egymást kapcsolatból kapcsolatba. A Csajok sikere mellett az ilyen kritikák is kellettek ahhoz, hogy zöld utat kaphassanak az olyan, kisebbségeket és nemzetiségeket képviselő alkotók, mint Ramy Youssef.

Kvázi önéletrajzi ihletettségű dramedyje is az Amerikában élő muszlimok életét mutatja be eddig nem látott szemszögből. A sorozat a banális, hétköznapi helyzeteket keveri az abszurddal és a fekete humorral – vagyis pont azt csinálja, mint a fentebb emlegetett, hasonszőrű műsorok.

A Ramy azonban ügyesen játszik rá az arabokkal és muszlimokkal kapcsolatos univerzális előítéletekre, miközben nem fél néha saját magán is nevetni. Főhősünk egyszerre próbál megfelelni azoknak az elvárásoknak, amelyek egy mai amerikai férfira nehezednek; miközben igyekszik hű muszlim maradni, és nem elfelejteni, honnan származik. Épp ezért ő is bulizik, csak éppen imitálja az ivást; imádkozik, de csak tessék-lássék módon, a zokniját le sem véve mosakodik be előtte; randizik, az utolsó pillanatban viszont jelzi, hogy hite szerint csak házasság után fekhetnek le egymással.

De mint hősünk húgának sztorija bizonyítja, nőként sem könnyebb a helyzet az első generációs arab-amerikaiaknak: vagy senki nem akar tőle semmit a származása miatt, vagy épp egzotikuma miatt tartják vonzónak – de senki sem kezeli úgy, mintha egy átlagos lány volna. A Ramy nem újítja meg a műfajt, mint az Atlanta, példázatai gyakran egyszerűek és szájbarágósak – de végig szórakoztató és tanulságos marad.

A Hulu sorozata

 

Figyelmébe ajánljuk

Hajléktalanság – akár két lépésben

Betegség, baleset, alkohol- és drogproblémák, megromlott házasság, bedőlt vállalkozás, uzsorakölcsön, élősködő hozzátartozók – néhány ok, amik könnyen pénztelenséghez vezethetnek, ahonnan pedig sok esetben már csak egy lépés az utcára kerülni. Minderről a Vöröskereszt hajléktalanokat gondozó miskolci intézményének lakói meséltek. 

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.