Film

Szívem zenél

François Girard: A nevek dala

Mikrofilm

Ez a film leginkább saját főszereplőjére hasonlít (nem is olyan ritka madár az ilyen): unalmas középszerrel és szilárd felelősségtudattal próbál megfelelni a saját maga kitűzte, erkölcsileg roppant helyesnek vélt küldetésnek.

Tudja, hogy emlékeznie és emlékeztetnie kell egy mások által elszenvedett tragédiára, és azt is tudja, hogy ezt csak úgy érheti el, ha egyenest a hallgatósága szívéhez szól. Csak a nagy igyekezetében képtelen megtalálni a saját egyedi nyelvét, és csak azokkal a toposzokkal és klisékkel tud szólni, amelyeket mások már (értőbben, invenciózusabban alkalmazva) bejárattak.

Az angol Martin (a kitartóan búsuló Tim Roth) egy virtuóz lengyel bevándorlóval, Dovidllal nő fel a háború idején Londonban. A zenepártoló brit család magához veszi a szegény, lengyel zsidó fiút, akinek rokonai Varsóban maradtak. A nevelőapa minden erejével támogatja Dovidl tehetségét, miközben vér szerinti fia verseng mostohatestvérével, akinek tehetségéhez és karizmájához sosem érhet fel. Amikor a család minden vagyonát a fiú bemutatkozó koncertjébe öli, Dovidl szó nélkül eltűnik örökre az életükből. Martin évtizedek múlva sem adja fel a keresését.

A nevek dala számos önmagában remek elemből épül fel, ám ezek valahogyan mégsem képesek szervesen illeszkedni egymáshoz. A film alapjául szolgáló regény szerzője, a zenekritikus Norman Lebrecht jó érzékkel a zene (és egy zenei mű változása) köré építi fel az időkezelését tekintve komplex, nyomozásra épülő cselekményt. Ezt összefonja két ember dinamikus, konfliktusokkal teli viszonyával, ami ugyan izgalmas, de ugyanezt Pawlikowski Hidegháborúja sokkal rafináltabban csinálta.

A maga szerény módján a film még szét is szerel ezt-azt: egy unalmas embert tesz meg narrátornak, aki nem zsidóként kénytelen egy zsidó helyett emlékezni és gyászolni, játszik a zsidó identitás mibenlétével (a ki- és belépéssel, az emlékezettel) és a zene funkciójával (Howard Shore munkája kétségtelenül megemeli a filmet). De végső soron mégiscsak egy dekoratív koncertteremben eljátszott szép dallamra és néhány űzött, szomorú tekintetre sikerül redukálni egy történelmi traumát.

Forgalmazza a Big Bang Media

 

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.