Film

Szívem zenél

François Girard: A nevek dala

Mikrofilm

Ez a film leginkább saját főszereplőjére hasonlít (nem is olyan ritka madár az ilyen): unalmas középszerrel és szilárd felelősségtudattal próbál megfelelni a saját maga kitűzte, erkölcsileg roppant helyesnek vélt küldetésnek.

Tudja, hogy emlékeznie és emlékeztetnie kell egy mások által elszenvedett tragédiára, és azt is tudja, hogy ezt csak úgy érheti el, ha egyenest a hallgatósága szívéhez szól. Csak a nagy igyekezetében képtelen megtalálni a saját egyedi nyelvét, és csak azokkal a toposzokkal és klisékkel tud szólni, amelyeket mások már (értőbben, invenciózusabban alkalmazva) bejárattak.

Az angol Martin (a kitartóan búsuló Tim Roth) egy virtuóz lengyel bevándorlóval, Dovidllal nő fel a háború idején Londonban. A zenepártoló brit család magához veszi a szegény, lengyel zsidó fiút, akinek rokonai Varsóban maradtak. A nevelőapa minden erejével támogatja Dovidl tehetségét, miközben vér szerinti fia verseng mostohatestvérével, akinek tehetségéhez és karizmájához sosem érhet fel. Amikor a család minden vagyonát a fiú bemutatkozó koncertjébe öli, Dovidl szó nélkül eltűnik örökre az életükből. Martin évtizedek múlva sem adja fel a keresését.

A nevek dala számos önmagában remek elemből épül fel, ám ezek valahogyan mégsem képesek szervesen illeszkedni egymáshoz. A film alapjául szolgáló regény szerzője, a zenekritikus Norman Lebrecht jó érzékkel a zene (és egy zenei mű változása) köré építi fel az időkezelését tekintve komplex, nyomozásra épülő cselekményt. Ezt összefonja két ember dinamikus, konfliktusokkal teli viszonyával, ami ugyan izgalmas, de ugyanezt Pawlikowski Hidegháborúja sokkal rafináltabban csinálta.

A maga szerény módján a film még szét is szerel ezt-azt: egy unalmas embert tesz meg narrátornak, aki nem zsidóként kénytelen egy zsidó helyett emlékezni és gyászolni, játszik a zsidó identitás mibenlétével (a ki- és belépéssel, az emlékezettel) és a zene funkciójával (Howard Shore munkája kétségtelenül megemeli a filmet). De végső soron mégiscsak egy dekoratív koncertteremben eljátszott szép dallamra és néhány űzött, szomorú tekintetre sikerül redukálni egy történelmi traumát.

Forgalmazza a Big Bang Media

 

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.