Film

Szívem zenél

François Girard: A nevek dala

Mikrofilm

Ez a film leginkább saját főszereplőjére hasonlít (nem is olyan ritka madár az ilyen): unalmas középszerrel és szilárd felelősségtudattal próbál megfelelni a saját maga kitűzte, erkölcsileg roppant helyesnek vélt küldetésnek.

Tudja, hogy emlékeznie és emlékeztetnie kell egy mások által elszenvedett tragédiára, és azt is tudja, hogy ezt csak úgy érheti el, ha egyenest a hallgatósága szívéhez szól. Csak a nagy igyekezetében képtelen megtalálni a saját egyedi nyelvét, és csak azokkal a toposzokkal és klisékkel tud szólni, amelyeket mások már (értőbben, invenciózusabban alkalmazva) bejárattak.

Az angol Martin (a kitartóan búsuló Tim Roth) egy virtuóz lengyel bevándorlóval, Dovidllal nő fel a háború idején Londonban. A zenepártoló brit család magához veszi a szegény, lengyel zsidó fiút, akinek rokonai Varsóban maradtak. A nevelőapa minden erejével támogatja Dovidl tehetségét, miközben vér szerinti fia verseng mostohatestvérével, akinek tehetségéhez és karizmájához sosem érhet fel. Amikor a család minden vagyonát a fiú bemutatkozó koncertjébe öli, Dovidl szó nélkül eltűnik örökre az életükből. Martin évtizedek múlva sem adja fel a keresését.

A nevek dala számos önmagában remek elemből épül fel, ám ezek valahogyan mégsem képesek szervesen illeszkedni egymáshoz. A film alapjául szolgáló regény szerzője, a zenekritikus Norman Lebrecht jó érzékkel a zene (és egy zenei mű változása) köré építi fel az időkezelését tekintve komplex, nyomozásra épülő cselekményt. Ezt összefonja két ember dinamikus, konfliktusokkal teli viszonyával, ami ugyan izgalmas, de ugyanezt Pawlikowski Hidegháborúja sokkal rafináltabban csinálta.

A maga szerény módján a film még szét is szerel ezt-azt: egy unalmas embert tesz meg narrátornak, aki nem zsidóként kénytelen egy zsidó helyett emlékezni és gyászolni, játszik a zsidó identitás mibenlétével (a ki- és belépéssel, az emlékezettel) és a zene funkciójával (Howard Shore munkája kétségtelenül megemeli a filmet). De végső soron mégiscsak egy dekoratív koncertteremben eljátszott szép dallamra és néhány űzött, szomorú tekintetre sikerül redukálni egy történelmi traumát.

Forgalmazza a Big Bang Media

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.