Film

Szívem zenél

François Girard: A nevek dala

Mikrofilm

Ez a film leginkább saját főszereplőjére hasonlít (nem is olyan ritka madár az ilyen): unalmas középszerrel és szilárd felelősségtudattal próbál megfelelni a saját maga kitűzte, erkölcsileg roppant helyesnek vélt küldetésnek.

Tudja, hogy emlékeznie és emlékeztetnie kell egy mások által elszenvedett tragédiára, és azt is tudja, hogy ezt csak úgy érheti el, ha egyenest a hallgatósága szívéhez szól. Csak a nagy igyekezetében képtelen megtalálni a saját egyedi nyelvét, és csak azokkal a toposzokkal és klisékkel tud szólni, amelyeket mások már (értőbben, invenciózusabban alkalmazva) bejárattak.

Az angol Martin (a kitartóan búsuló Tim Roth) egy virtuóz lengyel bevándorlóval, Dovidllal nő fel a háború idején Londonban. A zenepártoló brit család magához veszi a szegény, lengyel zsidó fiút, akinek rokonai Varsóban maradtak. A nevelőapa minden erejével támogatja Dovidl tehetségét, miközben vér szerinti fia verseng mostohatestvérével, akinek tehetségéhez és karizmájához sosem érhet fel. Amikor a család minden vagyonát a fiú bemutatkozó koncertjébe öli, Dovidl szó nélkül eltűnik örökre az életükből. Martin évtizedek múlva sem adja fel a keresését.

A nevek dala számos önmagában remek elemből épül fel, ám ezek valahogyan mégsem képesek szervesen illeszkedni egymáshoz. A film alapjául szolgáló regény szerzője, a zenekritikus Norman Lebrecht jó érzékkel a zene (és egy zenei mű változása) köré építi fel az időkezelését tekintve komplex, nyomozásra épülő cselekményt. Ezt összefonja két ember dinamikus, konfliktusokkal teli viszonyával, ami ugyan izgalmas, de ugyanezt Pawlikowski Hidegháborúja sokkal rafináltabban csinálta.

A maga szerény módján a film még szét is szerel ezt-azt: egy unalmas embert tesz meg narrátornak, aki nem zsidóként kénytelen egy zsidó helyett emlékezni és gyászolni, játszik a zsidó identitás mibenlétével (a ki- és belépéssel, az emlékezettel) és a zene funkciójával (Howard Shore munkája kétségtelenül megemeli a filmet). De végső soron mégiscsak egy dekoratív koncertteremben eljátszott szép dallamra és néhány űzött, szomorú tekintetre sikerül redukálni egy történelmi traumát.

Forgalmazza a Big Bang Media

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.