Először készülhet színházi adaptáció Stanley Kubrick művéből

  • narancs.hu
  • 2023. július 20.

Mikrofilm

A Dr. Strangelove-ból a Sztálin halála alkotója készíthet színdarabot.

A Ragyogás, a 2001: Űrodüsszeia és a Mechanikus narancs rendezőjének több ötlete is talonban maradt, mikor 1999-ben 70 évesen álmában szívrohamot kapott és elhunyt. Az A.I. – Mesterséges értelemből Steven Spielberg rendezett filmet, és szintén Spielberg vállalkozott arra, hogy befejezi Kubrick nagyívű tervét, a Napóleont is.

Arra azonban nem volt még példa, hogy a rendezőzseni valamelyik alkotását színpadra adaptálták volna – egészen eddig.

A rendező özvegye és jogainak örököse, Christiana Kubrick ugyanis jóváhagyta, hogy Armandi Iannucci a színházban álmodja újra 1964-es politikai szatíráját, a Dr. Strangelove, avagy rájöttem, hogy nem kell félni a bombától, meg is lehet szeretni címűt.

A Peter Sellers főszereplésével készült klasszikus az atomháború-para talán legemlékezetesebb filmje: egy őrült amerikai parancsnok nukleáris háborút indít el, amikor elrendeli a Szovjetunió lebombázását, amely beindítja az ellenfél automatikus válaszcsapását. A mozit négy Oscarra jelölték; ez Kubrick talán leginkább hozzáférhető, de mindenképpen legviccesebb filmje, melynek maró szatírája ma ugyanolyan hatásos, mint annak idején – főleg az orosz-ukrán háború miatt ismét az ajtónkon kopogtató nukleáris veszély, na és persze Christopher Nolan Oppenheimerjének idején.

Nem csoda, hogy az adaptációt készítő Iannucci meglátta benne a lehetőséget, hiszen ő is hasonló politikai szatírákkal robbant be: 2009-es Egy kis gubanc című filmjének forgatókönyvét Oscarra is jelölték. De ő áll az elmúlt évek egyik legfontosabb vígjátéksorozata, a 2012-2019 között futó Az alelnök, vagy épp a 2017-es pusztító feketekomédia, a Sztálin halála mögött is. Legutóbb négy éve rendezett filmet, ez volt a David Copperfield rendkívüli élete (kritikánk).

„Mindig vonakodtunk attól, hogy bárki Stanley munkáját adaptálta, és nem is tettük ezt lehetővé. Nagyon fontos volt ugyanis számára, hogy művei úgy maradjanak, ahogy befejezte őket. De nem tudtunk ellenállni ennek a projektnek: az időzítése kiváló, az emberek, akik dolgoznak rajta fantasztikusak, a Strangelove-ot pedig az újabb és fiatalabb közönségnek is meg kell ismernie. Biztos vagyok benne, hogy Stanley is jóváhagyná” – fogallmazott a rendező özvegye.

A darab ugyan a filmhez hasonlóan a 60-as években játszódik majd, de Iannucci a jelenre tervez reflektálni benne. „A sztori fura módon aktuálisabb mint valaha. Épp itt az ideje hogy emlékeztessük az embereket arra az őrült logikára, amit ezeket a veszélyes játékot birtokló szuperhatalmak űznek” – emelte ki a rendező, megemlítve, hogy nem csak az Ukrajna elleni háború, de a globális felmelegedés is apokaliptikus jövőt tartogathat az emberiség számára. „Mi pedig jelenleg semmit nem teszünk ezek ellen. Nem túl jók tehát a kilátások. De ha ezzel az üzenettel és egy mosollyal távozunk a moziból, talán egy picit minden jobb lesz” – tette hozzá.

Iannucci a West Enden jól ismert színpadi szerzővel, Sean Foley-val közösen dolgozik majd az adaptáción, akihez olyan darabok fűződnek, mint a Betörő az albérlőm színpadi változata, vagy az I Can’t Sing! The X Factor Musical. Azt egyelőre nem tudni, melyik színházban fut majd a 2024 őszén debütáló előadás.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.