Tom Cruise újra megmentené a mozikat

Mikrofilm

Újabb év, amikor a Mission: Impossible sztárjától várják a csodát.

A koronavírus-járvány után éledező moziszezont tavaly gyakorlatilag Tom Cruise mentette meg a Top Gun: Maverickkel. A korlátozások és a karantén ugyan már a múlté, a számok azonban azt mutatják, valami megváltozott: egy-egy szuperhősmozi, vagy épp a Super Mario Bros.: A Film még képes tömegeket megmozgatni, de ma már egy Marvel-, vagy Pixar-mozi is simán megbukhat. Sőt: a Halálos irambantól kezdve A kis hableányig sorra fürödnek be a nagy dobásoknak szánt darabok, miközben egy jobboldali közönségnek szánt keresztény gyerekrablós mozi képes meglepetéssikert aratni. Ismét Tom Cruise-ra várt tehát a világ, hogy a hatvanon túl újra kihúzza a pácból a mozikat.

Ő pedig meg is tett minden tőle telhetőt: a Mission: Impossible - Leszámolás - Első Rész természetesen első helyen nyitott a bevételi listákon, nyitóhétvégéjén 56,2 millió dollárt ősszegyűjtve. Ez önmagában ugyan nem rossz szám, de még így is elmarad a 60 milliós várakozásokról, vagy épp a 2018-as Utóhatástól (61 millió), sőt, a 2000-es második résztől (57,8 millió) is. Ha azonban az ötnapos bevételeket nézzük (a Leszámolás csütörtök vagy péntek helyett szerdán nyitott), már jóval kedvezőbb a kép: az új rész 80 milliót kaszírozott, míg  az Utóhatás 77,5-öt, a második epizód pedig 78,8-at. A franchise három napos bevételi rekordját tehát még mindig a 2018-as felvonás tartja, az új eresztés viszont öt napot nézve minden elődjét felülmúlta.

Cruise-nak mégsincs oka túlzott örömködésre. Összehasonlításként: az év egyik legnagyobb buktájának számító Indiana Jones 5 ugyancsak 60 milliót kaszált első hétvégéjén és 80 millió fölé jutott öt nap alatt; a 300 milliós büdzsé és a hasonlóan gigantikus marketingköltségekhez képest azonban ez még mindig édeskevés. Ugyanez okozhatja a Mission:Impossible vesztét is: költségei a reklámokat nem számolva is a 300 milliót súrolják, azaz az ökölszabály szerint minimum ennek kétszeresét kellene összeszednie, hogy kijöjjön nullszaldóra. Ami viszont Cruise mellett szól, hogy Indiana Jonesszal ellentétben a közönség és a kritika is szereti, az ilyen filmek pedig jellemzően hosszabb ideig futnak; a régészprofesszor kalandjainak jegyeladásai például máris meredeken zuhanni kezdtek. „Ez a bevétel nagyjából átlagosnak számít egy akcióthriller számára a sorozatnak ezen a pontján” – hívta fel a figyelmet a box office-számokkal foglalkozó David A. Gross producer, hozzátéve: az akciófilmeknél kiemelten fontosak a külföldi bevételek.

A Mission:Impossible pedig pont ebben tűnik erősnek: Amerikán kívül máris 155 milliónál tart a számláló (még ha a kínai közönség a 25,4 milliós jegyeladások szerint nem is igazán kapott rá), ami 235 milliós világszintű bevételt jelent. Cruise-nak a továbbiakban főleg arra van szüksége, hogy a nézők és kritikák széles körben jó hírét vigyék a filmnek: ez volt a tavalyi Maverick sikerének a titka, és a jó visszajelzések miatt tudott maga a sorozat is eljutni egyáltalán a hetedik részig. Nem lesz azonban könnyű dolga: a bemutatót követő második héten máris az év legjobban várt mozis eseményével, a „Barbenheimerrel” kell szembenéznie.

A Mission: Impossible - Leszámolás - Első Részben a Cruise alakította Ethan Hunt eddigi legveszélyesebb küldetésébe vág bele: meg kell találnia egy mesterséges intelligenciával (AI) felszerelt fegyvert, ami az egész emberiséget veszélyezteti. Mint az elemzések felhívják a figyelmet, Hunthoz hasonlóan a színész is pont ugyanezt teszi:

igyekszik megmenteni a hagyományos moziélményt, mielőtt az algoritmusokkal felszerelt streamingplatformok teljesen felzabálják azt.

Mindez ráadásul tökéletesen rímel arra a nagyon is valós veszélyre, amivel a színészek szembesülnek: nemrég elindult sztájkjuk egyik fő oka, hogy a stúdiók szeretnék beszkennelni a háttérszínészeket és a statisztákat, hogy aztán örök életre rendelkezzenek digitális másuk felett.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.