Először vetítik le Almási Tamás teljes Ózd-sorozatát

  • narancs.hu
  • 2024. március 7.

Mikrofilm

8+1 film két nap alatt  - az Ózdi Kohászati Üzemeket és munkásait így még egészen biztosan nem láthattuk.

A Kossuth- és Balázs Béla-díjas Almási Tamás a magyar dokumentumfilmezés talán legnagyobb alakja, a kortárs magyar film nemzetközileg is egyik legismertebb és -elismertebb alkotója. Három játékfilmet és negyvennél is több dokumentumfilmet készített, közük Puskás Ferencről, az Edda Művekről, a kistarcsai internálótáborról, egy szívátültetésre váró férfiról, vagy épp a mesterséges megtermékenyítéssel kálváriájáról.

Almási 1987-ben kezdett forgatni Ózdon azzal a céllal, hogy játékfilmet készítsen a városról, ahol már ekkor látni lehetett, hogy a vas- és acélgyár megszűnésével rengeteg munkás kerül majd nehéz helyzetbe. A figyelmét egy újsághír keltette fel, amely arról számolt be, hogy Szeppelfeld Sándor, a diósgyőri kohászati művek igazgatója 1982-ben öngyilkos lett, mert kilátástalannak látta a gyár helyzetét. Kertész Ákos íróval együtt dolgozva, a Szeppelfeld-ügyben nyomozva jutott el Ózdra, ahol észrevette, hogy az egykori igazgató által elmondott leépülés már meg is valósult. A rendező végül tizenegy éven át követte egy-egy szereplőn keresztül a város sorsának alakulását, emblematikus lenyomatot teremtve a rendszerváltásban elbukó közösségek, lecsúszásáról, széteséséről; a szocializmus, a tervgazdálkodás kódolt gazdasági hibáiról, majd az azt követő privatizáció visszásságairól.

Az ózdi filmsorozatot a magyar dokumentumfilmezés egyik legnagyobb vállalkozásának tartják.

Március 14-15-én (csütörtökön és pénteken) a Blinken OSA Archivum és az ELTE TÁTK egyedülálló módon levetíti a teljes, nyolc részből álló Ózd-sorozatot, amely korábban soha nem volt egyben látható. A program március 14-én 16 órakor kezdődik a Szorításban című filmmel, amelyet Az első száz év és a Lassítás követ. Másnap, 15-én 10 órakor folytatódik a vetítéssorozat a Miénk a gyár két részével, amit az Acélkapocs, majd a Meddő követ. Ezt követően Stőhr Lóránt filmtörténész beszélget majd a rendező Almási Tamással, majd a Petrenkó és A mi kis Európánk vetítésével folytatódik a program. Ráadásként levetítik majd az Almási-tanítvány Debre Zsuzsa Elmúlt, oszt jól van című kisfilmjét is, amely női szemszögből vizsgálja meg, milyen emlékeket, nosztalgiát hagyott az Ózdi Kohászati Üzemek a városon. Ez 34 évvel az Ózd-sorozat után készült, és a 19. Verzión egyszer már láthatta a közönség.

A programon a részvétel ingyenes, akár egy-egy filmre is beülhet bárki, de a szervezők arra biztatják az érdeklődőket, szakítsanak időt a teljes, kétnapos sorozatra – aki megteheti, az valóban életreszóló filmélménnyel gazdagodhat. Regisztrálni ide kattintva lehet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.