Erős és fontos filmeket díjaztak az idei Verzión

  • Gera Márton
  • 2018. november 11.

Mikrofilm

Most egy gyerekzsűri is voksolt.

Tegnap este kihirdették a budapesti Toldi moziban a 15. verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál díjait. Az idei fesztivál magyar közönségdíját az Egy nő fogságban, nemzetközi közönségdíját az Erdők ideje (kritikánk itt olvasható) nyerte.

A legjobb emberi jogi film díját a Srbenka című alkotásnak ítélte oda az ötfős diákzsűri. 1991 telén Zágrábban meggyilkoltak egy 12 éves szerb lányt. Negyed évszázaddal később Oliver Frljić, a legnevesebb horvát színházi rendező színdarabot rendez az esetből. A horvát alkotó, Nebojša Slijepčević Európai Filmdíjra is jelölt, megrázó alkotása azt vizsgálja, hogyan birkózik meg a jugoszláv háború után született generáció a történelem sötét árnyaival.

Verzio15 Official Trailer

Official trailer of the 15th Verzio International Human Rights Documentary Film Festival. music: Péter Nánási festival dates: 6-11 November, 2018 www.verzio.org facebook.com/verziofilmfest

A Jack Atmore, Aujeszky Nóra, Kyung Rae Park, Simor Kamilla és Lucy Szemetová alkotta nemzetközi diákzsűri különdíjat is osztott a kategóriában, melyet az ukrán Semmi sem mutatja című film kapott. Alina Gorlova a napokban Minkszkben is díjazott műve egy háborúból visszatért nő története, aki poszttraumatikus szindrómával küzd, és megpróbál visszatérni a normális kerékvágásba.

A diák- és elsőfilmes versenyprogramot a háromtagú Nemzetközi Zsűri bírálta. Groó Diana filmrendező, Kerekes Péter rendező-producer és Antonello Vinci programkurátor a legjobb Diákfilm díját A sziget című alkotásnak ítélte. Adam Weingrod dokumentumfilmje intim bepillantás egy Kelet- és Nyugat-Jeruzsálem határán álló hospice ház lakóinak történetébe, mely az Óváros fala tövében áll. A rendező két évet töltött a páciensekkel és a gondozókkal beszélgetve, megismerve életük történéseit.

A Nemzetközi Zsűri két különdíjat is kiosztott, Az ő hangjuk és a Carlos filmje című filmeknek. A lengyel Eri Mizutani rövidfilmje, Az ő hangjuk egy lengyel bentlakásos iskolába visz el, mely elszigetelt és gondoskodó környezete hallássérült gyerekeknek; Renato Borrayo Serranoműve, a Carlos filmje egy Oroszországban tanuló guatemalai fiatalember nehézkes viszonyát mutatja be anyósával és apósával első gyermekének születése után.

Minden gyereknek joga van ahhoz, hogy szabadon kinyilváníthassa a véleményét az őt érintő kérdésekben. Az idei évben ezért az UNICEF Magyarország támogatásával összeállt gyerekzsűri választotta ki a fesztivál nyertes gyerekfilmjét. A háromtagú Gyerekzsűri a Diák Verzió öt filmje közül Révész Bálint Nagyi projekt című dokuját díjazta.

A díjátadó ceremóniát a fesztivál zárófilmje, a norvég-lett koprodukcióban készült A felszabadulás napja vetítése zárta. Az egész világ ámulatára a Laibach nevű szlovén kultegyüttes volt az első rock zenekar, amelyet az erődítményszerűen zárt Észak-Koreába koncertezni hívtak. Mielőtt az alternatív zenét hírből sem ismerő közönség elé állhattak volna, az együttesnek engedélyeztetnie kellett a merev ideológiai elvárások és a kulturális különbségek miatt hajthatatlan cenzorokkal a dalokat.

A vetítés után Oksana Sarkisova, a fesztivál igazgatója beszélgetett Ugis Olte és Morten Traavik rendezőkkel, valamint Ivan Novakkal, a Laibach tagjával.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.