VERZIÓ

Srbenka

Mikrofilm

Ezt írtuk a Verzió fődíjas filmjéről.

Aleksandra Zec 12 éves volt 1991-ben, mikor a dél­szláv háború kezdetén öt horvát fegyveres (négy férfi és egy nő) menekülés közben agyonlőtte az édesapját. A kislányt és édesanyját, a gyilkosság szemtanúit elhurcolták a hegyekbe, kivégezték, és otthagyták. Az volt a bűnük, hogy Zágrábban élő szerbek voltak. A bűntettért lényegében soha senkit nem ítéltek el: az egyik elkövetőt később a honvédő háborús tevékenységéért még ki is tüntették, egy másik magas rangú testőr lett, volt olyan, aki végül egyéb bűncselekményekért került rács mögé, vagy simán elhagyta az országot.

false

 

Fotó: Verzió

Aleksandra Zec csak egy ártatlan kislány volt. De neve és története tovább él a rijekai nemzeti színház 2014-es előadásában. Oliver Frljić, a térség sztárrendezője dokumentarista eszközök és fikciós elemek vegyítésével, különös érzékenységgel kérdez rá arra, mit jelentett szimbolikusan (és konkrétan) a Zec család lemészárlása. Nebojša Slijepčević dokumentumfilmje a színfalak mögé visz, és a nagy sikerű, megrázó előadás kemény próbafolyamatát, a színrevitel mikéntjét mutatja be. A felnőtt és gyerek szereplők saját tapasztalataik szerint beszélnek kirekesztésről, megbélyegzésről, miközben észrevétlenül vagy célzatosan részesei és közvetítői lesznek a szörnyű eset és a jelenkori történelmi trauma feldolgozásának. A film a színházi világ zárt, olykor egészen intim tereibe és szituációiba is betekintést enged. Fontos színháztörténeti lenyomat, mely Frljić rendezői munkásságát a nagyközönség számára nem hozzáférhető, éppen ezért egyedi nézőpontból láttatja.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.