VERZIÓ

Srbenka

Mikrofilm

Ezt írtuk a Verzió fődíjas filmjéről.

Aleksandra Zec 12 éves volt 1991-ben, mikor a dél­szláv háború kezdetén öt horvát fegyveres (négy férfi és egy nő) menekülés közben agyonlőtte az édesapját. A kislányt és édesanyját, a gyilkosság szemtanúit elhurcolták a hegyekbe, kivégezték, és otthagyták. Az volt a bűnük, hogy Zágrábban élő szerbek voltak. A bűntettért lényegében soha senkit nem ítéltek el: az egyik elkövetőt később a honvédő háborús tevékenységéért még ki is tüntették, egy másik magas rangú testőr lett, volt olyan, aki végül egyéb bűncselekményekért került rács mögé, vagy simán elhagyta az országot.

false

 

Fotó: Verzió

Aleksandra Zec csak egy ártatlan kislány volt. De neve és története tovább él a rijekai nemzeti színház 2014-es előadásában. Oliver Frljić, a térség sztárrendezője dokumentarista eszközök és fikciós elemek vegyítésével, különös érzékenységgel kérdez rá arra, mit jelentett szimbolikusan (és konkrétan) a Zec család lemészárlása. Nebojša Slijepčević dokumentumfilmje a színfalak mögé visz, és a nagy sikerű, megrázó előadás kemény próbafolyamatát, a színrevitel mikéntjét mutatja be. A felnőtt és gyerek szereplők saját tapasztalataik szerint beszélnek kirekesztésről, megbélyegzésről, miközben észrevétlenül vagy célzatosan részesei és közvetítői lesznek a szörnyű eset és a jelenkori történelmi trauma feldolgozásának. A film a színházi világ zárt, olykor egészen intim tereibe és szituációiba is betekintést enged. Fontos színháztörténeti lenyomat, mely Frljić rendezői munkásságát a nagyközönség számára nem hozzáférhető, éppen ezért egyedi nézőpontból láttatja.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.