VERZIÓ

Srbenka

Mikrofilm

Ezt írtuk a Verzió fődíjas filmjéről.

Aleksandra Zec 12 éves volt 1991-ben, mikor a dél­szláv háború kezdetén öt horvát fegyveres (négy férfi és egy nő) menekülés közben agyonlőtte az édesapját. A kislányt és édesanyját, a gyilkosság szemtanúit elhurcolták a hegyekbe, kivégezték, és otthagyták. Az volt a bűnük, hogy Zágrábban élő szerbek voltak. A bűntettért lényegében soha senkit nem ítéltek el: az egyik elkövetőt később a honvédő háborús tevékenységéért még ki is tüntették, egy másik magas rangú testőr lett, volt olyan, aki végül egyéb bűncselekményekért került rács mögé, vagy simán elhagyta az országot.

false

 

Fotó: Verzió

Aleksandra Zec csak egy ártatlan kislány volt. De neve és története tovább él a rijekai nemzeti színház 2014-es előadásában. Oliver Frljić, a térség sztárrendezője dokumentarista eszközök és fikciós elemek vegyítésével, különös érzékenységgel kérdez rá arra, mit jelentett szimbolikusan (és konkrétan) a Zec család lemészárlása. Nebojša Slijepčević dokumentumfilmje a színfalak mögé visz, és a nagy sikerű, megrázó előadás kemény próbafolyamatát, a színrevitel mikéntjét mutatja be. A felnőtt és gyerek szereplők saját tapasztalataik szerint beszélnek kirekesztésről, megbélyegzésről, miközben észrevétlenül vagy célzatosan részesei és közvetítői lesznek a szörnyű eset és a jelenkori történelmi trauma feldolgozásának. A film a színházi világ zárt, olykor egészen intim tereibe és szituációiba is betekintést enged. Fontos színháztörténeti lenyomat, mely Frljić rendezői munkásságát a nagyközönség számára nem hozzáférhető, éppen ezért egyedi nézőpontból láttatja.

Figyelmébe ajánljuk

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.