VERZIÓ

Srbenka

Mikrofilm

Ezt írtuk a Verzió fődíjas filmjéről.

Aleksandra Zec 12 éves volt 1991-ben, mikor a dél­szláv háború kezdetén öt horvát fegyveres (négy férfi és egy nő) menekülés közben agyonlőtte az édesapját. A kislányt és édesanyját, a gyilkosság szemtanúit elhurcolták a hegyekbe, kivégezték, és otthagyták. Az volt a bűnük, hogy Zágrábban élő szerbek voltak. A bűntettért lényegében soha senkit nem ítéltek el: az egyik elkövetőt később a honvédő háborús tevékenységéért még ki is tüntették, egy másik magas rangú testőr lett, volt olyan, aki végül egyéb bűncselekményekért került rács mögé, vagy simán elhagyta az országot.

false

 

Fotó: Verzió

Aleksandra Zec csak egy ártatlan kislány volt. De neve és története tovább él a rijekai nemzeti színház 2014-es előadásában. Oliver Frljić, a térség sztárrendezője dokumentarista eszközök és fikciós elemek vegyítésével, különös érzékenységgel kérdez rá arra, mit jelentett szimbolikusan (és konkrétan) a Zec család lemészárlása. Nebojša Slijepčević dokumentumfilmje a színfalak mögé visz, és a nagy sikerű, megrázó előadás kemény próbafolyamatát, a színrevitel mikéntjét mutatja be. A felnőtt és gyerek szereplők saját tapasztalataik szerint beszélnek kirekesztésről, megbélyegzésről, miközben észrevétlenül vagy célzatosan részesei és közvetítői lesznek a szörnyű eset és a jelenkori történelmi trauma feldolgozásának. A film a színházi világ zárt, olykor egészen intim tereibe és szituációiba is betekintést enged. Fontos színháztörténeti lenyomat, mely Frljić rendezői munkásságát a nagyközönség számára nem hozzáférhető, éppen ezért egyedi nézőpontból láttatja.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.