Tévétorrent

Eszem a zúzádat!

NOS4A2

Mikrofilm

Képzeljünk el egy gyerekevő szörnyeteget, aki a gyengébbek kedvéért egy NOS4A2 rendszámú, antik fekete Rolls-Royce Wraith-ben (azaz Kísértetben) rabolja el kis áldozatait.

Elképzelnünk sem kell, mert Stephen King szintén horroríró fia, Joe Hill már megírta Charlie Manx történtét, aki gyermeki lelkek elfogyasztásával tartja fiatalon magát, a vámpírrá változtatott porhüvelyektől pedig Christmasland nevű fantáziavilágában szabadul meg. Hill bőven megmártózik az atyai utalásokban, és az iszonyatot is Kingéhez hasonló módszerekkel építi – ez pedig regényben valamivel jobban működik, mint a képernyőn.

A sorozat írója, Jami O’Brien igyekezett karcsúsítani a regény cselekményét: a Manxszal szembeszálló Vic McQueen történetszálát nem az anyaságig, csak kamaszéveiig követjük (a kortárs amerikai sorozatdivatnak megfelelően). Általában örvendetes, ha az adaptáció alakít (vagy akár húz) kissé az alapanyagon, adott esetben pedig különösen – tekintve, hogy Hill szövege messze nem tökéletes. Sajnos annak egyik legnagyobb hibáját a túlmagyarázott és túlterhelt természetfölötti mitológiát a vágóolló érintetlenül hagyja (a NOS4A2 zsargonja igen idétlenül hangzik a szereplők szájából). Nem lett volna rossz ötlet viszont Vic földhözragadt, munkásosztálybeli közegének és Manx túláradó, teátrális fantáziavilágának szembeállítása, ha az egyik nem nyomná agyon a másikat. Miközben Manx újabb és újabb gyerekeket szipolyoz ki, hosszasan elmerülünk a varázserejét kóstolgató Vic egyetemi felvételijében, harmatgyenge, érdektelen szerelmi ügyeiben és szülei adóbevallásában (unalmunkban pedig már csak a New England-i figurák következetlen akcentusára tudunk figyelni).

Ha lehet ilyet mondani, csak ront a helyzeten az erőtlen színészi játék, amelyet nem segít a panelekkel kitöltött forgatókönyv: a lány szülei a legordasabb kékgalléros klisékből lettek összerakva, az egyébként rátermett Zachary Quinto pedig egyszerűen képtelen feltárni a magát jótevőnek gondoló Manx ellentmondásos személyiségét, a többi szereplő gyakorlatilag csak hangulatos vagy annak szánt díszítőelem a sorozatban. A NOS4A2 nem elég félelmetes, nem elég drámai, de még nyomasztó atmoszférát is csak nyomokban tartalmaz.

Magyar felirat: elsys – BGábor

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.