Film

Éter

  • 2019. június 23.

Mikrofilm

Krzysztof Zanussi új filmje egyszerre összetett – és ideologikusan egyértelmű. Kulturális referenciákat felvonultató, filozófiai, teológiai hivatkozásokban gazdag – és kiábrándítóan lapos.

A többfelé osztott, államként éppen nem létező Lengyelország közepében vagyunk – vagyis a háborúra készülődő Monarchiát a szintén fegyverkező Oroszországtól elválasztó határon. Határhelyzetben: két világ határán él az erődítmény megkeseredett (mert sajátjának a szolgált birodalmat nem tekintő) tisztikara, az arctalan legénység, a mindkét oldalon kiszolgáltatott lakosság. De legmélyebb a hasadás a cári munkatáborból szökött orvosban, aki a cinikus parancsnok hallgatólagos beleegyezésével tiltott kísérleteket végez élő embereken.
A hivatásával visszaélő, kéjvágyból és gondatlanságból embert ölő s ezért halálra ítélt doktor ugyanis – életéért és a hatalomért cserébe – eladta a lelkét az ördögnek.

A Faust-parafrázis mívesen kidolgozott beállításokban bontakozik ki. Ám maga a jelenetekké fogalmazott koncepció problematikus. Mint történet csikorgóan életszerűtlen, mint modell túlzsúfolt: az isten, a lélek, a lelkiismeret, a szentség és az áldozathozatal létét vagy nemlétét felvető utalásokat nem integrálja, csak felemlegeti. A bűn, a kárhozat vagy a megváltás absztrakt fogalmainak nagyon is felszínes olvasata sül ki a sok újtestamentumi allúzióból. S még problematikusabb a szerfelett kimódolt előadás, főként az, ahogyan a film végén szószéki egyértelműséggel még össze is foglalják a látott moralitásjáték „rejtett” (valójában tolakodóan nyilvánvaló) értelmét.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.