Film

Éter

  • 2019. június 23.

Mikrofilm

Krzysztof Zanussi új filmje egyszerre összetett – és ideologikusan egyértelmű. Kulturális referenciákat felvonultató, filozófiai, teológiai hivatkozásokban gazdag – és kiábrándítóan lapos.

A többfelé osztott, államként éppen nem létező Lengyelország közepében vagyunk – vagyis a háborúra készülődő Monarchiát a szintén fegyverkező Oroszországtól elválasztó határon. Határhelyzetben: két világ határán él az erődítmény megkeseredett (mert sajátjának a szolgált birodalmat nem tekintő) tisztikara, az arctalan legénység, a mindkét oldalon kiszolgáltatott lakosság. De legmélyebb a hasadás a cári munkatáborból szökött orvosban, aki a cinikus parancsnok hallgatólagos beleegyezésével tiltott kísérleteket végez élő embereken.
A hivatásával visszaélő, kéjvágyból és gondatlanságból embert ölő s ezért halálra ítélt doktor ugyanis – életéért és a hatalomért cserébe – eladta a lelkét az ördögnek.

A Faust-parafrázis mívesen kidolgozott beállításokban bontakozik ki. Ám maga a jelenetekké fogalmazott koncepció problematikus. Mint történet csikorgóan életszerűtlen, mint modell túlzsúfolt: az isten, a lélek, a lelkiismeret, a szentség és az áldozathozatal létét vagy nemlétét felvető utalásokat nem integrálja, csak felemlegeti. A bűn, a kárhozat vagy a megváltás absztrakt fogalmainak nagyon is felszínes olvasata sül ki a sok újtestamentumi allúzióból. S még problematikusabb a szerfelett kimódolt előadás, főként az, ahogyan a film végén szószéki egyértelműséggel még össze is foglalják a látott moralitásjáték „rejtett” (valójában tolakodóan nyilvánvaló) értelmét.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.