Film

Éter

  • 2019. június 23.

Mikrofilm

Krzysztof Zanussi új filmje egyszerre összetett – és ideologikusan egyértelmű. Kulturális referenciákat felvonultató, filozófiai, teológiai hivatkozásokban gazdag – és kiábrándítóan lapos.

A többfelé osztott, államként éppen nem létező Lengyelország közepében vagyunk – vagyis a háborúra készülődő Monarchiát a szintén fegyverkező Oroszországtól elválasztó határon. Határhelyzetben: két világ határán él az erődítmény megkeseredett (mert sajátjának a szolgált birodalmat nem tekintő) tisztikara, az arctalan legénység, a mindkét oldalon kiszolgáltatott lakosság. De legmélyebb a hasadás a cári munkatáborból szökött orvosban, aki a cinikus parancsnok hallgatólagos beleegyezésével tiltott kísérleteket végez élő embereken.
A hivatásával visszaélő, kéjvágyból és gondatlanságból embert ölő s ezért halálra ítélt doktor ugyanis – életéért és a hatalomért cserébe – eladta a lelkét az ördögnek.

A Faust-parafrázis mívesen kidolgozott beállításokban bontakozik ki. Ám maga a jelenetekké fogalmazott koncepció problematikus. Mint történet csikorgóan életszerűtlen, mint modell túlzsúfolt: az isten, a lélek, a lelkiismeret, a szentség és az áldozathozatal létét vagy nemlétét felvető utalásokat nem integrálja, csak felemlegeti. A bűn, a kárhozat vagy a megváltás absztrakt fogalmainak nagyon is felszínes olvasata sül ki a sok újtestamentumi allúzióból. S még problematikusabb a szerfelett kimódolt előadás, főként az, ahogyan a film végén szószéki egyértelműséggel még össze is foglalják a látott moralitásjáték „rejtett” (valójában tolakodóan nyilvánvaló) értelmét.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.