Film

Éter

  • 2019. június 23.

Mikrofilm

Krzysztof Zanussi új filmje egyszerre összetett – és ideologikusan egyértelmű. Kulturális referenciákat felvonultató, filozófiai, teológiai hivatkozásokban gazdag – és kiábrándítóan lapos.

A többfelé osztott, államként éppen nem létező Lengyelország közepében vagyunk – vagyis a háborúra készülődő Monarchiát a szintén fegyverkező Oroszországtól elválasztó határon. Határhelyzetben: két világ határán él az erődítmény megkeseredett (mert sajátjának a szolgált birodalmat nem tekintő) tisztikara, az arctalan legénység, a mindkét oldalon kiszolgáltatott lakosság. De legmélyebb a hasadás a cári munkatáborból szökött orvosban, aki a cinikus parancsnok hallgatólagos beleegyezésével tiltott kísérleteket végez élő embereken.
A hivatásával visszaélő, kéjvágyból és gondatlanságból embert ölő s ezért halálra ítélt doktor ugyanis – életéért és a hatalomért cserébe – eladta a lelkét az ördögnek.

A Faust-parafrázis mívesen kidolgozott beállításokban bontakozik ki. Ám maga a jelenetekké fogalmazott koncepció problematikus. Mint történet csikorgóan életszerűtlen, mint modell túlzsúfolt: az isten, a lélek, a lelkiismeret, a szentség és az áldozathozatal létét vagy nemlétét felvető utalásokat nem integrálja, csak felemlegeti. A bűn, a kárhozat vagy a megváltás absztrakt fogalmainak nagyon is felszínes olvasata sül ki a sok újtestamentumi allúzióból. S még problematikusabb a szerfelett kimódolt előadás, főként az, ahogyan a film végén szószéki egyértelműséggel még össze is foglalják a látott moralitásjáték „rejtett” (valójában tolakodóan nyilvánvaló) értelmét.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.