Ez a film arról szól, hogy „minden tragédia után újra lehet építeni a gonosztól megvédő erkölcsi tűzfalakat”

  • Gera Márton
  • 2018. április 13.

Mikrofilm

Már játsszák a mozik Bogdán Árpád új filmjét. A Genezisben tárgyalt probléma mindenkié.

Tegnap óta játsszák a mozik Bogdán Árpád második nagyjátékfilmjét, a Genezist. Bár a film elsősorban a 2008/2009-es romagyilkosságokról is szól, a rendező korábban azt mondta, inkább egy általános emberi problémáról és arról a reményről szeretett volna beszélni, hogy „minden tragédia után újra lehet építeni a gonosztól megvédő erkölcsi tűzfalakat”.

A Genezist a berlini filmfesztiválon mutatták be, ahol korábban Fliegauf Bence szintén a romagyilkosságokról forgatott filmje (Csak a szél) is debütált. Bogdán első filmje, a Boldog új élet 2007-ben megkapta a Magyar Filmszemle legjobb első filmnek járó díját, és sikeres volt a közönség körében (a rendezővel akkor interjúztunk is).

A rendező és a színészek

A rendező és a színészek

Fotó: MTI/EPA/Hayoung Jeon

„A Genezisben tárgyalt probléma nem az enyém, nem a tiéd, hanem mindenkié” – mondta Bogdán a film nemzetközi sajtótájékoztatóján, még Berlinben. Szerinte az alkotás témája nem köthető helyhez, országhoz vagy vidékhez, és ő azt akarta megmutatni, hogy milyen döntéseket hoznak különböző társadalmi rétegekből érkező emberek az életüket felforgató súlyos események hatására, milyen erkölcsi dilemmákkal szembesülnek, és hogyan válnak ismét emberré.

A történet egyszerre szól Ricsiről, a roma kisfiúról, akinek megölik a családját, Virágról, az íjászlányról, aki megismerkedik a gyilkosságok egyik elkövetőjével, és Hannáról, akit pedig felkérnek, hogy vállalja el a gyilkossággal vádolt férfinak a védelmét. A filmben Cseh Anna Marie (Fiatalság, A fény ösvényei), illetve Illési Anna Enikő és Csordás Milán amatőr színészek szerepelnek.

Genezis (Genesis) – Árpád Bogdán Film Trailer (Berlinale 2018)

✪ SUBSCRIBE: http://bit.ly/2FpID5t The three stories within Genesis are rooted in the biblical notion of family: a woman in her late thirties rediscovers the faith she lost as a child; a mother goes to extreme lengths to ensure that her child is saved from the fate that she was forced to endure; a Roma boy’s family are killed, and the perfect world of his childhood is destroyed.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.