Ez a film arról szól, hogy „minden tragédia után újra lehet építeni a gonosztól megvédő erkölcsi tűzfalakat”

  • Gera Márton
  • 2018. április 13.

Mikrofilm

Már játsszák a mozik Bogdán Árpád új filmjét. A Genezisben tárgyalt probléma mindenkié.

Tegnap óta játsszák a mozik Bogdán Árpád második nagyjátékfilmjét, a Genezist. Bár a film elsősorban a 2008/2009-es romagyilkosságokról is szól, a rendező korábban azt mondta, inkább egy általános emberi problémáról és arról a reményről szeretett volna beszélni, hogy „minden tragédia után újra lehet építeni a gonosztól megvédő erkölcsi tűzfalakat”.

A Genezist a berlini filmfesztiválon mutatták be, ahol korábban Fliegauf Bence szintén a romagyilkosságokról forgatott filmje (Csak a szél) is debütált. Bogdán első filmje, a Boldog új élet 2007-ben megkapta a Magyar Filmszemle legjobb első filmnek járó díját, és sikeres volt a közönség körében (a rendezővel akkor interjúztunk is).

A rendező és a színészek

A rendező és a színészek

Fotó: MTI/EPA/Hayoung Jeon

„A Genezisben tárgyalt probléma nem az enyém, nem a tiéd, hanem mindenkié” – mondta Bogdán a film nemzetközi sajtótájékoztatóján, még Berlinben. Szerinte az alkotás témája nem köthető helyhez, országhoz vagy vidékhez, és ő azt akarta megmutatni, hogy milyen döntéseket hoznak különböző társadalmi rétegekből érkező emberek az életüket felforgató súlyos események hatására, milyen erkölcsi dilemmákkal szembesülnek, és hogyan válnak ismét emberré.

A történet egyszerre szól Ricsiről, a roma kisfiúról, akinek megölik a családját, Virágról, az íjászlányról, aki megismerkedik a gyilkosságok egyik elkövetőjével, és Hannáról, akit pedig felkérnek, hogy vállalja el a gyilkossággal vádolt férfinak a védelmét. A filmben Cseh Anna Marie (Fiatalság, A fény ösvényei), illetve Illési Anna Enikő és Csordás Milán amatőr színészek szerepelnek.

Genezis (Genesis) – Árpád Bogdán Film Trailer (Berlinale 2018)

✪ SUBSCRIBE: http://bit.ly/2FpID5t The three stories within Genesis are rooted in the biblical notion of family: a woman in her late thirties rediscovers the faith she lost as a child; a mother goes to extreme lengths to ensure that her child is saved from the fate that she was forced to endure; a Roma boy’s family are killed, and the perfect world of his childhood is destroyed.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.