Ez a film arról szól, hogy „minden tragédia után újra lehet építeni a gonosztól megvédő erkölcsi tűzfalakat”

  • Gera Márton
  • 2018. április 13.

Mikrofilm

Már játsszák a mozik Bogdán Árpád új filmjét. A Genezisben tárgyalt probléma mindenkié.

Tegnap óta játsszák a mozik Bogdán Árpád második nagyjátékfilmjét, a Genezist. Bár a film elsősorban a 2008/2009-es romagyilkosságokról is szól, a rendező korábban azt mondta, inkább egy általános emberi problémáról és arról a reményről szeretett volna beszélni, hogy „minden tragédia után újra lehet építeni a gonosztól megvédő erkölcsi tűzfalakat”.

A Genezist a berlini filmfesztiválon mutatták be, ahol korábban Fliegauf Bence szintén a romagyilkosságokról forgatott filmje (Csak a szél) is debütált. Bogdán első filmje, a Boldog új élet 2007-ben megkapta a Magyar Filmszemle legjobb első filmnek járó díját, és sikeres volt a közönség körében (a rendezővel akkor interjúztunk is).

A rendező és a színészek

A rendező és a színészek

Fotó: MTI/EPA/Hayoung Jeon

„A Genezisben tárgyalt probléma nem az enyém, nem a tiéd, hanem mindenkié” – mondta Bogdán a film nemzetközi sajtótájékoztatóján, még Berlinben. Szerinte az alkotás témája nem köthető helyhez, országhoz vagy vidékhez, és ő azt akarta megmutatni, hogy milyen döntéseket hoznak különböző társadalmi rétegekből érkező emberek az életüket felforgató súlyos események hatására, milyen erkölcsi dilemmákkal szembesülnek, és hogyan válnak ismét emberré.

A történet egyszerre szól Ricsiről, a roma kisfiúról, akinek megölik a családját, Virágról, az íjászlányról, aki megismerkedik a gyilkosságok egyik elkövetőjével, és Hannáról, akit pedig felkérnek, hogy vállalja el a gyilkossággal vádolt férfinak a védelmét. A filmben Cseh Anna Marie (Fiatalság, A fény ösvényei), illetve Illési Anna Enikő és Csordás Milán amatőr színészek szerepelnek.

Genezis (Genesis) – Árpád Bogdán Film Trailer (Berlinale 2018)

✪ SUBSCRIBE: http://bit.ly/2FpID5t The three stories within Genesis are rooted in the biblical notion of family: a woman in her late thirties rediscovers the faith she lost as a child; a mother goes to extreme lengths to ensure that her child is saved from the fate that she was forced to endure; a Roma boy’s family are killed, and the perfect world of his childhood is destroyed.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.