A Netflix lett a filmstúdiók és a rendezők új ellensége

  • Gera Márton
  • 2018. április 12.

Mikrofilm

Egyre több nagy név kezd aggódni.

Amikor 1997-ben egyszerű filmkölcsönző cégként elindult a Netflix, nem volt ember, aki el tudta volna képzelni, hogy 21 évvel később azon megy majd a vita, mehetnek-e cannes-i filmfesztiválra a cég saját gyártású filmjei. Pedig most éppen ez történik: márciusban a fesztivál igazgatója, Thierry Frémaux jelentette be, hogy a Netflix filmjei biztosan nem szállhatnak versenybe semmilyen díjért, és nem volt olyan hónap, amikor valamelyik nagyobb rendező ne kritizálta volna a streaming szolgáltatót. A háttérben persze anyagi okok állnak, de hasonlóan fontos, hogy a bírálók közül sokan a mozi ethoszát akarják védeni a Netflixtől, amely új játékos a pályán, de nem a régi szabályok szerint játszik.

Betörtek a piacra, és ez nem mindenkinek tetszik

Március közepén Steven Spielberg mondta azt, hogy bár a televízióban lehet ma megtalálni az igazi minőséget, ez mégiscsak veszélyt jelent a mozira, és szerinte a filmek, amelyeket a streaming szolgáltatók gyártanak és mutatnak be, valójában megmaradnak tévéfilmnek. Ez a kategória kissé degradálónak tűnhet, de Spielberg nincs egyedül a véleményével: a Netflix és a filmet gyártó, forgalmazó más streaming szolgáltatók (Amazon Hulu) ellen szólalt fel Quentin Tarantino is, aki bár nem tudja, hogyan működik a Netflix, szerinte az megöli a elkötelezettséget a filmek iránt a maga óriási választékával.

A Netflix kínálata. Pontosabban annak egy része

A Netflix kínálata. Pontosabban annak egy része

 

Érdemes azt is megjegyezni, hogy a Netflixszel addig szinte semmi gondja nem volt senkinek, amíg hagyományos filmkölcsönzőként működött (a rohamtempóban növekvő cégről két éve írtunk részletes portrét). Amikor belépett a sorozatpiacra a House of Cardsszal és a Hemlock Grove-val, még akkor sem zavart senkit, elvégre a sorozatpiac órási, több száz széria indul egy tévés idényben, és a Netflix kezdetben közel sem tűnt annyira komoly versenyzőnek. Ma már persze ez nem így van, a streaming szolgáltató idén 700 saját tartalmat tervez bemutatni az előfizetőknek, és ennek nemcsak sorozatok, hanem filmek is részét képezik.

A forgalmazóknak és a moziknak pedig éppen ez a problémájuk: amellett, hogy a Netflix átalakította a filmnézési szokásokat, immár saját tartalommal is próbálja megnyerni a közönséget, ami azt is jelenti, hogy a filmjei nem kerülnek moziba, vagyis a mozihálózatok semmilyen bevételhez nem jutnak ezen alkotások után. Míg az első években csupán néhány filmet mutattak be évente (2016-ban mindössze 18-at), az idei évre már 80 filmet terveznek, aminek már a filmforgalmazók és stúdiók sem örülnek annyira, mivel a nagyobb stúdiók ennél jóval kevesebb filmmel tudnak előállni.

Már Scorsese is náluk van

Kezdetben a Netflix leginkább az alacsony költségvetésű filmekre utazott, és olyan alkotásokat mutatott be, mint például Sian Heder drámája Ellen Page-dzsel (Tallulah), vagy Oz Perkins horrorja, az I Am the Pretty Thing That Lives in the House. Aztán egyre komolyabb filmek érkeztek: tavaly már Netflix-filmként futott szerte a világon a The Meyerowitz Stories, amiben Adam Sandler és Ben Stiller bizonyította, hogy igazából egyáltalán nem tehetségtelen színészek ők, csak írni kell nekik egy jó forgatókönyvet. A legtöbb országban csak a Netflixen keresztül lehetett megnézni az év egyik legerősebb sci-fijét, az Expedíciót (kritikánk itt olvasható), és már Martin Scorsese is a streaming szolgáltatónak készíti az új gengszterfilmjét, a The Irishmant, ami átlépte a 140 millió dolláros költségvetési álomhatárt. De a mexikói Alfonso Cuarón is a Netflixre készíti a legújabb filmjét, ahogy Paul Greengrass is nekik csinál filmet a norvég tömeggyilkosról, Anders Breivikről.

Ráadásul a Netflixnek nem gond, ha egy-egy filmje kvázi bukik, mert az ő érdeke elsősorban az, hogy minél szélesebb választékkal szerezzen előfizetőket. Hiába mondtak el minden rosszat a kritikusok mondjuk a Mute-ról, ha a film hatására a streaming szolgáltató tudott magának szerezni pár ezer új előfizetőt. Pénz pedig továbbra is akad a vállalatnál: csak idén 7-8 milliárd dollárt fognak költeni saját tartalomra.

A Netflix egyik legnagyobb dobása: Expedíció

A Netflix egyik legnagyobb dobása: Expedíció

 

A Netflix magasról tesz a tiltásra

A Netflix a cannes-i kitiltásra bojkottal reagált, és jelezte, hogy ha a versenyprogramban nem szerepelhetnek a filmjeik, akkor a fesztiválon sem vesznek részt. Ez valahol nagyon is racionális döntés, elvégre ha a versenyprogramban nem lehetnek ott, akkor nem sok értelme van Cannes-ba menni. Ráadásul a Netflixnek ez nem is lenne érdeke, hiszen az ő előfizető-táboruk aligha nőne meg attól, hogy a filmjeiket levetítik az egyik legrangosabb európai fesztiválon.

Sokkal valószínűbb, hogy Cannes fog rosszul járni a tiltással. Egyrészt már lehet tudni, hogy a bojkott miatt nem lesz ott a május 8-án kezdődő fesztiválon Alfonso Cuarón új drámája, a Rome, de Greengrass filmjét sem mutatják be, ahogy két, Orson Wellesről szóló film és Jeremy Saulnier új mozija sem fog bemutatkozni a fesztiválon. Másrészt pedig Ted Sarandos, a cég egyik első embere már elkezdte úgy kommunikálni a helyzetet, hogy a francia fesztivál úgy döntött, a filmforgalmazást szeretné ünnepelni a filmművészet helyett. „Mi viszont 100 százalékban a filmművészet pártján vagyunk” – tette hozzá a Varietynek adott interjújában a Netflix tartalomfejlesztésért felelős vezére, és nehéz elképzelni, hogy a jövőben ne ők, a begyöpösödött szokásokkal és a filmkészítés régi szabályaival szembeszálló forradalmárok jönnének ki győztesen a helyzetből. Főleg úgy, hogy bár a Netflix idén megnyerte az első Oscar-szobrát, már tavaly elkezdődött a vita az akadémia tagjai között, hogy a filmjeiknek talán nemcsak Cannes-ban, hanem az Oscaron sem kellene szerepelniük.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.