A Netflix lett a filmstúdiók és a rendezők új ellensége

  • Gera Márton
  • 2018. április 12.

Mikrofilm

Egyre több nagy név kezd aggódni.

Amikor 1997-ben egyszerű filmkölcsönző cégként elindult a Netflix, nem volt ember, aki el tudta volna képzelni, hogy 21 évvel később azon megy majd a vita, mehetnek-e cannes-i filmfesztiválra a cég saját gyártású filmjei. Pedig most éppen ez történik: márciusban a fesztivál igazgatója, Thierry Frémaux jelentette be, hogy a Netflix filmjei biztosan nem szállhatnak versenybe semmilyen díjért, és nem volt olyan hónap, amikor valamelyik nagyobb rendező ne kritizálta volna a streaming szolgáltatót. A háttérben persze anyagi okok állnak, de hasonlóan fontos, hogy a bírálók közül sokan a mozi ethoszát akarják védeni a Netflixtől, amely új játékos a pályán, de nem a régi szabályok szerint játszik.

Betörtek a piacra, és ez nem mindenkinek tetszik

Március közepén Steven Spielberg mondta azt, hogy bár a televízióban lehet ma megtalálni az igazi minőséget, ez mégiscsak veszélyt jelent a mozira, és szerinte a filmek, amelyeket a streaming szolgáltatók gyártanak és mutatnak be, valójában megmaradnak tévéfilmnek. Ez a kategória kissé degradálónak tűnhet, de Spielberg nincs egyedül a véleményével: a Netflix és a filmet gyártó, forgalmazó más streaming szolgáltatók (Amazon Hulu) ellen szólalt fel Quentin Tarantino is, aki bár nem tudja, hogyan működik a Netflix, szerinte az megöli a elkötelezettséget a filmek iránt a maga óriási választékával.

A Netflix kínálata. Pontosabban annak egy része

A Netflix kínálata. Pontosabban annak egy része

 

Érdemes azt is megjegyezni, hogy a Netflixszel addig szinte semmi gondja nem volt senkinek, amíg hagyományos filmkölcsönzőként működött (a rohamtempóban növekvő cégről két éve írtunk részletes portrét). Amikor belépett a sorozatpiacra a House of Cardsszal és a Hemlock Grove-val, még akkor sem zavart senkit, elvégre a sorozatpiac órási, több száz széria indul egy tévés idényben, és a Netflix kezdetben közel sem tűnt annyira komoly versenyzőnek. Ma már persze ez nem így van, a streaming szolgáltató idén 700 saját tartalmat tervez bemutatni az előfizetőknek, és ennek nemcsak sorozatok, hanem filmek is részét képezik.

A forgalmazóknak és a moziknak pedig éppen ez a problémájuk: amellett, hogy a Netflix átalakította a filmnézési szokásokat, immár saját tartalommal is próbálja megnyerni a közönséget, ami azt is jelenti, hogy a filmjei nem kerülnek moziba, vagyis a mozihálózatok semmilyen bevételhez nem jutnak ezen alkotások után. Míg az első években csupán néhány filmet mutattak be évente (2016-ban mindössze 18-at), az idei évre már 80 filmet terveznek, aminek már a filmforgalmazók és stúdiók sem örülnek annyira, mivel a nagyobb stúdiók ennél jóval kevesebb filmmel tudnak előállni.

Már Scorsese is náluk van

Kezdetben a Netflix leginkább az alacsony költségvetésű filmekre utazott, és olyan alkotásokat mutatott be, mint például Sian Heder drámája Ellen Page-dzsel (Tallulah), vagy Oz Perkins horrorja, az I Am the Pretty Thing That Lives in the House. Aztán egyre komolyabb filmek érkeztek: tavaly már Netflix-filmként futott szerte a világon a The Meyerowitz Stories, amiben Adam Sandler és Ben Stiller bizonyította, hogy igazából egyáltalán nem tehetségtelen színészek ők, csak írni kell nekik egy jó forgatókönyvet. A legtöbb országban csak a Netflixen keresztül lehetett megnézni az év egyik legerősebb sci-fijét, az Expedíciót (kritikánk itt olvasható), és már Martin Scorsese is a streaming szolgáltatónak készíti az új gengszterfilmjét, a The Irishmant, ami átlépte a 140 millió dolláros költségvetési álomhatárt. De a mexikói Alfonso Cuarón is a Netflixre készíti a legújabb filmjét, ahogy Paul Greengrass is nekik csinál filmet a norvég tömeggyilkosról, Anders Breivikről.

Ráadásul a Netflixnek nem gond, ha egy-egy filmje kvázi bukik, mert az ő érdeke elsősorban az, hogy minél szélesebb választékkal szerezzen előfizetőket. Hiába mondtak el minden rosszat a kritikusok mondjuk a Mute-ról, ha a film hatására a streaming szolgáltató tudott magának szerezni pár ezer új előfizetőt. Pénz pedig továbbra is akad a vállalatnál: csak idén 7-8 milliárd dollárt fognak költeni saját tartalomra.

A Netflix egyik legnagyobb dobása: Expedíció

A Netflix egyik legnagyobb dobása: Expedíció

 

A Netflix magasról tesz a tiltásra

A Netflix a cannes-i kitiltásra bojkottal reagált, és jelezte, hogy ha a versenyprogramban nem szerepelhetnek a filmjeik, akkor a fesztiválon sem vesznek részt. Ez valahol nagyon is racionális döntés, elvégre ha a versenyprogramban nem lehetnek ott, akkor nem sok értelme van Cannes-ba menni. Ráadásul a Netflixnek ez nem is lenne érdeke, hiszen az ő előfizető-táboruk aligha nőne meg attól, hogy a filmjeiket levetítik az egyik legrangosabb európai fesztiválon.

Sokkal valószínűbb, hogy Cannes fog rosszul járni a tiltással. Egyrészt már lehet tudni, hogy a bojkott miatt nem lesz ott a május 8-án kezdődő fesztiválon Alfonso Cuarón új drámája, a Rome, de Greengrass filmjét sem mutatják be, ahogy két, Orson Wellesről szóló film és Jeremy Saulnier új mozija sem fog bemutatkozni a fesztiválon. Másrészt pedig Ted Sarandos, a cég egyik első embere már elkezdte úgy kommunikálni a helyzetet, hogy a francia fesztivál úgy döntött, a filmforgalmazást szeretné ünnepelni a filmművészet helyett. „Mi viszont 100 százalékban a filmművészet pártján vagyunk” – tette hozzá a Varietynek adott interjújában a Netflix tartalomfejlesztésért felelős vezére, és nehéz elképzelni, hogy a jövőben ne ők, a begyöpösödött szokásokkal és a filmkészítés régi szabályaival szembeszálló forradalmárok jönnének ki győztesen a helyzetből. Főleg úgy, hogy bár a Netflix idén megnyerte az első Oscar-szobrát, már tavaly elkezdődött a vita az akadémia tagjai között, hogy a filmjeiknek talán nemcsak Cannes-ban, hanem az Oscaron sem kellene szerepelniük.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.