A Netflix lett a filmstúdiók és a rendezők új ellensége

  • Gera Márton
  • 2018. április 12.

Mikrofilm

Egyre több nagy név kezd aggódni.

Amikor 1997-ben egyszerű filmkölcsönző cégként elindult a Netflix, nem volt ember, aki el tudta volna képzelni, hogy 21 évvel később azon megy majd a vita, mehetnek-e cannes-i filmfesztiválra a cég saját gyártású filmjei. Pedig most éppen ez történik: márciusban a fesztivál igazgatója, Thierry Frémaux jelentette be, hogy a Netflix filmjei biztosan nem szállhatnak versenybe semmilyen díjért, és nem volt olyan hónap, amikor valamelyik nagyobb rendező ne kritizálta volna a streaming szolgáltatót. A háttérben persze anyagi okok állnak, de hasonlóan fontos, hogy a bírálók közül sokan a mozi ethoszát akarják védeni a Netflixtől, amely új játékos a pályán, de nem a régi szabályok szerint játszik.

Betörtek a piacra, és ez nem mindenkinek tetszik

Március közepén Steven Spielberg mondta azt, hogy bár a televízióban lehet ma megtalálni az igazi minőséget, ez mégiscsak veszélyt jelent a mozira, és szerinte a filmek, amelyeket a streaming szolgáltatók gyártanak és mutatnak be, valójában megmaradnak tévéfilmnek. Ez a kategória kissé degradálónak tűnhet, de Spielberg nincs egyedül a véleményével: a Netflix és a filmet gyártó, forgalmazó más streaming szolgáltatók (Amazon Hulu) ellen szólalt fel Quentin Tarantino is, aki bár nem tudja, hogyan működik a Netflix, szerinte az megöli a elkötelezettséget a filmek iránt a maga óriási választékával.

A Netflix kínálata. Pontosabban annak egy része

A Netflix kínálata. Pontosabban annak egy része

 

Érdemes azt is megjegyezni, hogy a Netflixszel addig szinte semmi gondja nem volt senkinek, amíg hagyományos filmkölcsönzőként működött (a rohamtempóban növekvő cégről két éve írtunk részletes portrét). Amikor belépett a sorozatpiacra a House of Cardsszal és a Hemlock Grove-val, még akkor sem zavart senkit, elvégre a sorozatpiac órási, több száz széria indul egy tévés idényben, és a Netflix kezdetben közel sem tűnt annyira komoly versenyzőnek. Ma már persze ez nem így van, a streaming szolgáltató idén 700 saját tartalmat tervez bemutatni az előfizetőknek, és ennek nemcsak sorozatok, hanem filmek is részét képezik.

A forgalmazóknak és a moziknak pedig éppen ez a problémájuk: amellett, hogy a Netflix átalakította a filmnézési szokásokat, immár saját tartalommal is próbálja megnyerni a közönséget, ami azt is jelenti, hogy a filmjei nem kerülnek moziba, vagyis a mozihálózatok semmilyen bevételhez nem jutnak ezen alkotások után. Míg az első években csupán néhány filmet mutattak be évente (2016-ban mindössze 18-at), az idei évre már 80 filmet terveznek, aminek már a filmforgalmazók és stúdiók sem örülnek annyira, mivel a nagyobb stúdiók ennél jóval kevesebb filmmel tudnak előállni.

Már Scorsese is náluk van

Kezdetben a Netflix leginkább az alacsony költségvetésű filmekre utazott, és olyan alkotásokat mutatott be, mint például Sian Heder drámája Ellen Page-dzsel (Tallulah), vagy Oz Perkins horrorja, az I Am the Pretty Thing That Lives in the House. Aztán egyre komolyabb filmek érkeztek: tavaly már Netflix-filmként futott szerte a világon a The Meyerowitz Stories, amiben Adam Sandler és Ben Stiller bizonyította, hogy igazából egyáltalán nem tehetségtelen színészek ők, csak írni kell nekik egy jó forgatókönyvet. A legtöbb országban csak a Netflixen keresztül lehetett megnézni az év egyik legerősebb sci-fijét, az Expedíciót (kritikánk itt olvasható), és már Martin Scorsese is a streaming szolgáltatónak készíti az új gengszterfilmjét, a The Irishmant, ami átlépte a 140 millió dolláros költségvetési álomhatárt. De a mexikói Alfonso Cuarón is a Netflixre készíti a legújabb filmjét, ahogy Paul Greengrass is nekik csinál filmet a norvég tömeggyilkosról, Anders Breivikről.

Ráadásul a Netflixnek nem gond, ha egy-egy filmje kvázi bukik, mert az ő érdeke elsősorban az, hogy minél szélesebb választékkal szerezzen előfizetőket. Hiába mondtak el minden rosszat a kritikusok mondjuk a Mute-ról, ha a film hatására a streaming szolgáltató tudott magának szerezni pár ezer új előfizetőt. Pénz pedig továbbra is akad a vállalatnál: csak idén 7-8 milliárd dollárt fognak költeni saját tartalomra.

A Netflix egyik legnagyobb dobása: Expedíció

A Netflix egyik legnagyobb dobása: Expedíció

 

A Netflix magasról tesz a tiltásra

A Netflix a cannes-i kitiltásra bojkottal reagált, és jelezte, hogy ha a versenyprogramban nem szerepelhetnek a filmjeik, akkor a fesztiválon sem vesznek részt. Ez valahol nagyon is racionális döntés, elvégre ha a versenyprogramban nem lehetnek ott, akkor nem sok értelme van Cannes-ba menni. Ráadásul a Netflixnek ez nem is lenne érdeke, hiszen az ő előfizető-táboruk aligha nőne meg attól, hogy a filmjeiket levetítik az egyik legrangosabb európai fesztiválon.

Sokkal valószínűbb, hogy Cannes fog rosszul járni a tiltással. Egyrészt már lehet tudni, hogy a bojkott miatt nem lesz ott a május 8-án kezdődő fesztiválon Alfonso Cuarón új drámája, a Rome, de Greengrass filmjét sem mutatják be, ahogy két, Orson Wellesről szóló film és Jeremy Saulnier új mozija sem fog bemutatkozni a fesztiválon. Másrészt pedig Ted Sarandos, a cég egyik első embere már elkezdte úgy kommunikálni a helyzetet, hogy a francia fesztivál úgy döntött, a filmforgalmazást szeretné ünnepelni a filmművészet helyett. „Mi viszont 100 százalékban a filmművészet pártján vagyunk” – tette hozzá a Varietynek adott interjújában a Netflix tartalomfejlesztésért felelős vezére, és nehéz elképzelni, hogy a jövőben ne ők, a begyöpösödött szokásokkal és a filmkészítés régi szabályaival szembeszálló forradalmárok jönnének ki győztesen a helyzetből. Főleg úgy, hogy bár a Netflix idén megnyerte az első Oscar-szobrát, már tavaly elkezdődött a vita az akadémia tagjai között, hogy a filmjeiknek talán nemcsak Cannes-ban, hanem az Oscaron sem kellene szerepelniük.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!


Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.