Film

Fejben járás

Gianni Di Gregorio: Világpolgárok

  • 2020. április 5.

Mikrofilm

Más addigra befejezi pályafutását, mire a filmes világba korábban csak néhány, főleg vígjátéki forgatókönyvvel (plusz az Európa-díjas Gomorra) belekóstoló színházi ember, Gianni Di Gregorio első filmjét, ötvenhét évesen, elkészítette.

Nem csak a karriercsinálást nem siette el, filmjei is ráérős tempójúak, apróságokról szólnak, esendő emberek egyszerű történeteivel ismertetnek meg. A hang személyes, már-már bizalmas (mint a nagy komikusok, Chaplin, Buster Keaton vagy Tati, az író-rendező mindig maga játssza a főhőst is), a leheletfinom humor az emberélet banális fordulataiban egyszerre láttatja meg a nagy dolgok nevetséges pitiánerségét és a mikrotörténések, észre sem vett gesztusok sorsformáló erejét. Hőse, Gianni a legkevésbé sem hősies. Nem keresi a konfliktust, inkább kerüli, nincsenek nagyratörő céljai, csak szeretné – ha lehet, és ha a körülmények és ambiciózusabb embertársai megengedik – egy picikét jól érezni magát; netán, ha valahogy esetleg úgy alakul, még boldognak is lenni. Szinte bocsánatot kér, hogy létezik, de azért el sem hagyja magát, végül mindig úgy alakítja, hogy a dolgok jóra forduljanak, s ne csak saját maga számára. Öntörvényűen alkalmazkodik.

A Vénasszonyok nyarában (2008) ötvenes kamasz fiúként dédiszitterkedik, társaságra vágyó mamáját s annak barátnőit gardírozva. Ugyanő magányos agglegényként randizni próbál hozzá illő s nem illő, ugyancsak magányos asszonyokkal a Gianni és a nők c. komédiában (2011). A Magyarországon sajnos nem bemutatott, 2014-es Buoni a nulla (kb. használhatatlan, de itt inkább: töketlen) nyugdíjba menni nem hagyott, ráadásul az extra szolgálati időt a konglomerációba helyezett, lánya által otthonából is kitúrt hivatalnoka orvosi tanácsra, az elszenvedett méltánytalanságokat levezetendő amorális lesz, mégis: az ő kisszerű gonoszkodásai váltják meg örökös háttérbe szorítottságából élhetetlen barátját-kollégáját, aki végül, akárcsak Gianni, még az elérhetetlennek gondolt nő szerelmét is elnyeri.

A „világpolgárok” már hárman vannak. Az ún. életből kiszorult vagy erősen kiszorulóban lévő kisnyugdíjasok (sőt egyiküknek még csak nyugdíja sincs) egymásból merítenének erőt ahhoz, hogy céltalanná lett sorsukon változtassanak. Az a mesterterv, hogy az örökös anyagi problémák elől majd egy olyan országba települnek, amelyben az otthon szűkösnek számító nyugdíj kényelmes(ebb) életet biztosít. Van ilyen filmje az angoloknak, Keleti nyugalom (John Madden, 2011, illetve a második rész 2015-ben), egy tinivígjáték gerontováltozata, abban tényleg el­­-utaz­nak az öregfiúk, -lányok életet élvezni Indiába, az nagyon népszerű. Di Gregoriónál viszont már az elején látszik, hogy itten nem lesz elutazva sehova. De még sok döntést kell meg nem hozni, sok dolgot el nem intézni, meg nem tanulni, számba venni a terv megvalósításának buktatóit, hogy elérkezhessenek végre oda, ahová mindig is szerettek volna: saját elhasznált, de reménytelenségében legalább otthonos életükbe. Ez a nagy igyekezettel folytatott egy helyben toporgás – amellett, hogy számos, kedvesen vicces jelenetben engedi feltárulni a három öreglegény gyengeségeit, az ember mindennapi túlélési stratégiáinak gyarlóságát – azt a felismerést tartogatja, hogy egy életút nem véletlenül vezet oda, ahová. Mégsem kudarc ez a sietős otthon maradás. Van benne önismeret, elfogadás, megbékélés – és egy meglepően nemes gesztus a saját életterét egészen más okból elhagyó afrikai menekült felé. Egy gesztus, amire csak kisemberek képesek.

Forgalmazza a Cirko Film

 

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.