Így készült del Toro új Pinokkiója

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 27.

Mikrofilm

A stop-motion animációnak már a werkfilmje is lenyűgöző.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Guillermo del Toro élete egyik legnagyobb álmának tartotta Carlo Collogi 1883-as Pinokkió kalandjai című meseregényének adaptációját. Két Oscarral a hóna alatt pedig végre meg is kapta a lehetőséget.

Senki sem tudja miért, de úgy alakult, hogy 2022 Pinokkió évévé vált. Az első versenyző, Robert Zemeckis élőszereplős változata már landolt is a Disney+-on, hogy szinte azonnal beálljon a balul elsült adaptációk sorába (kritikánk itt olvasható), valahova Roberto Benigni mellé. Utóbbi először közvetlenül Az élet szép viharos Oscar-sikere után vágott bele a projektbe – rendezőként és 50 évesen a címszerepet is elvállalva –, majd a 2011-es változatban is szerepet vállalt, hogy ugyanúgy elhasaljon, mint a 2019-es Pinokkióban, ahol immár Gepettót alakította.

Ilyen előzmények után legalább annyi félelemmel, mint amilyen izgatottan várjuk del Toro próbálkozását. A rendező a megszokottól kicsit sötétebb tónusban, stop-motion technikával gondolta újra az ősrégi történetet. A rendező ugyan már címében (mely eredetileg Guillermo del Toro Pinokkiója volt) is nevére vette a filmet, pedig valójában Mark Gustafsonnal közösen alkották meg a fából lett fiú kalandját.

A Netflix TUDUM nevű eseményén nyilvánosságra hozott videóból az is kiderül, miként. Mint a videóban del Toro elmondja, a stop-motion technika mindig is lenyűgözte, hiszen annak tökéletlensége, sőt, még az alkotás közben felszálló por is azt meséli el, hogyan készül az adott film – Pinokkiójával pedig hasonló expresszivitásra törekedett. A videóban betekintést nyerhetünk egy-egy jelenet elkészítésébe és a rendező több Pinokkió-bábut is bemutat.

A Pinokkió várhatóan decemberben érkezik a Netflixre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.