Film

Fortuna istennő

Mikrofilm

Ferzan Özpetek legújabb filmje sokáig megtéveszti a nézőt színpompás-fanyar meleg dramedy mázával.

Ferzan Özpetek (Törökfürdő, A Szaturnusz gyűrűjében) legújabb filmje sokáig megtéveszti a nézőt színpompás-fanyar meleg dramedy mázával. Arturo (Stefano Accorsi) és Alessandro (Edoardo Leo) házassága már nem a régi, nem vágynak egymásra, időnként könnyed kis kalandokba menekülnek. Nehezíti a dolgot, hogy Alessandro vízvezetékszerelő, ő hozza a pénz nagy részét a közös háztartásba, míg Arturo elszalasztott egyetemi-írói karrierjén kesereg. Ebbe a feszült családi fészekbe állít be Alessandro volt szerelme/barátja (a viszonyok Özpeteknél mindig kissé kuszák), Annamaria két gyerekével, akiket a párnál hagyna, amíg titokzatos kórházi kezelését tölti. A néző már szinte látja, mire megy ki ez az egész, a gyerekek minden konfliktust feloldanak, az elhidegült szerelmesek visszatalálnak egymás karjaiba.

Özpetek ennél földhözragadtabb, a Fortuna istennő inkább arról szól (nem kevés párás tekintetű pátosszal megbolondítva), hogy van, amit már nem lehet megmenteni. A bébiszittelés inkább az elkerülhetetlen és talán szükséges bomlási folyamatokat gyorsítja fel. Hiába a sok színes, hóbortos mellékszereplő, a film nem tudja sokáig titkolni drámai (vagy inkább melodrámai) elhajlásait. Hamar kiderül, hogy Annamaria bizony rosszabbul van, mint mondja és a boszorkányos nagymama-bárónő is feni a fogát az unokákra. A filmnek pont az a gyengesége, ami az ereje is: azzal, hogy nem hagyja magát teljesen belesüllyedni a fájdalomba, megtartja könnyed eleganciáját, de kissé súlytalan marad.

Forgalmazza a Cinenuovo Kft.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.